21 Reacties
5 jaar geleden
Bij ons in de familie heeft ieder kind een meter en Peter. Dit is in principe de persoon die voor je baby zou gaan zorgen moesten jullie sterven... zo werd het ons vroeger verteld.
Maar uiteindelijk is de meter en Peter eigenlijk wel iemand die vaak cadeautjes koopt en waar ze een nieuwjaarsbrief voor voorlezen,...
Ikzelf had een meter die ik bijna nooit zag mijn man heeft zijn meter en Peter ook zo goed als nooit gezien.
Wij dachten eerst van er geen te kiezen maar hebben uiteindelijk toch besloten wel een meter en Peter te zoeken. Omdat ons kindje anders de enige in de familie is die er geen heeft en lijkt me dan ook best zielig
5 jaar geleden
Ik vind dat een peter of meter wel meerwaarde biedt om een ander rolmodel in het leven te hebben dan enkel de mama of papa bv... Ik merk dit vooral bij mijn eigen metekindje, zij is ondertussen 9 jaar en ik merk dat onze band toch speciaal is. Zij heeft om haar 5 jaar zelf voor mij gekozen omdat haar eerste meter al een tijdje gebroken had met de het gezin. Toen werd verteld wat een meter in je leven betekend en doet en omgekeerd.
5 jaar geleden
Ik vind dat ook best moeilijk, wij hebben dit zelf niet in onze familie, maar vind het wel een 'eer'. Maar wij zouden mijn broertje vragen, en heb geen idee of hij snapt wat het is hahaha.
5 jaar geleden
Wij kiezen ervoor om 2 meters te doen, beide mijn zussen. Mijn vriend heeft niemand die hij graag als peter wil hebben ivm slechte relatie met familie. Mijn vriend heeft het zelf nooit gehad en vind het dus ook niet erg belangrijk. Ikzelf heb wel een peter/meter, maar met beide al meer als 10 jaar geen contact ook ivm familieruzies. Mijn ene zus heeft wel een meter/peter met goede contact en andere zus alleen nog een meter. Bij ons in de familie is het dus wel normaal om ervoor te kiezen. Ik heb zelf goed contact met mijn zussen dus ik vind het ook wel gewoon leuk. Echter heb ik helemaal geen verwachtingen van het meterschap. Als ze beslissen iets te doen voor de baby, mogen ze dat zelf weten. Van ons uit zijn ze niets verplicht.
5 jaar geleden
Wij hebben voor 2 meters gekozen
Zijn oudste zus en mijn jongere zus
Ik heb wel een Peter en meter gehad maar waren mijn grootouders en ja die zijn al grootouders dus dat wouden we niet
5 jaar geleden
Reactie op 1014
Ik vind het zo lastig om te kiezen tussen mijn twee broers 😪 Wil de ander ...
Wij kiezen persoonlijk voor 2 meters en 2 peters omdat we niet kunnen kiezen 😅
5 jaar geleden
Reactie op 1014
Ik vind het zo lastig om te kiezen tussen mijn twee broers 😪 Wil de ander ...
2de kindje. Of ja bij ons wordt de meter van ons 2de zoiezo zijn 2de Zus
Ik heb 15 broers en zussen dus die moeten het maar begrijpen, zoveel kids ga ik niet maken
5 jaar geleden
Reactie op ItStartsWithS
2de kindje. Of ja bij ons wordt de meter van ons 2de zoiezo zijn 2de Zus
Ik ...
Aah jaa 15 kids is wel erg veel haha, ik vind het zo vervelend dat er 1 dan belangrijker is ofzo omdat die van de eerste peetoom wordt. Ik weet dat mijn broers er minder over nadenken, maar zelf vind ik het zo naar aangezien ik met beide een goede band heb..
5 jaar geleden
Wij vinden het belangrijk om dit wel te doen niet ivm christelijke achtergrond maar wel zodat als zowel mijn man en ik komen te overlijden het geregeld is waar de kids dan naartoe gaan. Wij laten dit ook nog duidelijk op papier zetten zodat er ook geen ruzie in de familie kan ontstaan van evt. andere familieleden die de zorg willen dragen van, maar iedereen gewoon te respecteren heeft waar wij voor hebben gekozen. Zelf had ik ook een peetoom en peettante en mijn ouders hebben me duidelijk uitgelegd dat als hun zouden komen te overlijden ik bij hun terecht zou komen. Ik vind het wel een fijn idee dat mijn kinderen ook weten waar ze aan toe zijn als er wel wat met ons zou gebeuren.
5 jaar geleden
Hier wordt er geen peetoom/peettante gegeven. Kindje wordt niet gedoopt. Wel gaan we iets laten opstellen naar wie t kindje zou gaan als er iets met ons als ouders zou gebeuren en hij/zij nog minderjarig zou zijn.
5 jaar geleden
Wat is een meter/peter precies? Echt nooit van gehoord
Wij noemen het ook geen peter of meter, maar peetoom of peettante.
Vanuit mijn familie niet gebruikelijk daarom hoeft het voor mij niet. Vanuit mijn mans familie wel gebruikelijk. Hij wil het echter niet. Het is in zijn familie meer iets symbolisch maar wel wordt er van je verwacht dat je extra geld uit geeft aan cadeaus enzo. En je bent als peetoom/tante “belangrijker”. (Binnen zijn familie dan hè... zeg niet dat dat overal zo is). Dat heb ik altijd iets geks gevonden, want ik zie ons petekind echt niet vaker ofzo. En hebben er ook geen speciale band mee ofzo.
Maar goed, ik weet niet echt beter. En ergens snap ik de symboliek wel, maar m’n man vindt het dus onzin haha.