11 Reacties
4 jaar geleden
Onze zoon is nu 9 weken. Bij slaapt snachts en smorgens/voormiddag zonder problemen in zijn bedje boven. Wel bij ons op de kamer.
Overdag slaapt hij boven altijd korte slaapjes.. Hij slaapt dan meestal wel verder in zijn parkje beneden. Maar dan moeten wij natuurlijk stil zijn 😅
Ik denk altijd maar.. Zolang hij snachts goed in zijn bedje slaapt ben ik tevreden.
4 jaar geleden
Ze leren pas manipuleren met 6 maanden ongeveer. Dus toegeven aan zijn knuffelbehoefte mag zeer zeker. Alle kindjes zijn anders en de een wilt meer knuffelen om zich veilig te voelen en de ander vind alles best. Ik heb ook zo'n knuffelkontjes. Mijn oudste deed dit ook altijd en slaapt nu makkelijk nog 3 uur smiddags in zijn bed.
4 jaar geleden
Wij doen precies hetzelfde! Ik las dat de slaapjes overdag pas na 4/5 maanden beter en langer worden.
Wel gewoon telkens de slaapjes aan blijven bieden, dan went hij er wel aan.
Stomme is dat als ik met m’n zoontje weg ben s middags slaapt hij van fles tot fles 😅🤣.
Bij ons helpt het overdag ook wel een beetje door het niet stil in z’n kamertje te laten zijn. Ik zet meestal op Spotify stofzuiger geluiden aan 😂😂 s nachts uiteraard wel stil in z’n kamertje
4 jaar geleden
Wij zijn hier best stellig in, als we er nu veel tijd en energie in steken. Wordt het straks alleen maar makkelijker voor ons!
We hebben in de avond een ritueel (kort maar krachtig haha) en bij de middagdutjes doen we de kortere versie.
Een slaapcyclus van een baby duurt 45 minuten en zal dus wakker worden tussendoor. Al is het maar een keer zijn hoofd omdraaien. Hij zal zelf gaan moeten leren om er nog een cyclus aan vast te plakken.
Elke keer als hij ook zo’n korte dutjes deed liepen we erheen als hij hard begon te huilen. Even wiegen en weer terug erin. Aai over z’n bol, kus op z’n hoofd. Daarna loop ik weg en wacht nog even op de gang.
Ons zoontje kan ooit even huilen als hij moeite heeft met in slaap komen. Als dit langer duurt dan een paar minuten dan doen we weer hetzelfde. Even wiegen, wegleggen, aai over z’n bol en een kus op z’n hoofd.
Dit tot dat hij slaapt 🙈 Eerst duurde dit en duurde dit. Nu wordt het alleen maar gemakkelijker en slaapt hij binnen 5 a 10 minuten weer.
Hopelijk gaat het bij jullie straks ook wat beter 🥰
4 jaar geleden
Om direct antwoord op je vraag te geven vind ik lastig. Wat ik kan doen is zeggen hoe ik het doe. Maar geen enkel kindje is gelijk.
Wel moet ik toegeven dat ik geloof in maximale wakkertijden. Maar ik heb geen onderzoek gedaan, dus of het DE WAARHEID is weet ik niet.
Maar zo doen wij het:
Als onze dochter zeg maar om 15:00 uur uit bed gaat en de fles krijgt, ligt ze uiterlijk tussen 16:00/16:15 uur weer in bed.
Na +/- 45 min wordt ze standaard wakker. (Baby’s hebben eigenlijk bijna allemaal een slaapcyclus van 45 min)
Meestal jammert ze dan iets en valt weer in slaap.
Soms als ze meer prikkels heeft gehad of als ze een sprongetje heeft lukt haar dat niet helemaal.
Dan ga ik als haar huiltje anders gaat klinken naar boven. Dan haal ik haar even uit bed en wieg haar. Geef tikjes op billen enz. en leg haar wel nog wakker weer in bed.
Als ze later weer wakker wordt doe ik dat weer opnieuw. Normaal doet ze overdag slaapjes van 2:45/3 uur. Dus die tijd houd ik dat ritueel aan als ze moeite heeft met slapen.
Maar dat doe ik alleen omdat van de 10 dagen ze er 1 hooguit 2 moeite heeft met weer de slaap te pakken en de andere standaard ieder slaapje overdag 2:45/3 uur doet.
Maar nogmaals voel aan wat jij uit tips van anderen bij je kind vindt passen. Ze zijn allemaal uniek.
4 jaar geleden
Je moet vooral doen wat goed voelt voor jou en je kindje natuurlijk 😊 zelf probeer ik ons meisje wel altijd te sussen met een fiepje of even neuriën als ze wakker wordt na 1 cyclus, 9 vd 10 keer valt ze dan weer in slaap en doet ze een 2e slaapcyclus in haar bed. De ene keer gaat dat easy en de andere keer kost het wat moeite. Als ze na 3 a 4x sussen echt blijft jengelen haal ik haar er wel uit. Moet zeggen dat dit op het begin veel lastiger was en ze nu steeds beter terug in slaap komt.. dus denk wel dat het gewenning is (ondanks dat ze pas 8 weken is!) 😊 Daarnaast zetten wij white noise aan, dit helpt baby's om slaapcyclussen aan elkaar te koppelen is mij verteld 😊
4 jaar geleden
Alles is een fase 😜 En slapen komt wel weer.
Ik kijk dan altijd graag naar andere culturen. In het Mediteraanse gebied doen ze uberhaupt niet aan thuis op bed slapen maar worden kinderen overal de hele dag tot savonds laat naartoe meegenomen en die worden ook groot ;)
Lekker laten, zo jong hebben ze nog weinig aan hele strakke structuur en kunnen nog niet manipulatief wakker zijn zegmaar om maar knuffels te krijgen. Lekker knuffelen!
4 jaar geleden
Je kan een baby de eerste 6 maanden nog niet verwennen, dus doe vooral wat je denkt dat je kleintje nodig heeft. Het CB gaf aan dat het nu echt nog prima is als een kleintje niet in z'n eigen bed slaapt overdag.
Hier maakt onze meid overdag ook meestal maar 1 of max 2 slaapcycli van 45 min per keer. Als ze wakker wordt probeer ik haar met speentje terug + aai over de bol weer opnieuw in slaap te krijgen maar als dat niet lukt gaat ze gewoon lekker naar beneden. Heel af en toe lukt het haar bij het wegleggen al niet om in slaap te vallen. Na zo'n 10-20 minuten proberen neem ik haar dan mee naar beneden om vervolgens in het nestje of op mn buik te laten slapen. Op tijd naar bed brengen direct al bij de eerste slaapsignalen helpt hier overigens tot nu toe het beste.
4 jaar geleden
Wij zijn hier best stellig in, als we er nu veel tijd en energie in steken. ...
Dit doen wij dus ook. Mijn zoontje jammert zich overdag vaak in slaap. En inderdaad, na 45-50 min wordt hij vakker “wakker”; hij huilt dan en wordt onrustig. Ik laat hem dan ook jammeren en eventueel een paar minuutjes huilen. Soms valt hij in slaap, soms niet en dan ga ik hem troosten.