17 Reacties

2 maanden geleden

Wij hebben dit gehad met ontlasting, stug volhouden! Wat gewerkt heeft is structuur aanbrengen, vaste tijdstippen op een dag hem verplichten te oefenen.

2 maanden geleden

Wat zegt de dokter? Ik vind het niet helemaal 'normaal' dat ze 5x in het uur moet plassen. Misschien is er iets medisch aan de hand?

2 maanden geleden

Hebben jullie toevallig een gevoelige dochter? Onze dochter was ruim voor haar 3e verjaardag zindelijk maar ook bij haar geregeld periode waarin het drama is terwijl ze het dus wel super goed kan. Van de 1 op de andere dag is het dan ineens helemaal prut waar het de dag ervoor nog goed ging. Wij zien het vooral als een signaal van overbelasting waardoor ze die extra bal van het tijdig voelen en handelen naar het plassen er niet bij kan hebben. Ook hier periodes gehad dat letterlijk alle plasjes op de grond gingen, en hoe harder wij er aan probeerde te trekken hoe recalcitranter ze werd. De terugvallen blijven intensief, maar het enige wat hier werkt is toch erkenning geven voor dat we zien dat ze het pittig heeft en kijken waar we haar kunnen ontlasten en qua plassen de autonomie wel echt bij haar laten. Nu nog steeds wel terugvallen, maar gelukkig inmiddels wel minder extreem dan eerder al blijft het lijntje dun. Speelt wellicht de schoolstart nog mee? Veel kinderen hebben daardoor plots een terugval in zindelijkheid

2 maanden geleden

Reactie op Giove

Wat zegt de dokter? Ik vind het niet helemaal 'normaal' dat ze 5x in het uu ...
Dat wilden wij dus ook graag controleren/uitsluiten.. maar ze vond dit nog niet verontrustend dus moeten nog maar even zien hoe t gaat tot begin volgend jaar. Nou dat was ruim een maand geleden. Er is precies niks veranderd.

2 maanden geleden

Reactie op Itepietje

Hebben jullie toevallig een gevoelige dochter? Onze dochter was ruim voor h ...
Ja ze is ontzettend gevoelig.. we zijn ons er ook van bewust dat het bij bijv spanning sneller gebeurd, en dat is heus niet erg. Enkel, het lijkt nu echt weer 3 weken goed te gaan. 2 weken slecht (bijv), en dat patroon verandert niet. Bij zulke dagen, dat dit gebeurd, lijkt er gewoon 0 controle. We proberen er ook niet te veel op te zitten omdat dat de situatie indd ook kan verergeren, maar inmiddels zitten we wel met de handen in het haar. Wat is juist om te doen? Geen idee.

2 maanden geleden

Bij mijn dochter een overactieve blaas geconstateerd. Nu een verwijzing naar de urotherapeut. Was zindelijk en ineens nu al vanaf juni constant natte broeken. Kleine en grote plasjes. Verschilt hoevaak. Soms 3x maar ook wel is 7x wat je benoemd. Vandaag op school 3x een ongelukje ek thuis 2x. Misschien idd huisarts inschakelen en verwijzing voor hulp

2 maanden geleden

Reactie op Femke×

Ja ze is ontzettend gevoelig.. we zijn ons er ook van bewust dat het bij bi ...
Ja, lastig hè. Onze dochter is voor diverse dingen ook al meerdere keren door de mangel gehaald door de kinderarts (en zelfs door de klinisch geneticus), maar nooit werd er iets gevonden. Alles lijkt echt in die overprikkeling te zitten denken we zelf. Inmiddels lopen wij 1 jaar bij Jeugdhulp waar onze dochter wekelijks emdr storytelling krijgt voor het verwerken van preverbale trauma's. We hebben wel het idee dat dit ook heeft geholpen in die terugvallen in zindelijkheid die nu echt minder heftig zijn dan eerder, maar zeker weten doe je dat uiteraard nooit. Ze zit nog steeds veel aan haar tax, maar lijkt dat wel iets beter te kunnen dragen dan eerder al blijft het intensief. Sterkte met de struggle 😘

2 maanden geleden

Reactie op Itepietje

Ja, lastig hè. Onze dochter is voor diverse dingen ook al meerdere keren do ...
Naja fijn natuurlijk dat ze niks vinden maar het jammere vind ik dan altijd wel weer dat je nog steeds geen stap verder bent. Het is dubbel. Hoe zijn jullie bij jeugdhulp gekomen? En deze vorm van therapie?

2 maanden geleden

Reactie op Femke×

Naja fijn natuurlijk dat ze niks vinden maar het jammere vind ik dan altijd ...
Destijds zijn we verwezen door het CB omdat we steeds hadden dat elke paar maanden we uit het niets een grote terugval hadden op alle vlakken (slaap, niet meer lekker spelen, zindelijkheid, ineens veel dingen spannend vinden, lastig afscheid nemen en heel kwetsbaar) waarbij we dan een paar maanden bezig waren om alles weer op te bouwen. Om dan na 1 of 2 goede weken weer terug bij af te zijn. Toen ze klein was hadden we dit ook, maar dachten we dat het kwam door veel ziek zijn. Maar toen dat beter ging bleven de terugvallen en die gevoeligheid toch spelen. Bij Jeugdhulp hebben ze toen een uitgebreide intake met gesprekken en observatie gedaan om te kijken waar die gevoeligheid vandaan kwam, en uiteindelijk was hun conclusie dat de terugvallen waarschijnlijk getriggerd werden door oude trauma's (in zwangerschap/bevalling/vaak ziek en oorontsteking / en medische dingen als bloedprikken en narcose).

2 maanden geleden

Reactie op Itepietje

Destijds zijn we verwezen door het CB omdat we steeds hadden dat elke paar ...
Het aparte is, dat als ik dit lees.. ik onze dochter hier precies in herken.. Prematuur geboren, vaak ziek / oorontsteking, buisjes gekregen, orthoptist met regelmaat, een bril, altijd op zoek naar geborgenheid, om de zoveel weken een periode dat ze redelijk onhandelbaar is.. Aan de andere kant is ze super lief en zorgzaam dus ze loopt gigantisch tegen een muur op als ze weer zo’n fase heeft. Ze lijkt soms niet goed om te kunnen gaan met emoties. Maar vind het ook lastig om al te grijpen naar dus bijvoorbeeld jeugdhulp, ze is nog zo klein en ze heeft al zoveel pech gehad, maar andere kant, als het haar kan helpen..

2 maanden geleden

Reactie op Femke×

Het aparte is, dat als ik dit lees.. ik onze dochter hier precies in herken ...
Heel herkenbaar. Onze dochter is van zichzelf ook een schatje en makkelijk meisje, maar verandert dan echt in een andere versie van zichzelf uit onmacht. Eerlijk gezegd vinden we het emdr traject heel pittig, maar we zien wel echt dat het haar veel brengt. Dus we zien het als een investering voor de toekomst. Want anders zou ze er nog langer mee hebben moeten tobben. Maar ik snap je bedenkingen ook zeker gezien het al zo kwetsbaar is. Gelukkig vindt ze de sessies zelf heel fijn en gaat er met plezier heen. Ze zegt er zelf rustig van te worden al zijn de emoties die thuis steeds loskomen na de sessies niet mals.

2 maanden geleden

Reactie op Femke×

Het aparte is, dat als ik dit lees.. ik onze dochter hier precies in herken ...
Over dat 'niet goed om te lijken gaan met emoties' kan ik je aanraden om even te kijken naar de theorie van de Window of tolerance. Onze therapeut gaf aan dat ze in de periodes dat ze overprikkeld is door zo'n terugval ze eigenlijk continu buiten haar 'raampje' is geschoten waardoor haar brein letterlijk niet meer rationeel kan denken omdat het terugvalt op het oerbrein waarbij alles alleen nog maar draait om veiligheid en vlechten/vluchten/freeze. Dus het klopt dat er dan geen ruimte meer is om emoties te kunnen incasseren.

2 maanden geleden

Reactie op Itepietje

Heel herkenbaar. Onze dochter is van zichzelf ook een schatje en makkelijk ...
Ik ga me er eens in verdiepen. In ieder geval enorm bedankt voor het benoemen van jou situatie. Fijn ook om te weten dat we niet de enigen zijn die struggelen. Zo voelt het vaak namelijk wel. 🫠

2 maanden geleden

Reactie op Itepietje

Over dat 'niet goed om te lijken gaan met emoties' kan ik je aanraden om ev ...
Goede tip! Dankjewel. Ga ik zeker na kijken. 👀

vorige maand

Toevallig vorige week een bijeenkomst gehad op school voor kinderfysio. Zij gaven aan dat fysio ook kan helpen bij zindelijkheidsproblemen. Misschien dat hun nog iets kunnen?

vorige maand

Reactie op Sii-93

Toevallig vorige week een bijeenkomst gehad op school voor kinderfysio. Zij ...
Oh bedankt voor de tip! Wist ik niet.

vorige maand

Hier nog helemaal niet zindelijk en wil er ook echt niets van weten. Ik weet ook niet waar te beginnen..