10 Reacties

2 maanden geleden
Al een hele hoop dus.
Wat bij ons werkte (wil je vast niet horen) is heel veel geduld en heel consequent op vaste momenten op het potje zetten. Tijdens het zitten op het potje het leuk maken met speelgoed of een boekje voorlezen (en er dus naast blijven zitten).Heel veel aanmoedigen en soms helpt het ook om een plasgeluidje te maken

2 maanden geleden
Hier een meisje dat vroeg interesse had in de wc maar het gewoon vertikte. Ze weet wat ze allemaal krijgt van opa en oma's als ze zindelijk is. Wij hebben de druk eraf gehaald en sindsdien doet ze bijna alles overdag of op de wc of potje.
Wij werken met een stickersysteem met extra stimulans omdat ze 2 soorten kaarten heeft. 1 voor de opvang en 1 voor thuis.

vorige maand
Was bij ons ook drama. Kwam denk ik ook door onzekerheid. Wij zijn naar de fysio geweest die ervaring heeft met zindelijkheid (wordt gewoon vergoed) gek genoeg zag hij na 1 consult al het licht 😂 alsof hij het al heel lang kon maar even duwtje in de rug nodig had van een vreemde

vorige maand
Kan het wellicht zijn dat hij het te overweldigend/spannend vindt omdat hij het direct goed wil doen maar dat nog niet kan en daarom protesteert? Wellicht klein beginnen met 1 moment per dag op een vaste tijd (bijvoorbeeld 's ochtends na het wakker worden of net na de maaltijd) op het potje gaan en als dat goed gaat het aantal momenten steeds verder ophogen? En wellicht dat indien nodig icm een sticker systeem om hem extra te motiveren: als het maar om 1 plasje per dag gaat is hij daarmee wellicht makkelijker te overtuigen dan wanneer het over de hele dag plassen gaat.

vorige maand
Hier gaat het ook niet makkelijk! Ook een zoontje van 3.5, ik maak me er soms wel zorgen om, zeker gezien hij over een half jaar naar de basisschool gaat en dan zindelijk moet zijn. Hij kan het wel, maar vandaag was een drama. Hij is soms gewoon ook lui en “wil dan niet”, maar gaat uiteindelijk na wat aansporen wel. Poepen heeft hij sowieso thuis nog nooit op het potje/toilet gedaan, op de opvang daarentegen wel…

vorige maand
Hier ook een boef van 3,5. Hij kan het wel, hij kondigt elke plasje en poep luier van tevoren aan en als ie zin heeft en een ochtend in zijn blote kont loopt heeft ie ook geen ongelukjes. Maar hij wil nu ook niet. Wilde ook even niet in bad, en 'klaagt' soms over zijn piemeltje, dan is ie hard en zit het niet lekker. Misschien heeft dat er ook nog wat mee te maken, als hij zich ergens zorgen over maakt, wil ie het niet zien. Dus niet in bad, en continue luier aan nu... geduld is hier het meest gehoorde advies. Ze gaan het toch vanzelf doen. Op de opvang zie ik trouwens ook dat de jongens allemaal vanaf 3,5 jaar meestal pas echt zindelijk worden.