5 Reacties

één maand geleden

Lastig.. Misschien een kinderboekje kopen die dit onderwerp als thema heeft?

één maand geleden

Blijven herhalen en alternatieven aanbieden. Bijv slaan doen we op het kussen.

één maand geleden

Hoi, geen tips helaas maar wel herkenning 😞 ons zoontje is nogal fors en erg gewend op deze manier zijn zin te krijgen. Hij zit op een kdv met kinderen van 0 tot 4 jaar. Daar gelukkig nog wat meer boefjes maar thuis slaat hij ook regelmatig zijn broertje van 8 maanden. Wij weten ook echt niet hoe we hier nou iets aan kunnen doen. Naast direct te plaatse uitleggen, ook geprobeerd op de trap apart uit te leggen, gezegd dat andere kindjes incl broertje pijn hebben, mamma verdrietig, mama boos. Niets lijkt te helpen. Ik ben bang dat t gewoon de leeftijd is en sociaal nog niet zo sterk. Op andere momenten is hij super lief, zowel voor andere kindjes als voor zijn broertje

22 dagen geleden

Op zo’n leeftijd vaak frustratie icm gebrek verbaal te kunnen uiten.. hier dochter die veel beet maar dat is gelukkig een fase geweest.. behalve herhalen en apart zetten als het gebeurd als signaal dat het niet ok is kan je niet zo veel doen denk ik

21 dagen geleden

Reactie op Ehtrym

Hoi, geen tips helaas maar wel herkenning 😞 ons zoontje is nogal fors en ...
Kinderen hebben op deze leeftijd nog geen echt geweten dus ze doen het niet om anderen bewust pijn te doen. Ze hebben jou als ouder daar dus echt nog bij nodig totdat ze dit zelf ook beginnen in te zien. Wat Maleneee zegt klopt inderdaad. Vaak is het vooral het met woorden niet goed kunnen zeggen wat ze dwars zit waardoor het er als frustratie in de vorm van schoppen/bijten/slaan etc uitkomt. Het is dus eigenlijk pure onmacht. Niet fijn, maar ze kunnen er nog niets aan doen. Dus boos worden heeft ook geen zin in deze. Ik heb er ooit een uitgebreider artikel over gelezen maar zie die niet meer terug. Wel nog deze korte vraag beantwoord door de ontwikkelings psycholoog Steven Pont https://fabulousmama.nl/personal/advies/brieven-steven-zoon-bijt/