20 Reacties

2 maanden geleden

Hier idem maar ik denk dat hij nu alles gewoon opslaat en straks echt wel gaat praten we moeten gewoon geduld hebben denk ik 🙈

2 maanden geleden

Hier hetzelfde hoor! Meisje van 19 maand en praat ook niet en is ook de hele dagen druk in de weer. Brabbelen doet ze wel maar niet echt woorden. Ook geen papa en mama helaas

2 maanden geleden

Ieder kindje ontwikkeld zichzelf op zijn eigen manier. Oudste zei tot 2,5 alleen papa, mama, ja en nee en vaak ook niet goed.

2 maanden geleden

Hier ook een zoontje van bijna 20 maanden wat nog niets zegt.. hij brabbelt wel veel maar er komen geen woordjes uit. Het enige wat hij bewust zegt is "ja" maar dit doet hij al een half jaar. Ook geen papa of mama. Hoevaak we ook oefenen, hij doet het gewoon niet

2 maanden geleden

Bedankt voor jullie reacties, dat is dan toch wel een beetje een geruststelling. Ik weet dat ieder kind anders is maar stiekem ga je soms toch vergelijken en maak je je al snel zorgen.

2 maanden geleden

Consultatiebureau zei: 2 jaar 2 woorden is gemiddeld

2 maanden geleden

Reactie op Carla de Leeuw

Consultatiebureau zei: 2 jaar 2 woorden is gemiddeld
Bij ons zei het consultatiebureau bij 14 maanden dat hij twee woorden moest kunnen zeggen naast papa en mama. Dus heb me ook de hele tijd er slecht over gevoeld dat hij maar niets zei. Vanochtend zei iemand dat hij al wel wat zegt. Wij blijken hem gewoon niet te verstaan 🤭 we hadden blijkbaar iets te hoge verwachtingen hoe duidelijk zijn eerste woordjes waren. Het viel me daarna wel op dat hij 'naar buiten' zei toen we naar buiten gingen. Maar eerder zou ik dat niet herkend hebben. Hij maakt trouwens ook steeds meer gebruik van gebaren terwijl wij dat niet eens doen. Hij communiceert best wel goed

2 maanden geleden

Praten is net als lopen echt enorm kindafhankelijk. Je kunt het altijd een beetje proberen te stimuleren door veel boekjes voor te lezen, liedjes te zingen en bijvoorbeeld diertjes aan te wijzen en te zeggen wat het is en wat voor geluid het maakt. Lopen met de eerste verjaardag is dan weer best wel vroeg. Het komt vanzelf wel hoor 😊

2 maanden geleden

Reactie op Klaas-Janbaby

Bij ons zei het consultatiebureau bij 14 maanden dat hij twee woorden moest ...
Fijn dat ze allemaal op 1 lijn zitten ook😅Komt vanzelf 😉

2 maanden geleden

Mijn dochtertje praat ook niet echt. Via het kinderdagverblijf gaat ze geobserveerd worden door een logopedist. Dit omdat ik mij zorgen maak en ze vaak verkouden is en dus steeds vocht overal heeft. Mocht er wat uitkomen dan ga ik naar consultatie bureau en komt er niks uit dan moet ik gewoon geduld hebben.

2 maanden geleden

Hier wordt veel verteld, maar wel allemaal onverstaanbare dingen. Toch als je goed oplet, kan je soms merken dat voor sommige dingen consistent dezelfde woorden worden gebruikt, zo is AaaaAh bijvoorbeeld banaan. Ik heb ooit gelezen dat dit ook telt als woordje. Ze moeten alleen nog even leren de juiste uitspraak te gebruiken 😉

2 maanden geleden

Reactie op Carla de Leeuw

Consultatiebureau zei: 2 jaar 2 woorden is gemiddeld
Wat zij bedoelen, is tweewoorduitingen. Gemiddeld gaan kinderen rond 2;0 jaar woorden combineren tot kleine “zinnetjes” van twee woorden. @TS, ook wat jouw kindje doet is gemiddeld, misschien hoor je in de brabbeld toch wat dingen die hij bedoelt te zeggen, zoals iemand hier ook reageert. Brabbels die in bepaalde context toch klinken richting een woord. Of hij gebruikt wat gebaren? Ik begrijp je twijfels wel hoor, mijn zoontje zegt nog net zo weinig verstaanbaars als wat jij beschrijft, maar we mogen nog wat geduld hebben! (Ik ben logopedist)

2 maanden geleden

Reactie op 22446688

Wat zij bedoelen, is tweewoorduitingen. Gemiddeld gaan kinderen rond 2;0 ja ...
Het is ook een beetje een combinatie van verschillende dingen. Mn zoontje reageert ook nauwelijks op “nee” het lijkt hem vrij weinig te interesseren wanneer ik zeg dat iets niet mag of nee roep. Ook kijkt hij echt nauwelijks om wanneer ik zijn naam roep en komt hij ook niet knuffelen of een kusje geven. Maar ik moet denk ik geduldig zijn en het is misschien nog vroeg om mij zorgen te maken. Bij het cb geven ze aan dat hij goed gaat.

2 maanden geleden

Kennen jullie de site kindentaal? Dit is de link: https://www.kindentaal.nl/snel-test. Hier kan je zelf wat vragen beantwoorden en dan heb je een indicatie over de taalontwikkeling van je kind. Heel handig!

2 maanden geleden

Mijn dochtertje kletst enorm veel maar loopt bijv nog niet. Gaat vaak ontwikkeling naar een of andere gebied.

2 maanden geleden

Onze dochter is vandaag 20 maanden geworden, dus ik lees net het bericht over wat er bij die leeftijd speelt. Er wordt aangegeven dat kindjes op die leeftijd gemiddeld 8 woorden spreken . Dus niks om je zorgen over te maken. Je kan evt ook kindgebaren gebruiken als ondersteuning .

2 maanden geleden

Hier precies hetzelfde en gaat wel naar de opvang ! Hij begrijpt wel veel. Komt volgens mij vanzelf

2 maanden geleden

Hier precies hetzelfde. Zelfs mama zegt ze nog niet. Ze is al bijn 20 maanden. Eerst dacht ik, het komt wel..ieder kind z'n ontwikkeling maar nu begin ik me ook wel zorgen te maken

2 maanden geleden

Reactie op Elh55

Hier precies hetzelfde. Zelfs mama zegt ze nog niet. Ze is al bijn 20 maand ...
Hier ook niet hoor, geen mama niks. Heel soms lijkt er wel een woordje uit te komen met napraten maar daarna staat het weer weken stil. Hij is ook al bijna 20 maanden.

2 maanden geleden

Nogmaals bedankt allemaal, ik heb toch het cb gebelt en gesproken hierover. Ze hebben mij wel gerust gesteld en geadviseerd om zo veel mogelijk te benoemen, liedjes zingen, lezen en verder kunnen wij niet veel meer doen. Ook gaf ze aan dat hij nu 3 woordjes moet kunnen en dit is een breed begrip, die, daar etc valt daar ook onder. Ook dat hij nog geen papa en mama zegt was niet zorgwekkend volgens het cb. Wellicht kan ik hiermee andere mama’s in dezelfde situatie ook wat gerust stellen. Mijn zoontje reageert bijv wel altijd als ik “koekje” zeg maar niet op zijn naam. Ze gaf me ook de tip om altijd eerst zijn naam te benoemen en dan pas koekje te zeggen en om dit dus ook bij andere dingen te gaan doen bijv “ (naam kindje) we gaan naar buiten” dit doen we nu al een aantal dagen en we merken dat hij al wat vaker reageert.