24 Reacties
2 jaar geleden
Reactie op Mikjej
Ook gevaccineerde kinderen kunnen ziektes hebben/bijdragen 😅 dat zegt niks ...
Dat weet ik maar niet van die ziektes die zo ernstig zijn dat je er gevaccineerd voor wordt 😩
2 jaar geleden
Reactie op Babieboy
De kans dat ze ziek worden op een kdv is veel groter. Ik bedoel hiermee te ...
Bedankt voor je reactie.
Ja is inderdaad zo maar ik las dus dat het soms begint met verkoudheid EN na paar dagen pas vlekken enzo bij mazelen komen
2 jaar geleden
Ik schaam me ook dat ik zo doordenk over andere mensen ik vind het dan ook echt asso van mezelf maar ik ben gewoon zo angstig 😨
2 jaar geleden
Zijn er oefeningen die je kan doen die helpen met de angststoornis? Mocht dat niet helpen op het moment bel dan de huisarts. Niet omdat ik denk dat er écht iets met je kindje aan de hand is, maar omdat jou geruststellen en kalmeren op dit moment het belangrijkste is en jouw huisarts dat vast ook zo zal zien als je de situatie uitlegt.
2 jaar geleden
Reactie op Vivay
Zijn er oefeningen die je kan doen die helpen met de angststoornis? Mocht d ...
Bedankt Vivay, ik schaam me om weer huisarts te bellen. Ik ben nu wel wat rustiger maar nog zo angstig ☹️ bedankt voor de lieve reactie 💖
2 jaar geleden
Hulp krijgen bij een angststoornis is inderdaad een hele goede oplossing, het kan enorm helpen. De eerste stap daarvoor is toch echt de huisarts bellen. Je hoeft je voor een huisarts nooit te schamen trouwens hè, zij of hij heeft vaak alles wel gezien zo intussen en je bent absoluut niet de enige met een angststoornis en er zijn altijd mensen die het erger hebben dan jij. Schaamte is nooit nodig 🩷
2 jaar geleden
Misschien goed om te relativeren omtrent die ziektes. Mazelen kreeg vroeger (de generatie van onze ouders) eigenlijk ieder kind en is vooral heel vervelend maar ga je eigenlijk zelden dood aan (minder gevaarlijk dan griep). Hetzelfde geldt voor bof.
Rode hond is eigenlijk gewoon een flinke verkoudheid maar kan gevaarlijk zijn voor ongeboren baby's als de zwangere moeder dat krijgt en zelf niet gevaccineerd is of het heeft gehad op kinderleeftijd.
De BMR vaccinatie is pas laat omdat het dus 999 van de 1000 keer niet zo ernstig is om 1 van die 3 ziektes te krijgen.
Ik hoop dat je zo een beetje gerustgesteld bent. Als je twijfelt, lees vooral even thuisarts.nl.
2 jaar geleden
Reactie op Lbaby2
Heb je hulp bij je angststoornis? Zodat je jezelf kan kalmeren? Het lijkt m ...
Hoi! Yes ik heb hulp goede hulp ook maar ik raak weer enorm uit balans. Ik denk ook al een tijdje aan medicatie maar ik vind dat ook een grote stap. Dankje 💖
2 jaar geleden
Reactie op Vivay
Hulp krijgen bij een angststoornis is inderdaad een hele goede oplossing, h ...
Ik krijg hulp ik lijk de laatste tijd weer uit balans te raken. De huisarts is ermee bekend maar ik schaam me dan om weer met zo’n raar aan te kloppen het is gewoon echt schaamte maar ook boosheid en teleurstelling in mezelf als moeder 💔
2 jaar geleden
Reactie op Pipo092
Misschien goed om te relativeren omtrent die ziektes. Mazelen kreeg vroeger ...
Heel erg bedankt voor de opsomming van de informatie op deze manier. Ik vind feiten altijd helpen. Bij mij kwam echt de trigger door dat ik las dat in zeer zeldzame gevallen er een hersenvliesontsteking pas 7 jaar na de ziekte die fataal is.
2 jaar geleden
Lieve TS,
Hier een mede angststoornis moeder. Medicatie helpt mij enorm ook al wilde ik er vanaf. In de zomer zonder geprobeerd maar ik merkte dat ik veel te angstig en paniekerig was en daardoor niet de moeder kon zijn die ik wilde. Nu weer terug aan medicatie (Citalopram) en het verschil is zo groot. Ik functioneer weer, kan uit eten, ben veel relaxter omtrent mijn kindje en leukere partner. Mocht je erover twijfelen medicatie te proberen, wil ik je aanraden het te verkennen onder goede begeleiding van je huisarts of psychiater! En als het niet bevalt kun je altijd weer stoppen 😘
Je bent niet de enige en het is gewoon echt heel rot dat je je zo naar voelt. Herstellen van een angststoornis is heel traject en ik vind het super knap van je dat je naar de Monkey Town bent geweest!! Dat is mij nog niet gelukt 🫣
Dus ondanks je angsten, heb je het maar wel mooi gedaan he. En wat hier al is gezegd, de kans op een ziekte oplopen van bmr is heel klein en mocht het toch zo zijn is de kans ook miniem dat je kindje er erg ziek van wordt. Dikke knuffel en ga zo door 😘
2 jaar geleden
Reactie op Miriamlisanne
Lieve TS,
Hier een mede angststoornis moeder. Medicatie helpt mij enorm oo ...
Hoi lieve mama 💖 hartstikke bedankt voor dit berichtje!
Wat fijn om dit berichtje te lezen over medicatie ik neig er naar inderdaad maar ik heb ook nog een kinderwens vior een 2e kindje en ben bang dat dat lastig wordt met medicatie?
Soms zet ik mijn kinderwens opzij omdat ik vind dat ik geen goede moeder ben door mijn gedrag al die angsten 😔.
Jaah monkeytown is verschrikkelijk vies maar het lukt me om me erover een te zetten 💖
Ben jij zwanger geweest tijdens je medicatie? 😘
2 jaar geleden
Reactie op Zomer22baby8
Wat fijn om dit be ...
Veel medicatie kunnen gebruikt worden tijdens de zwangerschap. Maar het is wel goed om bij de arts/psychiater aan te geven dat je nog een kinderwens hebt zodat jullie meteen kunnen kijken wel middel het meest geschikt is
2 jaar geleden
Reactie op Zomer22baby8
Wat fijn om dit be ...
Ik ben begonnen met medicatie net na de kraamperiode. Ik heb ook een kinderwens voor een tweede, en ben van plan om medicatie te blijven gebruiken tijdens de zwangerschap. Voor mij wegen de baten op tegen de kosten! Ik neem nu medicatie die gecombineerd kan worden met een zwangerschap. Dus als je dit bespreekbaar maakt kunnen ze in overleg met jou kiezen voor een medicijn dat samengaat met zwanger zijn 😊
En juist doordat ik nu medicatie neem voel ik me een betere moeder en denk ik dat ik ook een tweede kindje aan zou kunnen. Heel herkenbaar jouw angsten dat je geen goede moeder bent door je problematiek. Maar bedenk je ook dat er waarschijnlijk heel veel dingen zijn die wél goed gaan. Ik zorg ervoor dat ik een goed vangnet heb. Zodat als het me zelf even niet lukt, ik weet dat anderen de zorg van me over kunnen nemen en mijn kindje in goede handen is. Dat vind ik juist een kenmerk van een goede moeder zijn!! Dus ook jij kan moeder zijn van twee kindjes. Met of zonder medicatie 😉😘
2 jaar geleden
Reactie op Miriamlisanne
Ik ben begonnen met medicatie net na de kraamperiode. Ik heb ook een kinder ...
Hej dat is fijn om te horen! Wat zijn in jouw geval de nadelen van medicatie nu je aangeeft dat de baten op wegen tegen de kosten?
Ik heb een groot netwerk maar weinig hulp waarop ik zou kunnen terugvallen. Ik schaam me ook voor hoe ik ben.
Ik vind het knap hoe je het doet sterk van je mama!
2 jaar geleden
Ook ik slik soortgelijke medicatie, zowel tijdens de zwangerschap als nu. Ik raad je aan eens een afspraak te maken bij de pop-poli, zij adviseren en begeleiden vrouwen rondom de zwangerschap, die psychische problemen ervaren. Zij kunnen je alles vertellen over medicijngebruik tijdens de zwangerschap. Ik ben daar al eens op afspraak geweest voordat ik zwanger werd, om me te laten adviseren over al dan niet medicijngebruik.
2 jaar geleden
Reactie op Zomer22baby8
Hej dat is fijn om te horen! Wat zijn in jouw geval de nadelen van medicati ...
De nadelen vind ik:
Afhankelijk zijn van medicijnen
Wat minder intens kunnen genieten van dingen (afgevlakt gevoel)
De voordelen:
Ik functioneer. Zonder medicatie is er überhaupt geen sprake van genieten dus voor mij was de keuze snel gemaakt om toch weer te beginnen met medicatie.