6 Reacties
2 maanden geleden
Hi mama,
Zoals je het beschrijft is het naar mijn mening niet normaal. Maar misschien is je verwachting te hoog?
Ze kunnen nu volgensmij nog niks kwa diagnose, maar wellicht is het bespreken met huisart, consultatiebureau of iemand anders wel heel fijn! Die kan je dN misschien ook tips geven met hoe je ermee om kunt gaan. Je kunt bijvoorbeeld ook kijken naar het schermgebruik en invloed op het gedrag. Dat kan al een groot verschil maken.
Succes! Je komt er uiteindelijk vast uit en hopelijk kun je dan ook een beetje genieten. Kan me voorstellen dat het heeel zwaar is als je het gevoel hebt niet weg te kunnen (zonder zorgen).
Veel liefs!
2 maanden geleden
Ik vind het lastig dat je praat in termen als "altijd boos". Ze is dus 24/7 boos, lacht nooit? Ik vind het best onwaarschijnlijk klinken en denk dat je jezelf ook moet leren te focussen op de momenten die wel leuk gaan.
Daarmee ben ik overigens wel overtuigd dat het een pittig kind is en jullie voor een grotere uitdaging staan qua opvoeding dan gemiddeld het geval is. Sommige kindjes zijn helaas pittiger dan gemiddeld, zonder dat daar gelijk een stoornis aan verbonden is. Daarbij zijn autisme en adhd niet de enige twee oorzaken voor een pittig karakter. Er kan zoveel gaande zijn. Maar hoe dan ook is 2 jaar wel jong voor een diagnose.
Zoals al gezegd kan je je zorgen altijd uiten bij het cjg. Op de website van cjg kan je ook cursussen geweldloos opvoeden en opvoeden van pittige kinderen vinden. Ik zou je dit ook mee willen geven als tips! Lekker laagdrempelig en je gaat er geheid wat aan hebben.
Wij hebben zelf 3 kinderen en ons 2e kind was met 2 jaar echt onwijs pittig. Nu met 6 jaar nog 😆 hebben gedurende zijn hele leven af en aan hulp bij opvoeding. Nu is hij net gestart met hulp die hijzelf krijgt. Sommige kinderen zijn gewoon pittig, helaas, hij is onderzocht en heeft geen adhd of autisme. Zoals ik al zei, er kan zoveel zijn als oorzaak van dit gedrag. Z'n zusje is nu dus 2 en ook zo pittig, alleen huilt zij gelukkig niet continu Zoals hij wel deed. Ze schreeuwt vooral 😅 maar voel me met de 2e pittige toch sterker omdat we al zoveel hebben meegemaakt met de 1e pittige.
Succes met alles!
2 maanden geleden
Heb je weleens van ‘temperamentvolle kinderen’ gehoord? Dat zijn gevoelige, intense kinderen met een sterke eigen wil volgens Eva Bronsveld (https://temperamentvollekinderen.nl). Ik ben haar gaan volgen op Insta en heb ook haar boek gekocht en ik herken mijn dochter zo in die omschrijving. Misschien jij ook wel? Heel kort gezegd zijn temperamentvolle kinderen veel ‘gevoeliger’ dan gemiddelde kindjes, waardoor ze heftiger kúnnen reageren op situaties en ze behoefte hebben aan voorspelbaarheid (rituelen), maar binnen die grenzen wel voldoende uitdaging kunnen vinden. Doordat ik nu weet dat mijn dochter ‘temperamentvol’ is, heb ik meer begrip voor haar gedrag en kan ik haar beter bieden wat ze nodig heeft, waardoor zij weer beter in haar vel zit.
Herken je je hierin?
2 maanden geleden
het kan soms echt oneerlijk voelen hè. Dat andere gezinnen schijnbaar zo makkelijk op vakantie gaan, het leuk hebben met elkaar, de kinderen goed luisteren en braaf zijn. Toevallig heb ik deze week ook het boek temperamentvolle kinderen gekocht. Ik hoop daar tips uit te halen voor ons zoontje. Dikke knuffel voor jou, adem in, adem uit. Begrens met liefde en blijf in contact ❤️
2 maanden geleden
Wat vervelend dat je je zo voelt. Ik denk dat het altijd goed kan zijn om je zorgen te bespreken met het cjg of de huisarts, vooral als je kindje continu huilt.
Hier ook een pittig kindje, met een sterke wil. Opvallend is dat rond de 2 jaar alles Nee is of in ieder geval het tegenovergestelde van wat ik vraag of zeg. Mij is verteld, dat het de leeftijd is. Van stil zitten houdt hij ook niet en dat is eigenlijk nooit anders geweest. Ik laat hem altijd eerst goed bewegen voordat hij mee gaat voor een lange autorit of uit eten. En tijdens een etentje houdt hij het zeker niet vol om een anderhalf uur ofzo stil te zitten. Dus tussendoor is het gewoon weer even bewegen. En eigenlijk gaan we daarom ook weinig uit eten, maar liever lunchen. Wat voor hem goed werkt qua bewegen, is dat hij een loopfietsje heeft (met duwstang). Zo kan hij veel bewegen, heeft hij zelf controle en gaat het sneller dan lopen, handig tijdens het wandelen.
Wij zijn sinds dat hij 2 jaar is geworden wel consequenter in onze acties en communicatie. Het speelgoed vloog hier letterlijk door de kamer en dat ging heel snel over door gewoon duidelijk te zijn en niet jezelf 2 keer te gaan herhalen. Duidelijk zijn in ‘dit niet doen’ en ‘dat kan wel’ heeft goed geholpen. Ik hoef niet meer streng of boos te reageren, maar wel meteen en duidelijk.
Verder is hij veel minder vaak boos als hij zelf dingen mag doen, zoals boter op de tafel zetten bij het tafel dekken, zelf boter op zijn broodje smeren of zelf laten aankleden (ook al duurt het lang) etc.
Als we het over ADHD hebben, dan maken routine en consequentheid de dagen mogelijk beter. Je kunt daarnaast ook bijvoorbeeld aangeven dat je na de luier verschonen naar buiten gaat of dat je zo na het spelen een broodje gaat eten.
Wees niet te streng voor jezelf. Je doet je best en blijkbaar wil je reflecteren op de situatie, dat is al een goed begin.