31 Reacties

2 jaar geleden

Onze kinderen hebben ook een helm op de normale fiets. Veiligheid boven alles.

2 jaar geleden

Jazeker wel. En zeker op een elektrische fiets die waarschijnlijk wel iets sneller gaat zou ik dat doen. Maar ook bij mij op een gewone fiets gaan de kids echt met een helm. Het verbaasd me hoe weinig ik het om me heen zie bij die kleintjes
24baby's podcast Samen Groeien

Luister nu naar de nieuwste podcast van 24baby: Samen Groeien. In deze podcast beleven we samen met jou de eerste maanden met je baby. Van de laatste loodjes van je zwangerschap tot alle eerste keren met je baby. Luister de podcast via jouw favoriete podcast-app.

2 jaar geleden

Dank voor jullie reacties. Vriendinnen mét kindjes keken mij namelijk nogal raar aan toen ik vertelde dat ik een fietshelm wilde kopen. Maar alles voor de veiligheid! Welke fietshelmen hebben jullie voor jullie kind(eren)?

2 jaar geleden

Hier net een helm besteld voor op een normale fiets. Veiligheid boven alles. Heb er eentje met mips en extra bescherming voor de fontanel besteld van Met.

2 jaar geleden

Reactie op hoian

Dank voor jullie reacties. Vriendinnen mét kindjes keken mij namelijk nogal ...
Wij hebben een bobike geloof ik. Bevalt prima. Er zijn meerdere goede merken en de fietsenwinkel heeft er altijd wel een paar. Maat is belangrijste

2 jaar geleden

Ja natuurlijk wel een helm? Waarom überhaupt niet?! Dat je serieus overweegt je kindje geen helm op te doen vind ik bizar. Zou zelf ook een helm op doen trouwens.

2 jaar geleden

Dat staat er niet hè, dat ik overweeg om geen helm te laten dragen. Juíst wél. Dan lees je mijn bericht verkeerd. Omdat er in mijn omgeving nogal verbaasd gereageerd werd dat ik zei dat ik helm wil opdoen, wilde ik hier graag lezen hoe andere ouders erover denken.

2 jaar geleden

Reactie op hoian

Dat staat er niet hè, dat ik overweeg om geen helm te laten dragen. Juíst w ...
Oke. Echt heel vreemd als andere ouders dat vreemd vinden hoor. Wat zou überhaupt de reden zijn het niet te doen? Mijn kinderen dragen een helm op de gewone fiets, op hun loopfiets en zelfs als ze achter in de fietskar zitten en rond gefiets worden.

2 jaar geleden

Ze vonden het vooral een ‘gedoe’ en de ‘kans dat er iets gebeurt is heel klein’. Maar je hoeft niet eens zelf te vallen, iemand kan jou ook aanrijden natuurlijk. En inderdaad bij andere activiteiten zoals skiën, skeeleren, zelf fietsen etc. draag je/dragen kindjes ook een helm. Ik was al overtuigd, maar nu helemaal.

2 jaar geleden

Iedereen moet hierin doen wat goed voelt. Mijn kinderen dragen geen helm bij mij op de fiets en de peuter ook niet op haar eigen fiets met zijwieltjes. Ik vind het zelf wat overdreven. Je kan je kinderen echt niet voor alles beschermen. Maar wij wonen in een heel fietsvriendelijke buurt en de meeste fietspaden zijn niet in de buurt van wegen waar harder dan 30km/h gereden mag worden. In de stad vind ik het wel wat anders..
Podcast Samen Groeien
Nieuwe aflevering: mijlpalen en we listen and judge - ouderschapseditie

In de laatste aflevering van Samen Groeien delen we tips bij doorkomende tandjes en blikken we terug op het zindelijkheids- en potjesavontuur van Ivana en Ize. Lucy legt uit wat kan je de komende zes maanden nog kan verwachten. En tot slot gaan we samen met jullie met de billen bloot in de “We listen and don’t judge”-ouderschapseditie.

2 jaar geleden

Weet niet hoe het bij een elektrische fiets zit, maar bij gewone fiets hebben we geen helm (NL). 2 jaar geleden info opgezocht hierover voor ons zoontje en conclusie was dat een helm alleen schade zou kunnen verminderen bij vallen vanaf stilstaande fiets. In alle andere gevallen is/was een helm schijnveiligheid. Vind het niet raar als je het wel zou doen overigens. Zeker met elektrische fiets snap ik dat heel goed!

2 jaar geleden

Reactie op Lbaby2

Weet niet hoe het bij een elektrische fiets zit, maar bij gewone fiets hebb ...
Vreemd verhaal. Volgens allerlei onderzoek helpt het dragen van een help enorm bij het verminderen van matig en ernstig letsel. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29677686/ Waarom zou je het in vredesnaam niet doen?

2 jaar geleden

Reactie op Whatififly

Vreemd verhaal. Volgens allerlei onderzoek helpt het dragen van een help en ...
Vind jij. Ik geef mijn reactie op die van TS. En dat artikel is interessant, maar fietsen in NL is niet vergelijkbaar met andere landen waar fietsveiligheid anders is. Weet ff niet meer precies waar we dat toen vandaan hadden. Het ging om het volgende. Een fietshelm is ervoor gemaakt om klappen op te vangen die tot 20 kilometer per uur gaan. Maar de meeste ongelukken met fietsers gebeuren in combinatie met een auto, motor of scooter, met hogere snelheid. Een helm voorkomt dan geen hoofdletsel. En omdat we in NL super veilige fietspaden hebben en wij hier alleen fietsen in een kindvriendelijke wijk etc. hebben wij ervoor gekozen het niet te doen. Net als alle andere ouders in de wijk, zie vrijwel nooit een helmpje (en ja we wonen in een fatsoenlijke wijk). Da's geen reden, maar wel om je het idee te geven dat er dus verschillen zijn in hoe mensen hiermee omgaan.

2 jaar geleden

Reactie op Lbaby2

Vind jij. Ik geef mijn reactie op die van TS. En dat artikel is interessant ...
Die artikel geeft aan dat een helm dus wel een enorm verschil maakt. 20km plus of niet. En mocht dat verhaal van 20km plus waar zijn, kleuters vallen gewoon vaker met hun fiets. En ook op hun hoofd. En dan gaan ze echt niet boven 20km. Dan maakt een helm heel veel uit. De grond in Nederland is echt niet zachter dan in andere plekken ter wereld. Wat is het verschil met skieen, paardrijden, skeelern?

2 jaar geleden

Reactie op Lbaby2

Vind jij. Ik geef mijn reactie op die van TS. En dat artikel is interessant ...
Vreemde redenering vind ik, zelfs als je verhaal over welk letsel het voorkomt helemaal zou kloppen (ik zie graag de bron, want ik geloof het niet zo). Je kunt het niet nodig vinden, moet je zelf weten, maar een helm voorkomt gewoon letsel, en het voorkomt niet al het letsel in de wereld, maar dat lijkt me een slechte reden om het dan maar helemaal niet te doen. Kun je net zo goed je autogordel nooit meer omdoen, want soms ga je ook met je gordel om toch dood in een ongeluk. Schijnveiligheid is ook een raar woord, net of je je fiets dwars op het aankomenrazend verkeer instuurt, omdat je kind toch een helm op heeft.

2 jaar geleden

Reactie op Whatififly

Die artikel geeft aan dat een helm dus wel een enorm verschil maakt. 20km p ...
Ik heb het hier over een baby voorop de fiets, niet over een kleuter die zelf fietst. En dan is het argument voor grotere fietsveiligheid en fietsverkeer zeker wel relevant. Je hoeft niet zo denigrerend en cynisch te reageren. En als je het verschil tussen voorop fietsen bij papa of mama niet ziet met skiën, paardrijden of skeeleren dan is dat jammer. TS vraagt naar of wij een helm hebben voor een baby, ik geef mijn mening met onderbouwd argument. Afhankelijk van waar je woont maak je andere keuzes, wij hebben deze gemaakt. Als onze kids zelf gaan fietsen maken we ws andere keuzes.

2 jaar geleden

Reactie op Merel1808

Vreemde redenering vind ik, zelfs als je verhaal over welk letsel het voork ...
Prima, vind ik niet. Als je je vrijwel nooit onder auto's mengt in het verkeer tijdens het fietsen vind ik het niet nodig. En schijnveiligheid is een normaal woord. De vergelijking met autogordel vind ik onzin. Ik reageer gewoon op de vraag van TS. Dat het overgrote deel hier het anders ziet, prima. Het is vooralsnog niet verplicht, dat zou ook wel anders zijn geweest.

2 jaar geleden

Reactie op Lbaby2

Ik heb het hier over een baby voorop de fiets, niet over een kleuter die ze ...
Ik ben gewoon erg verbaast dat dit niet gewoon standaard is. En vindt alle excuses die ik hier lees nergens op slaan. Maar zelf weten :)

2 jaar geleden

Reactie op Whatififly

Ik ben gewoon erg verbaast dat dit niet gewoon standaard is. En vindt alle ...
En ik ben gewoon erg verbaasd dat er zo geoordeeld moet worden, dat vind ik nergens op slaan. Nogmaals, TS vraagt naar onze mening en als lid mag ik dat gewoon geven. Daar hoef ik geen oordeel over. Dat ik toevallig een onpopulaire mening ben toegedaan, blijkbaar, (terwijl ik nooit een baby met helm zie in onze mega kindvriendelijke wijk) maakt niet dat er zo op mij gereageerd hoeft te worden. Laten we iedereen in z'n waarde graag. @ TS ik zou zeker een helmpje aanschaffen met elektrische fiets.

2 jaar geleden

Met een elektrische fiets zou ik denk ik wel een helmpje dragen. Met een gewone fiets niet, maar zou het ook niet gek vinden als je dit wel doet. Met een loopfiets of fiets met zijwieltjes hier zéker geen helm, maar dat is mijn mening! Prima als je dit wel doet 👍🏼 safety first!