8 Reacties
3 jaar geleden
De baby kan in theorie A positief zijn, A negatief, 0 positief of 0 negatief. Geen B of AB. Indien rhesus positief kun je dus antistoffen hebben (kleine kans als het de 1e is).
3 jaar geleden
Dat is toevallig, ik en mijn man hebben precies dezelfde bloedgroepen ! Onze kleine heeft in ieder geval een positieve bloedgroep (meer krijg je ook niet te horen vgm?), dus ik kreeg een rhesusprik, zodat je geen antistoffen gaat aanmaken en een eventueel toekomstig kindje daar last van gaat krijgen.
Verder klopt het eerder gegeven antwoord van s-je!
3 jaar geleden
Reactie op DC1991
Mijn moeder is O positief en mijn vader B positief. Ikzelf ben B negatief ( ...
Nou je hebt geen andere bloedgroep (immers je vader heeft ook B). Het kan inderdaad wel dat je rhesus negatief bent terwijl beide ouders positief zijn (die kans is immers 25%) als je ouders beide drager zijn van het recessieve rhesus negatieve gen zeg maar.. dat blijkt zo bij jou. Jouw partner is sowieso rhesus positief.
In geval van Lientje67 weten we dus niet hoe de verdeling van haar partner is (A0 of AA, icm rh+/rh- of rh+/rh+), alleen dat van haar.. dus veel opties in theorie mogelijk. Maar geen andere bloedgroep dan 0 of A in ieder geval, en rhesus negatief of positief kan allebei. Belangrijkste is natuurlijk de anti-D prik indien de baby rhesus positief is, om antistoffen te voorkomen in de toekomst.
3 jaar geleden
Reactie op DC1991
Maar misschien heb ik het niet goed verwoord. 馃槅
Ah maakt ook niet uit inderdaad, en dat van de rhesusfactor klopt zeker! 馃ぃ