19 Reacties

3 jaar geleden
Verloskundigen mogen deze inderdaad niet afgeven, (huis)artsen bij mijn weten wel. Mijn ervaring is wel dat ze er bijna nooit om vragen. Ik heb in m'n vorige zwangerschap met 32 weken nog gevlogen, nooit ergens om gevraagd.

3 jaar geleden
Ik vlieg ook met Ryanair rond 28 en 32 weken maar als ik de fit to fly verklaring van hen lees, dan staat er dat deze gewoon getekend moet worden door de verloskundige (midwife) of een (huis)arts. Ik snap ook niet waarom op andere websites andere info staat over Ryanair's beleid hierin maar ik vertrouw op de info die zij zelf geven.

3 jaar geleden
Omdat daar staat dat deze niet ingevuld mag worden door arts en verloskundige. Heb inmiddels contact gehad met mijn verloskundige. Ze kan me geen fit to fly geven maar wil wel een verklaring geven met opmerking dat er tot op heden geen complicaties zijn. Hopelijk kan mijn huis arts dit wel voor me doen!

3 jaar geleden
Wat vreemd, mijn verloskundige doet dit wel hoor. Ik vlieg over 3 weken (met 28 weken) en mijn verloskundige heeft de de dag ervoor de fit to fly klaarliggen hebben we afgesproken.

3 jaar geleden
Mijn verloskundige heeft vandaag het ryanair fit to fly formulier ondertekend voor mij!

3 jaar geleden
UPDATE
Ik heb uiteindelijk een fit to fly verklaring van mijn huisarts gekregen. Ben op vakantie geweest en niemand heeft me er naar gevraagd. Ben blij dat ik de formulieren op orde had, maar heb ze dus helemaal niet nodig gehad. Mocht zelfs twee keer bij de nooduitgang zitten.

3 jaar geleden
Ik vloog terug met 27+6 weken. Expres omdat ik ook had gelezen dat je vanaf 28 weken een fit to fly nodig had.
Aangezien ik er behoorlijk zwanger uitzie hebben ze me wel 4x gevraagd hoeveel weken ik zwanger ben.
Een zwangerschapsverklaring had ik wel mee. Maar daar hebben ze niet echt naar gekeken.
Verder heeft ryanair op de site een fit to fly formulier staan. Die kun je in laten vullen.

3 jaar geleden
Ook hier een update: ben met 31 wk heen en 32 wk teruggevlogen met EasyJet. Had alleen een zwangerschapsverklaring mee, maar ze hebben beiden vluchten niks gevraagd en kon zo doorlopen. Denk ook dat ik een stuk fitter was dan een groot deel van de andere passagiers waar nooit een fit to fly aan gevraagd wordt 😏 Fit to fly mogen verloskundigen en huisartsen officieel niet meer afgeven begreep ik en mag officieel ook niet door vliegmaatschappijen gevraagd worden, maar ja, helaas gebeurt dat soms nog wel…

3 jaar geleden
Hier ook net terug van vakantie met een Duitse maatschappij. Heen geen probleem, terug wel. Moest flink overlegd worden. Vloog 31+3 terug met Engelse zwangerschapsverklaring. Ze snapte de briefdatum niet. Heen met 30+1 ging nog prima. Terug vond ik het niet heel prettig meer. Het is dat dit geboekt was voor de zwangerschap en dat we de vakantie kregen. Maar ik zou het persoonlijk niet meer aanraden. Onze vlucht duurde 4 uur.

3 jaar geleden
Afgelopen woensdag terug gekomen met 30 weken. Fit to fly verklaring door huisarts laten ondertekenen (die mij overigens niet gezien heeft) en een zwangerschapsverklaring ontvangen van de verloskundige. Vlogen met Ryanair en er is nergens naar gevraagd… terwijl ik al een flinke buik heb.. Dus denk dat het erg afhankelijk is van wie je treft.

3 jaar geleden
Officieel is het invullen van de fit tot fly verklaring geen taak van de huisarts of verloskundige (valt namelijk niet onder je zorgverzekering). Het helpt vaak als je de verklaring zoveel mogelijk zelf al in vult dan hoeft de verloskundige of arts er alleen een handtekening onder te zetten.