16 Reacties
3 jaar geleden
Oh en ik probeer haar op 2 slaapjes per dag te krijgen, omdat voor mn gevoel elle baby van deze leeftijd dat al doet, maar de laatste paar dagen lukt het niet... en ook dan kan ik zo balen en mezelf afvragen wat ik fout doe..
3 jaar geleden
Mijn baby is alles behalve een goede slaper (vooral in de nacht slaapt zij niet goed), maar gelukkig is ze verder heel makkelijk en tevreden. Ik volg absoluut niet de "menigte", omdat ik van mening ben dat baby's geen robots zijn en dat iedereen op zijn/haar eigen manier ontwikkeld. Ik denk oprecht dat wij soms veel te veel van onze baby's verwachten en denken aan wat ze allemaal al zouden "moeten", terwijl ze precies niks moeten. Ze moeten eten en drinken en verder komt het wel goed.
Zolang jouw dochtertje nog dat 3e slaapje nodig heeft, zou ik haar die gewoon geven. Het is even roeien met de riemen die je hebt, maar het is wat het is.
Sommige kindjes lopen met 10 maanden, terwijl sommige pas met 15 maanden hun eerste stapjes zetten. Ik denk dat we in het algemeen gewoon moeten stoppen met vergelijken en kijken naar wat het kindje nodig heeft.
Ik doe ook letterlijk maar wat en ze groeit goed en is vrolijk. Ik moet de nachten zonder slaap maar ff uitzingen en denken "This too shall pass".
Als ze 18 is slaapt ze vast wel door, dusss ALLES KOMT GOED!
Wees gewoon een beetje lief voor jezelf en accepteer dingen zoals ze zijn. Je doet het vast super als mama en al die dingen die andere kindjes wel doen en die van jou niet; dat komt vanzelf.
Knuffel!
3 jaar geleden
Oooooo nou als het je gerust stelt: hier wisselt het ook iedere dag of er 2 of 3x geslapen wordt, of het 20 min of 3 uur is, of het in de wagen of in bed is, ga zo maar door. Ik probeerde eerst heel strak de wakkertijd in de gaten te houden, maar heb het losgelaten. Ik werd er alleen maar ongelukkig van als het niet lukte.
Je doet het goed!
3 jaar geleden
Ach, je mag lekker je kindje zichzelf laten zijn. Geen enkel kind is hetzelfde en dat ze allemaal op hetzelfde moment slapen zal ook allemaal best wel meevallen. Ons kindje heeft ook geen vast ritme, hij slaapt gewoon als hij moe is. Als ik zie dat hij moe is, gaat hij gewoon naar bed. Soms is dat 30 minuten en soms is dat twee uur, wat allemaal prima is. Zolang ik zie dat het goed met hem gaat, mag hij zijn eigen ritme aanhouden. Ik slaap zelf ook niet altijd op dezelfde tijden of even lang. Jij kent je kindje het beste en als ik het zo lees gaat het super goed met de kleine dame, maak je vooral niet te druk lieve mama. You got this 😉
3 jaar geleden
Ik zou zeggen dames doe lekker wat goed voelt voor jouw kindje en volg haar lekker. Niks 'moet'. Slaapt ze 3 keer dan slaapt ze 3 keer. Doet ze het 2 keer dan 2 keer.
Van 19.00-7.00 vast ritme hier, maar ook omdat zij dat zelf zo doet. Overdag volg ik haar volledig. En dat vind ik heerlijk. Is ze 30 min aan het slapen dan maar een extra slaapje. Wil ze niet slapen dan pech dan avonds maar eerder naar bed. En ik ben daardoor echt wel relaxed en ontspannen.
Twijfel ik soms... natuurlijk. Ben ik onzeker ja. Maar jij kent je kindje het best en al die regels het zal wel 🙈.
3 jaar geleden
Hier ook geen schema, verschilt elke dag.
Dochter is 8,5 maand. Slaapt de ene keer in de ochtend een uur de andere keer 1,5 uur.
Vanochtend heeft ze maar een uur geslapen en werd wakker van de deurbel. Toen dacht ik dan zal ze in de middag wel langer slapen. In de middag precies 30 minuten en toen werd ze wakker.
Dus hier is het echt heel erg verschillend . Ik hou ook niet van schema’s , ik kijk gewoon naar me dochter en doe wat ik denk dat voor haar goed is.
Zolang ze vrolijk is , doen we het goed denk ik dan maar 😃
3 jaar geleden
Wij doen elke dag gewoon net hoe het uitkomt, vaak zijn dat 3 slaapjes, soms 2 en soms ook 4. En dan kan een slaapje variëren van 30 minuten tot ruim 2 uur. Heb me er nog nooit druk om gemaakt eerlijk gezegd.
Hoe komt het dat je je zo druk maakt om de ‘regeltjes’ of wat jij denkt dat andere moeders doen? Ken je dat van jezelf?
3 jaar geleden
Reactie op Lace
Wij doen elke dag gewoon net hoe het uitkomt, vaak zijn dat 3 slaapjes, som ...
Ik ben heel erg perfectionistisch en ik heb last van faalangst. Goeie combinatie met een baby 😅 ook hebben we een lastige start met onze dochter gehad, veel huilen door darmkrampjes en daardoor oververmoeidheid. Ik ben op dit moment gewoon bang om weer in dat dagenlange gehuil terecht te komen...
3 jaar geleden
Reactie op Mirjam1006
Ik ben heel erg perfectionistisch en ik heb last van faalangst. Goeie combi ...
Ach begrijpelijk dat je bang bent weer daarin te belanden. Dat moet heel pittig en intensief zijn geweest.
Vertrouw op jezelf je doet het echt goed! Feit dat je er zo mee bezig bent betekent al zoveel.
Ik denk dat je prima je dochter kan volgen en je dan helemaal niks verkeerd doet of kan doen.
3 jaar geleden
Reactie op Mirjam1006
Wat vervelend dat je het zo voelt. De angst voor het huilen herken ik (ook al is dat alláng voorbij). Het zit diep denk ik 😅
Voor de rest klinkt het alsof je het geweldig voor elkaar hebt. Makkelijk gezegd voor een buitenstaander wel 🙃
Als jouw kindje van jou liefde en aandacht krijgt, ben jij voor haar al voor 95% de perfecte moeder.
Hier doen we maar wat. 2 slaapjes, 3 slaapjes… 30 minuten, 2 uur… Wakker worden om 05:30 of om 07:00… Kennelijk is dat wat mn kindje op dat moment nodig heeft, want hij gedijt er goed op. Ik hunker regelmatig ook naar iets van ritme, maar zolang mn baby tevreden is, leg ik me er maar bij neer.
Ik wens dat je dat het je lukt om wat minder streng te zijn voor jezelf ❤️
3 jaar geleden
Reactie op Mirjam1006
Ah ik snap helemaal hoe je daar dan zo in terecht komt! Je zou kunnen overwegen of je het fijn vindt 1 of 2 gesprekken met de praktijkondersteuner van de huisarts te hebben. Om je net even wat zelfverzekerder te voelen in het moederschap en misschien nog eens goed eruit te kunnen gooien hoe zwaar die beginperiode voor je is geweest.
3 jaar geleden
Reactie op Lace
Ah ik snap helemaal hoe je daar dan zo in terecht komt! Je zou kunnen overw ...
Ja heb al een paar gesprekken met een moedercoach achter de rug en het wordt ook wel met de week/maand beter. Het moederschap is gewoon enorm pittig, misschien had ik er ook andere verwachtingen van? In combinatie met een onregelmatige baan zit ik in het weekend vaak aan mijn taks qua hoe goed ik alles nog kan handelen haha!
Ik moet zeggen sinds ik lid ben van dit forum ben ik wel een stuk rustiger geworden (maar wel met vlagen nog heel onzeker etc), omdat je wel heel veel herkenning krijgt en hebt. Soms lijkt het net of mijn kindje de enige is die soms haar dag niet heeft en dan veel huilt. Of dat ze een dag minder slaapt en daardoor jengelig is. Zo zie je maar dat alle baby's hetzelfde zijn 😅 Soms is social media helemaal niet fijn als je moeder bent, omdat je jezelf continu vergelijkt. Ik weet dat het onzin is, maar onbewust doe je het toch.
Maar bedankt voor alle lieve woorden en steun, dat doet me goed ❤
3 jaar geleden
Hey lieve mama,
Zo herkenbaar jouw verhaal. Slaap werd hier ook echt een obsessie voor mij. En de wintertijd hielp ook echt niet. Eerst ging ik namelijk wandelen om haar in slaap te krijgen voor een derde dutje. Deze lukte letterlijk nooit thuis en op mij slapen wil ze al heeeeel lang niet meer.
Achteraf voel ik me mega schuldig omdat ik nu denk dat ik veel meer had kunnen en moeten genieten van die tijd samen met haar.
Inmiddels lukt het steeds meer om het los te laten, maar dit lukt nog steeds niet altijd. Gelukkig is het weer beter aan het worden en kan ik weer gaan wandelen ( als ze ver voor 14 uur wakker wordt probeer ik tussen 16 en 17 uur te gaan wandelen zodat ze kan slapen). Slaapt ze dan. Super fijn. Slaapt ze niet prima dan ligt ze rond 18 /18:15 in bed.
Ik hou verschrikkelijk veel van mijn dochtertje en het is een geweldig kindje waar ik heel veel om kan lachen en als ik sommige berichten op het forum lees hebben we heel erg mazzel qua slaap in de nacht. En toch vind ik het af en toe heel zwaar. Zeker omdat ik ook onregelmatig werk en ook na een middagdienst er de volgende ochtend weer vroeg uit moet soms.
Ik heb met mezelf wel afgesproken dat ik op dit forum blijf tot ze max 1 jaar is en dan stop ik (of eerder). Ik heb veel gehad aan het forum maar wil er ook niet te veel aan blijven hangen.
3 jaar geleden
Reactie op Dvhil
Hey lieve mama,
Zo herkenbaar jouw verhaal. Slaap werd hier ook echt een o ...
Precies dit!!!
Maar toch heb ik soms het idee dat het normaler is dat je kindje nog niet doorslaapt dan dat je een kindje hebt dat overdag onrustiger slaapt of je geen ritme/schema hebt.
Ik voel me ook vaak schuldig hoor, als ik foto's kijk van de eerste 3 maanden kan ik me een hele boel ook niet meer herinneren, omdat het zo'n rotperiode was.
We komen er wel ❤ Vandaag weer een nieuwe dag en ik zag laatst een quote: we hebben 100% van de slechte dagen overleefd. En zo is het! Elke dag is er weer één en het wordt hopelijk steeds makkelijker
3 jaar geleden
Zo herkenbaar! Ik wil het liefst ook via schema’s werken enzo, maar daar heeft mijn dochter echt geen boodschap aan 😂 De ene dag lukt het me beter om het los te laten dan de andere. Ik vind die korte slaapjes ook zo lastig en ga dan helemaal overdenken waarom ze kort slaapt: moeten we over naar de 2 slaapjes, maar haar wake windows zijn nog niet lang genoeg, etc etc. Ik probeer ook altijd maar voor te houden dat ze de slaap pakt die ze nodig heeft.
3 jaar geleden
Reactie op Florita
Zo herkenbaar! Ik wil het liefst ook via schema’s werken enzo, maar daar he ...
Jaaa klinkt idd heel herkenbaar. Ik overdenk ook alles, als ze een dag wat minder in haar vel zit, dan denk ik meteen; zie je wel, ze wordt oververmoeid, ze slaapt te weinig