18 Reacties

2 jaar geleden

Dit hebben wij ook mee gemaakt toen mijn zoon 4 maand oud was. Dit bleek helaas niet zo onschuldig. Het bleek een vernauwde aorta en na een operatie is hij gelukkig volledig gezond verklaard. 9 van de 10 keer zal het onschuldig zijn. Een hartruisje komt vaak voor bij kleine kinderen en gaat meestal vanzelf weer weg. Het is wel goed om dit te laten checken dus fijn dat het concultatiebureau je heeft door gestuurd. Het is logisch dat je je zorgen maakt en je ineens dingen opvallen aan je kindje. Dit is een menselijke reactie en grote kans dat het onschuldig is. Wel zou ik die veranderingen die je opvallen opschrijven en benoemen als je de afspraak bij de cardioloog hebt.

2 jaar geleden

Reactie op KGM

Dit hebben wij ook mee gemaakt toen mijn zoon 4 maand oud was. Dit bleek he ...
Merkte jullie dingen aan jullie zoontje? En was de hartruis er ineens of ging er wat aan vooraf? Ik begrijp overal dat geboren worden met een ruisje vaak voor komt en onschuldig is maar ik vind maar weinig info over het later ontstaan van een ruisje 🤷‍♀️

2 jaar geleden

Bij mij kwamen ze er pas achter toen ik een jaar of 16 was en ik naar de kinder arts moest. Hoeft dus echt niet iets ergs te zijn. Heb er ook nooit problemen mee gehad. Meestal word er een echo gemaakt om te kijken waar het "gaatje" zich bevind. Dan word de "ernst" van de zaak besproken.

2 jaar geleden

Merkte jullie dingen aan jullie zoontje? En was de hartruis er ineens of gi ...
Wij merkten niks. De arts van het concultatiebureau stuurde ons door op basis van een onderbuikgevoel. Al met al waren we een zeer uitzonderlijke casus. Voor jou niet erg geruststellend nu maar nogmaals wij waren echt een uitzondering. Ik denk wel dat het nu pas ontdekken van het hartruisje de reden is dat je een doorverwijzing hebt. De cardioloog gaat waarschijnlijk luisteren en bij twijfel een hartecho maken. Wat valt je nu op aan je kindje?

2 jaar geleden

Reactie op KGM

Wij merkten niks. De arts van het concultatiebureau stuurde ons door op bas ...
Hmm ben wel heel blij voor jullie dat het nu is opgelost 🍀. De echo staat ook al gepland volgende week….. Het ruisje is ontdekt toen zij erg ziek was en hoge koorts had. Ze dachten toen dat het daardoor kon komen en vroegen ons terug te komen zodra ze beter was zodat ze konden luisteren of het weg zou zijn. Dit was helaas niet het geval. Sinds dit voorval is mij opgevallen dat ze zwaar ademt (maar na het terug zien van filmpjes deed ze dit al alleen viel het me niet zo op) en vind ik het bijzonder dat zij tijdens het spelen regelmatig even op de grond gaat liggen. ik weet ook dat ik gewoon moet wachten tot ze onderzocht is hoor, meer kan je niet doen en de kans dat er niks aan de hand is is ook gewoon groot maar dat kleine kansje dat het mis is laat mn brein wel overwerken en dus alles wat ik zie overdenken ☹️

2 jaar geleden

Hmm ben wel heel blij voor jullie dat het nu is opgelost 🍀. De echo staat ...
Wij hebben uiteraard een hele lijst met signalen mee gekregen toen het ontdekt werd waar we op moesten letten en wat jij benoemt herken ik niet als signalen. Dat gaan liggen tussen het spelen door is denk ik een leeftijdsdingetje. Mijn zoontje doet dat de laatste tijd ook vaak. Ze zijn ook zo druk bezig altijd dus kan me ook wel wat voorstellen dat het prettig tussendoor even te gaan liggen. ;)

2 jaar geleden

Reactie op KGM

Wij hebben uiteraard een hele lijst met signalen mee gekregen toen het ontd ...
Dank je wel ❤️, dat stelt me wel gerust!

2 jaar geleden

Reactie op KGM

Wij hebben uiteraard een hele lijst met signalen mee gekregen toen het ontd ...
Ik probeer het niet te bagatalizeren hoor. Ik vroeg naar wat je opvalt want als ik signalen zou herkennen zou ik juist voorstellen niet te wachten maar dit aan te geven bij je huisarts. Dit zou ik je nog steeds adviseren als je onderbuik gevoel het niet vertrouwt. Het is menselijk dat je het nu even spannend vind. Ik zou vooral proberen niet te veel te googlen en afleiding zoeken. Is ook beter voor jou rikketik. ;) Mocht er toch iets achterweg komen dan hebben we in Nederland erg goede medici die de meeste problemen op kunnen lossen.

2 jaar geleden

Bij onze dochter werd ook hartruis benoemd op 2 jarige leeftijd. Ze gaven aan dat dit heel normaal was en dit bij de afspraak van 4 jaar weg zou moeten zijn. Het gaf mij ook geen prettig idee, vandaar een extra afspraak wanneer ze 3 wordt. Gewoon voor de zekerheid. Maar het zou dus kunnen dat ze t dan nog steeds horen, aangezien ze aangaf dat het vaak rond t 4e levensjaar weg zal zijn. 2 jaar er tussen laten vind ik zelf gewoon geen prettig gevoel. Maar misschien geeft jou dit verhaal wat meer rust zo vlak voor je afspraak😊👌🏻

2 jaar geleden

Hier met 6 maand een hart ruisje gevonden door de kinderarts. Liepen daar voor wat anders. Hele check up gehad, en zou rond z’n 1e verjaardag verdwenen zijn. Nu is hij inmiddels 2, en is het ruisje nog niet weg. Moeten weer voor een check up komen!

2 jaar geleden

Reactie op DWB

Hier met 6 maand een hart ruisje gevonden door de kinderarts. Liepen daar v ...
maar bij de checks dus niks speciaals gevonden?

2 jaar geleden

Reactie op Blij-ei

Bij onze dochter werd ook hartruis benoemd op 2 jarige leeftijd. Ze gaven a ...
maar hoeft het bij jullie niet verder onderzocht te worden dan? het consultatiebureau heeft ons doorverwezen naar de cardioloog

2 jaar geleden

Reactie op KGM

Ik probeer het niet te bagatalizeren hoor. Ik vroeg naar wat je opvalt want ...
Je hebt gelijk, dat hield ik mezelf 6 weken voor en dat ga ik nu weer doen. Als er iets loos is moeten we er toch achter komen om het te kunnen verhelpen. Thanks je ‘nuchtere’ blik heeft me best wel geholpen haha 🍀💛

2 jaar geleden

Hier ook een kindje met een hartruisje! Bij 4 maanden cardioloog gezien en bij 10 maanden. Het hartruisje is er nog steeds een klein beetje, maar niet het onderzoeken waard. Schijnt echt super normaal te zijn bij kindjes, dus ik zou me niet teveel zorgen maken.

2 jaar geleden

Reactie op Rnrs12

Hier ook een kindje met een hartruisje! Bij 4 maanden cardioloog gezien en ...
is jullie kindje er mee geboren of kwam dit ook pas na 4 maanden tevoorschijn?

2 jaar geleden

is jullie kindje er mee geboren of kwam dit ook pas na 4 maanden tevoorschi ...
Ik heb geen idee.. rond 7 weken zijn we met haar in het ziekenhuis beland (totaal andere reden hoor) en toen had ze het al. Dus ik denk dat ze er mee is geboren.

2 jaar geleden

maar bij de checks dus niks speciaals gevonden?
Nee gelukkig niet!

2 jaar geleden

maar hoeft het bij jullie niet verder onderzocht te worden dan? het consult ...
Nee was niet nodig volgens hen. Hoefden ook pas terug te komen als ze 4 was. Maar dat vond ik zelf geen prettig idee. Vandaar bij 3jr