7 Reacties
3 maanden geleden
Herkenbaar, maar vooral wat onze dochter zelf wilt.. heeel lastig want alle "nee's" zorgen voor driftjes of boosheid 😅 ik probeer zoveel mogelijk rustig te blijven, ik leg het uit en troost der als de boosheid weg is.. ik probeer in m'n hoofd te houden dat ze aant leren is 😅😅 maar dat neemt niet weg dat ik ook wel eens anders reageer.. geïrriteerd of minder begripvol.. tis lastig 😅 en ook lastig niet te vaak toe te geven..
3 maanden geleden
Wij zijn net thuis na een weekopname observatie op de kinderpoli.
We gingen er naar toe vanwege zijn slaapproblemen.
Echter lijkt alles te wijzen naar zijn dagritme en dat hij begrenzing nodig is.
Hij wil/wou dus ook alles bepalen en alles naar zijn hand zetten.
Eten/drinken wanneer en hoe hij het in gedachten heeft.
Ze hebben dit samen met ons deze week doorbroken door echt samen heel standvast te blijven en ook geen mogelijkheid tot onderhandeling te bieden.
Het lijkt doordat hij nu structuur en duidelijkheid heeft, dat hij meer rust ervaart.
Hij slaapt zelfs door!
(Nu thuis ook nog😅🫣)
Doordat we zo moe waren van het strijden in de nacht, is het er bij ons bij ingeslopen dat we overdag niet altijd meer die strijd aan gingen.
En juist door "niet altijd", is het voor hem heel onduidelijk en wil hij dus nog meer die strijd aan gaan. Hij heeft geleerd dat er soms mogelijkheid is tot onderhandelen of wel zijn zin te krijgen wanneer hij het op een schreeuwen zet . Ookal duurt het schreeuwen bij wijze van een uur lang, als hij daarmee zijn zin krijgt doet hij het.
Dus hoe wij er nu mee om gaan:
Heel standvast, ons ritme, onze regels.
Zegt hij dat hij klaar is met eten?
Dan zeggen wij "nog 1 hap"
Zodat wij het eind besluit maken en niet hij die regie heeft.
Het heeft deze week heel wat voeten in de aarde gestoken, hij heeft zelfs een kruk door de gang gegooid naar degene die ons hier in begeleide, maar voor zover ik nu kan oordelen, lijkt het zijn vruchten af te werpen..
3 maanden geleden
Reactie op Blij-ei
Wij zijn net thuis na een weekopname observatie op de kinderpoli.
We gingen ...
Oh.. en niet alleen met eten en drinken..
Met alles.
Opruimen, getild willen worden met wandelen, eerst opruimen voor je iets nieuws pakt, een vork weggooien? Zelf oppakken.
Etc. Echt alles
3 maanden geleden
Denk dat je dit gedrag heel snel moet corrigeren 🙈.
Ons zoontje kan voornamelijk als hij moe is een dictator zijn 🤣. Maar daar houd hij al snel mee op omdat hij weet papa en mama's nee is ook echt nee en dat wordt ook nooooit een ja😆. Bijv: als wij de kat corrigeren denkt meneer dit ook allemaal te mogen doen. Ik zou vooral niet dingen gaan laten als hij nee zegt. Stel jij wil hagelslag op je brood en hij zegt nee, 1 /2 keer duidelijk uitleggen dat mama dit zelf bepaald en hij zich hier niet mee moet bezig houden. Als hij door blijft gaan met nee zeggen dan zou ik het zelf geen aandacht meer geven want daarmee voed je het allemaal maar. Probeer na een tijdje de aandacht op iets anders te richten.
Het is niet erg om hem soms een keuze te geven waarmee hij het gevoel heeft dat hij bepaald. Bijv ga je zelf in de wagen of moet mama tillen in de wagen, eindresultaat is hij gaat de wagen in. 🤣😅
Veel succes 🤗
3 maanden geleden
Ze zijn nog jong, vormen geen hele zinnen en weten niet zo goed dat het netjes is om iets vragend te doen ipv dwingend. Ik zou het hem rustig uitleggen als hij het weer eend doet, oogcontact maken en op zijn hoogte gaan staan. Dochtertje doet het ook maar als ik haar corrigeer pakt ze het vaak wel snel op.