9 Reacties
20 dagen geleden
Hoi! Wat moeilijk is dat. Ik had dit zelf als kind op die leeftijd ook en er was weinig geduld voor bij mij thuis. Het werd zo erg dat zelfs buren kwamen vragen of het wel goed ging, omdat het bijna elke dag gebeurde.
Mijn dochter was ook bang voor de douche en vooral voor water in haar gezicht en ogen.
Wij douchen samen met onze dochter en toen ze bang werd voor het water heb ik haar getroost en gevraagd of ze bang was voor het water. Ik deed het daarna bij mezelf voor waarbij ik mijn hoofd achterover deed en alleen mijn haar nat maakte zonder dat het in mijn gezicht kwam. En afgesproken dat we haar gezicht met een washandje konden afvegen.
Dit was de langste douchebeurt die ik ooit met haar heb gehad. Een zachte stem en zoveeeell geduld.
Ze is nu zelfs zover dat ze zelf de douchekop op haar hoofd zet en met water in haar gezicht. Dit heeft zeker 3 maanden geduurd.
Zijn angst is reëel. Bouw het desnoods op door hem met een bakje water en een washand schoon te maken en hem met een kannetje water weer af te gieten. Sproei alleen zijn voetjes en beentjes nat. En doe de rest met een washand.
En kijk waar hij nou echt bang voor is. Zoals mijn dochter die water in haar gezicht spannend vindt.
Hij moet weer het gevoel hebben van veiligheid en iets spannend vinden hoort erbij. Maar ook weten dat hij niet in gevaar is en dat snappen ze gewoon nog niet.
Ik snap je boosheid op dat moment ook helemaal! Het is maar een douche en maar water. Maar voor hem is het pure angst.
Misschien heeft deze website een paar tips die helpen.
https://blog.lovevery.com/child-development/what-to-do-when-your-toddler-is-scared-of-the-bath/
Hopelijk zit er wat nuttigs tussen om bedtijd/ douchen weer leuk te maken samen ❤️
20 dagen geleden
Reactie op Annadk2022
Hoi! Wat moeilijk is dat. Ik had dit zelf als kind op die leeftijd ook en e ...
Bedankt voor je mooie reactie. Kan ik zeker wat mee. Ik weet dat boos worden inderdaad niet helpt maar voel me onderhand machteloos omdat het al zeker een jaar zo moeilijk gaat. En niet douchen is nou eenmaal geen optie 🤭 dat samen douchen vind ik een mooie tip, die gaan we eens proberen. Ik heb zelf het idee dat hij bang voor water in het algemeen is, hij vind bijv een zwembadje in de zomer ook verschrikkelijk.
20 dagen geleden
Nee, een peuter zonder douche gaat niet lekker ruiken🤣 wij wisselen af door aan haar te vragen wat ze wil. Samen douchen of in bad. Onze dochter gaat dan nog steeds in haar babybadje. We vragen of ze die zelf wil vullen met de kraan die zachtjes aan staat.
En samen douchen is niet comfortabel voor ons🙈😅. We zitten op de grond op een antislip mat met haar en badspeelgoed om ons heen. Als we zelf staan met douchen dan raakt ze nog in paniek omdat het water dan te hoog is voor haar. Ze heeft ook een hekel aan regen, want ja.. Dan krijg je water in je gezicht 🤣 naar buiten gaan in de regen om bijvoorbeeld naar de auto te lopen is dan ook een ding hier.
Heel vervelend dat hij water in het algemeen verschrikkelijk vindt. Ook een zwembadje in de zomer. Dat maakt het spelenderwijs met water in contact komen ook moeilijker om te doen.
Bij een kennis van mij hielp het dat haar peuter zelf in de winkel een speeltje uitzocht die mee kon in bad en onder de douche. En dan deed haar moeder eerst bij die pop voor met een washand waar ze dan ging schoonmaken en hoe dat ging. Vooral het afspoelen met de douchekop ging dit meisje toen zelf overnemen om de pop schoon te maken.
Veel liefs!
20 dagen geleden
Als hij er zo'n hekel aan heeft waarom was je hem dan niet gewoon goed met een washand met warm water? Daar is echt niets mis mee hoor! Mijn oma heeft haar hele leven nooit gedoucht en wast zichzelf nog steeds elke dag met de washand. Onze dochter van 2 doucht vanwege heftig eczeem maar heel weinig (1x per week meestal, soms minder) en ze stinkt echt niet hoor, ze is ook niet vies!
Als je dat geen optie vindt zou ik samen douchen of samen in bad aanraden inderdaad. Veel gezelliger ook toch?
3 dagen geleden
Hier hadden we hetzelfde! Op de een of andere dag was het drama en nu nog steeds een beetje. Hoe bijzonder ook maar als we haar een washandje geven dan gaat ze de douche “schoonmaken” of met onze vingers maken we tekeningen op de glazen wanden. Dan vindt ze het helemaal leuk. Haren wassen is nog steeds geen groot succes maar ze vindt het veel minder erg!