14 Reacties
4 jaar geleden
Ik heb er geen ervaring mee maar ken wel vrouwen die nog op veel oudere leeftijd kinderen hebben gekregen (geen eerste kindje dan), dus wat betreft het fysieke aspect is dat denk ik aan jou om te beoordelen of je dat goed aankunt! Als jij je tegen die tijd nog fit voelt is er niks aan de hand toch? Misschien even 1 à 2 jaar aankijken na de komst van de 2e hoe jullie er dan allebei instaan? Dan hoeft het nu nog niet zo definitief beslist te worden, en kunnen jullie t.z.t. kijken hoe jullie er allebei fysiek en financieel instaan :) Succes met de keuze!
4 jaar geleden
Geen ervaring mee, maar is er voor jouw man iets op tegen om er nog even mee te wachten? Er zijn toch ook andere manieren om te voorkomen dat je zwanger wordt. (als jij de pil gewoon slikt bijv, is voor hem geen belasting en zelfde resultaat)
Als jij echt zo sterk de wens hebt voor een derde, lijkt het wel zo eerlijk om even het gevoel na de geboorte van jullie tweede af te wachten. Uiteindelijk is het zijn lijf en bepaalt hij, maar het betekent wel iets voor een keuze die jullie samen zouden moeten maken (hoeveel kindjes willen we graag). Als hij zich nu al laat steriliseren, legt hij zijn keuze eigenlijk aan jou op.
Ik zou het er nog eens met jouw man over hebben. Misschien verandert alles na de geboorte wel, wil je niet meer zo lang wachten met de derde of wil jouw man toch nog wel graag een derde, ook als het nog 5 jaar duurt.
4 jaar geleden
Ik ben 36 als onze eerste komt en mijn man 40 (liep helaas anders als gepland), wij willen ook graag nog een 2e als het ons gegund is maar dan er vlak achter aan. Gezien zijn leeftijd snap ik dat hij over 5 jaar niet nog een keer luiers wil verschonen maar dat hij het op jouw leeftijd gooit vind ik niet eerlijk, tuurlijk het word moeilijker voor een vrouw naarmate ze ouder word om zwanger te worden maar dat mag hij in mijn optiek niet als reden gebruiken.
Financiële plaatje kunnen jullie alleen het beste bekijken en beoordelen maar daarnaast dat is tegenwoordig heel normaal.
Het is iets waar jullie samen moeten uitkomen, het voordeel is wel dat als hij het laat doen het ook meestal met een vrij simpele ingreep weer ongedaan kan laten maken (licht er dan aan op welke manier het gedaan is).
Wat ook al eerder aangegeven is ondanks dat je het niet verwacht en niet wilt horen als hij besluit om het door te zetten laat hem er mee wachten tot jullie je zoontje in je armen vast hebt want er kan nog van alles mis gaan helaas
4 jaar geleden
Dit is iets dus jullie echt moeten over praten maar begrijp hem wel 5j later ben jij 37 en hij 47 dan moet het ook al direct lukken. Hier zeggen we al n'a onze 3 de zoon voor m'n man te laten stereliseren. Afspraak gemaakt tijdens corona maar alles afgezet omdat ze geen consultaties deden. Met als gevolg nu 21weken zwanger van nr 4 heel onverwacht want dit zal wel degelijk achterkomertje zijn, als de baby er is zullen zijn broers 13 11 en 7j zijn, het gedacht we uit de Pampers waren en zorgeloos kunnen genieten van tripjes naar de bergen word nu maar eventjes on hold gezet voor de baby
4 jaar geleden
Dat hij de keuze heeft gemaakt dat hij zichzelf te oud vind over een aantal jaar, dat is natuurlijk aan hem. Maar dat hij jou fysiek te oud vind, vind ik niet terecht. Ik was 38 bij mijn eerste kindje en ben 41 als de 2e geboren wordt. Bij beide zwangerschappen was ik binnen 2 maanden zwanger. Het zou wel kunnen, maar het is dus geen feit dat het langer duurt als je wat 'ouder' bent.
4 jaar geleden
Voor hem vind ik het inderdaad wel begrijpelijk. Maar voor jou fysiek moet je toch echt zelf beoordelen. Ik ben 19jaar en verwacht ons tweede (19+3).
Ik had voor de zwangerschap nergens last van.. en nu ben ik bijna op de helft, en kan ik veel al niet meer door de bekkenpijn.. hiervoor heb ik me weken lang ontzettend zwak gevoeld van de misselijkheid en duizeligheid. Dus dit kan even goed als je jonger bent.
Ik heb zelf wel extreem veel geluk gehad telkens snel zwanger te mogen raken. Maar daarnaast ken ik ook dames van mijn leeftijd en begin 20 waarbij zwanger worden ook ook langer als een jaar duurt/ heeft geduurd. Dus ik denk echt niet dat dit alleen aan je leeftijd ligt! + Er zijn ook vrouwen die op die leeftijd gewoon onverwachts zwanger worden.. dus alles kan
4 jaar geleden
Bedankt voor jullie reactie. Ja mijn man noemt zwanger worden voor een vrouw na 35 jaar 'een ramp', hij denkt dat er dan veel kansen op miskramen en afwijkingen zijn. Ik heb al gezegd dat het echt wel meevalt. Maar hij heeft ooit een overdreven artikel gelezen waar hij zich hierbij aan vasthoudt, en daardoor denken we hier echt verschillend over. Ik vind 36/37/38 voor jezelf echt een prima leeftijd voor nog een kindje.
Fijn om jullie ervaringen te lezen.🍀
4 jaar geleden
Als hij echt niet meer wil dan houdt het op. Maar misschien wil hij nog even wachten, dat je de beslissing een jaar uitstelt?
Wij zijn 40 en 46 als ons (eerste) kindje komt. Beiden fitter dan menig dertiger 😉.
4 jaar geleden
Reactie op Lapaza
Bedankt voor jullie reactie. Ja mijn man noemt zwanger worden voor een vrou ...
Wij zijn 39, ml net 46 en ik ben zwanger van de 4e. Het was in een keer raak en alles ziet er goed uit. Wij zijn allebei fit (ik nu wat minder tijdens de zwangerschap, bij de anderen was dit ook zo), alhoewel mijn man zichzelf ook te oud vindt, wat ik snap (de zwangerschap was niet helemaal gepland voor zover dat kan).
Laatst gaf ik ook bij mijn man aan, je maakt je zorgen om je leeftijd. Maar er zijn ook (veel) jongere vaders en moeders met kinderen onder de 4 die al insuline afhankelijke diabeet zijn, hoge bloeddruk hebben met medicatie, fors overgewicht hebben enz. Ik vraag me dan af wat meer risico met zich meebrengt. Ik heb trouwens de verloskundige een aantal keren gevraagd, want ik maakte me ook zorgen om mijn leeftijd, maar die gaf aan geen enkel probleem. Ook omdat het niet de 1e trouwens.
Dus wellicht nog even wachten met die sterilisatie tot jij ook zover bent.
4 jaar geleden
Ik ben afgelopen december 40 geworden en ik ben 21 weken zwanger van mijn 3de kindje (ons 2de) en ik vind mij niet te oud. Het is lichamelijk wel zwaarder deze zwangerschap maar dat heb ik ervoor over. We hebben 17 terugplaatsingen gehad d.m.v ivf en hebben hier bijna 3 jaar op gewacht. We zijn erg blij maar mijn man wil hierna geen kindje meer. Maar na het hele traject en de zorgen en verdriet ik ook niet meer. Het is voor ons goed zo 😊