15 Reacties
3 maanden geleden
Voor mij is dit doodnormaal eigenlijk. Mijn oudste 2 deden dit met 2j, mijn 3e nu doet dit ook. Maarja, mijn oudste 2 hebben dus een iq van 145+ weet ik nu 😅 dus tja. Wat jouw zoontje laat zien is absoluut afwijkend van gemiddeld. Dat zeer zeker!
Maar ik verbaas mij ook net zo goed weer over deze 3e want ongeacht dat ze (denk ik) alle 3 zeer hoogbegaafd zijn, zijn ze niet hetzelfde. Ze ontwikkelen zich alle 3 heel rap, maar wel op hun eigen manier. Deze 3e is motorisch reuze sterk. Fietst bijv al... 🫣 en klimt helemaal omhoog in netten enzo. Zit in balotig gewoon bovenin en pakt se hoogste glijbaan, zwemt zelfstandig (met drijfhulp). Springt, maakt Salto op trampo enzo. Maar ze telt ook tot 30, herkent veel letters van alfabet en zoekt woorden met beginletters enzo. Kleuren herkennen is ze slecht in, maar ze tekent al wel gezichtjes, rondje ogen en mondje.
Als je privé erover wil sparren mag dat hoor!
3 maanden geleden
Bedankt voor jullie berichten! Ik was er al een beetje bang voor dat het niet zo gebruikelijk is. Ik ben zelf hoogbegaafd (loop daar normaal niet mee te koop ofzo) en ik hoopte dat eigenlijk echt niet voor mijn kindjes. Heb er zeker in de basisschooltijd best een hoop ellende van gehad. In ieder geval goed om in de gaten te houden hoe dit zich verder ontwikkelt, zodat we er bijvoorbeeld met schoolkeuze rekening mee kunnen houden. En wie weet valt het mee en is het een tijdelijke voorsprong 🤞🏼.
3 maanden geleden
Reactie op Ilona15
Voor mij is dit doodnormaal eigenlijk. Mijn oudste 2 deden dit met 2j, mijn ...
O wauw, motorisch zo voorlopen ben ik helemaal niet zo bekend mee, klinkt erg uitzonderlijk inderdaad. En lijkt me best een uitdaging om 3 kinderen die zo hoogbegaafd zijn te helpen om zich te ontwikkelen en hun plekje te laten vinden in de maatschappij. Bedankt voor je aanbod, ik houd het in mijn achterhoofd!
3 maanden geleden
Ons dochtertje is denk ik ongeveer even ver
- kent alle kleuren en noemt ze
- zingt t liedje en het dansje in de maneschijn en weet van heel veel liedjes de volgorde
- zegt ook zinnen van 6 woorden
- kent groter kleiner omhoog omlaag vies schoon nat droog enzovoort
- tellen vindt ze leuk en ze weet wel redelijk de volgorde maar kan nog niet zelf 5 stuks tellen
- maakt puzzels van 20 stukjes (met een beetje hulp)
Ik vind het eigenlijk gewoon normaal, maar ze loopt wel een beetje voor vergeleken met andere kindjes van dezelfde leeftijd. Zolang ze voldoende uitgedaagd wordt is het prima toch? 😊
3 maanden geleden
Reactie op Lace
Bedankt voor jullie berichten! Ik was er al een beetje bang voor dat het ni ...
Ah je doet het goed hoor! Hoogbegaafdheid is hartstikke erfelijk ja. Hier in de families komt het aan beide kanten voor.
Wat je zegt is zeker zo. En hier was van 3 tot 4 ook altijd een pittig jaar omdat ze dan niet alleen qua leeftijd de oudste zijn, maar qua maatjes vaak niks meer hebben op gelijkgestemden niveau. Alleen maar goed dat je dit nu al zo voorziet. Wij leefden teveel in een bubbel van "het zal wel meevallen" en heeft er wel in geresulteerd dat we van school gewisseld zijn enzo. Ik had m'n kind dat achteraf toch anders gegund maarja, ik wist ook niet beter toen.
3 maanden geleden
Reactie op Ilona15
Ah je doet het goed hoor! Hoogbegaafdheid is hartstikke erfelijk ja. Hier i ...
Ik ken een vriendin met soortgelijk verhaal. Twee oudsten verveelden zich in groep 1 en 2, bij de oudste zijn ze van school gewisseld maar de tweede verveelde zich daar ook. Dus nu bij de derde wil ze proberen of ze dat kan voorkomen want die had ook al niveau van groep 1 op 2 jarige leeftijd. Dus ik denk dat het ook goed is dat je het al voorziet, dan kan je je er nu op inlezen wat de mogelijkheden zijn voor een uitdagende kleuterklas voordat je er straks geconfronteerd mee wordt. Beter voorkomen dan genezen zeg maar
3 maanden geleden
Ik denk dat dit wel ‘normaal’ is hoor, zie gelijkaardige dingen terug bij mijn zoontje en zijn nichtje. Ook bij sommige kindjes van de opvang. Wat ik zo opvallend vond was een jongetje dat mijn man herkende als ‘de papa van’, zonder dat mijn zoontje erbij was en in een andere context dat de opvang! Die kleintjes weten en kunnen echt veel meer dan we soms denken, het zijn ook zulke goeie observatoren!
3 maanden geleden
Wat goed van hem! Ik herken het ook wel van mijn dochter. Mijn dochter van bijna 2 (wordt 21 september 2) kan ook al best veel.
- kan al alfabet uit haar hoofd
- kan tellen tot 20
- kent kleuren
- namen van heel veel dieren
- gebruikt al zinnen met 4/5 woorden
- kent heel veel voertuigen
Ik moet zeggen dat ik best wel vaak oefen met haar of we lezen best vaak boekjes, wat ze ontzettend leuk vindt. Ze heeft nichtjes rondom haar leeftijd die veel minder kunnen. Dus daarom viel het mij ook op, ach ja misschien is het ook normaal de ene kan veel eerder van alles. Haar nichtjes liepen al veel eerder. Zij liep pas met 14,5 maanden 😅
3 maanden geleden
Het komt op mij over alsof je kindje absoluut verbaal sterk is, maar ik lees er niets abnormaals in, of iets wat met enige zekerheid op hoogbegaafdheid wijst. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je kindje dat later niet blijkt te zijn. Intelligentie is erfelijk, en zullen talige ouders ook talige kinderen krijgen. Ze horen namelijk veel meer woorden dan de kinderen van niet talige ouders. Die van mij zal niet snel straatnamen gaan benoemen. Ik benoem ze namelijk ook niet :-p.
Op de jonge leeftijd kunnen kindjes nog sterk van elkaar verschillen. De ene is veel taliger, de ander socialer of motorisch sterker. Sommige kinderen ontwikkelen zoch heel gestaag, terwijl anderen heel lang stil lijken te staan en opeens een ontwikkel-bom afvuren. Waar je kindje nu staat, hoeft dus niet heel veel te zeggen over zijn/haar intelligentie op bijvoorbeeld 12-jarige leeftijd.
3 maanden geleden
Verbaal sterk zeg! Wat leuk om te zien hè? Onze dochter kan enorm veel onthouden. Begint soms opeens te kletsen over iets wat week geleden heeft plaatsgevonden. Benoemt ook veel namen van mensen die ze eigenlijk weinig ziet (en wij tussendoor ook niet benoemen). Ik denk overigens dat elk kind zijn of haar eigen leercurve volgt. De ene is goed met balans/motorisch en ander met woorden. Ieder kind zijn of haar talent en bijzonderheid!