2 Reacties
5 maanden geleden
Mijn zoon doet dit ook. Heeft vaak fases waarin hij dit meer en minder doet. Heb het idee dat het regulatie van spanning of emoties voor hem is en bij vermoeidheid. Kan eventueel ook nog samenhangen met kiezen die doorkomen als het zo plotseling is. Ik heb wat bijtspeelgoed dat ik dan geef, maar helpt matig.
5 maanden geleden
Onze zoon vindt het ook heerlijk om te doen. Had liever gehad dat hij ging duimen maar in plaats daarvan verdwijnt de halve of hele hand in de mond. Soms zelfs tot aan aflikken polsen aan toe. Vooral bij verlegenheid en tijdens het naar bed brengen, boekjes lezen.
Ik heb er nooit wat van gezegd. Het stoort me meestal niet. Als hij het uit verlegenheid doet, zorg ik ervoor dat hij bij mij kan knuffelen en hij vanaf zijn veilige haven rustig kan wennen aan de situatie. Kauwspeeltje is hier ook een no-go. Een tijdje was een knuffel wel de oplossing maar die laat hij nu ook links liggen. Misschien wil hij een knuffel uitzoeken waarvan hij lekker op de lange oren of armpjes kan knauwen? Iets minder sociaal opvallend.