2 Reacties
5 maanden geleden
Ik hoor van heel veel mensen om me heen dat kindjes dit hebben, voornamelijk inderdaad met poepen.
Het kan helpen om samen de poep uit te zwaaien op de wc, voordat je dit wegspoelt. Als hij op het potje poept dit ook samen weggooien en wegspoelen.
Er zijn best veel kindjes die zindelijk zijn en aangeven als ze moeten poepen, om hiervoor even een luier aan te krijgen. 5 minuten laten kun je ze dan verschonen.
Wat ik hoor soms is een luier in het potje leggen, dat ze wel op het potje gaan, maar in de luier poepen. Evenals een luier in de wc hangen om daarin te poepen. Zo kun je steeds kleine stapjes nemen.
Kun je het gesprek aangaan om erachter te komen waarom hij dit niet wil? Is het poepen op zich lastig, of vindt hij het eng op de wc?
Onze zoon heeft heel lang nog ongelukjes gehad met poepen, bijna op dagelijkse basis. Hij voelde het oprecht pas te laat meestal, waardoor het hiervoor niet lukte naar de wc te gaan. Maar bij de meeste kindjes heeft het met angst te maken.
Poep voelt, hoe gek het ook klinkt, vaak voor kindjes als het verliezen van een stukje van zichzelf.
5 maanden geleden
Onze dochter is al een maand of 8 zindelijk maar durft ook nog niet te poepen op de wc. Ze vraagt om een luier, poept, we maken het schoon en dan gaat ze weer door met spelen. Ik begreep van het kinderdagverblijf dat het heel veel voorkomt en je/we ons dus geen zorgen hoeven maken. De tips die hierboven staan, zijn goede tips! Wij gaan ook werken met een beloningssysteem. We hebben dit al een paar keer geprobeerd te introduceren maar het was nog te vroeg. Ik denk dat het vanzelf gaat komen als ze eraan toe is. Een beetje stimuleren (door bv met een luier aan op het potje/wc te poepen) is een goed idee maar ik ben van mening (niet wetenschappelijk onderbouwd dus) dat het vanzelf komt als ze eraan toe zijn!