10 Reacties

7 maanden geleden

Geef het tijd, mijn zoontje (bijna 3) was ook iets later dan gemiddeld maar had daarentegen al snel goede motoriek. En ineens ging hij binnen paar dagen van 2 woorden naar 3 en ineens 4. Gewoon lekker blijven praten en vooral zelf innde ik-vorm en niet mama/papa gaat dit of dat doen. En lekker blijven lezen en alles benoemen. Succes.

7 maanden geleden

Hier (nog steeds) ook herkenbaar. Onze dochter is ook nog niks opgeschoten en ik word eerlijk gezegd echt niet goed van mensen in mijn omgeving (ook CB etc). Wij hadden laatst een gesprek bij het CB en dan blijven ze maar zeggen "veel tegen haar praten en voorlezen en dit en dat en zus en zo" ... Alsof we dat niet al doen? MAAR even serieus... het zijn kinderen van nog niet eens drie he! Doe effe rustig zeg... zijn ze net uit je buik kijk wat ze allemaal ook gelijk verwachten. Elk kind ontwikkeld anders en op zijn of haar eigen tempo. Dat zegt ook nog helemaal niks over de toekomst van je kind. Vroeger deden ze hier niet eens moeilijk over. Mijn ouders vertelde mij dat hun kinderen (mijn zus, zusje en ik) ook nog niet praatte of weinig praatte met 2 -3 jaar maar toen werd er nog helemaal niks mee gedaan! Ze keken er niet eens naar (in ieder geval waar mijn ouders heen gingen, in groningen). Ik weet dat het veel stress geeft. Hier ook. Vooral omdat ik merk dat ze vaak gefrustreerd raakt omdat het nog niet helemaal wil lukken en je wilt ze natuurlijk ook alles kunnen geven en doen want heel eerlijk voelt het soms nog een beetje alsof ik nog steeds moet gissen wat er nou aan de hand is. Ik ben sinds ze geboren is full time moeder en zelfs ik weet het soms nog niet wat er is, of wat ze wilt... dat is ook heel stressvol maar het komt écht goed. Ik heb geen tips. Probeer geduldig te blijven. Wat bij onze meid wel iets heeft geholpen trouwens zijn woordkaartjes, kan je kopen op bol en die kaartjes kunnen ze dan in een dingentje stoppen en dan spreekt die het uit. Ik lees gewoon de kaartjes voor en laat het kaartje zien. Dat heeft hier al veel geholpen. Of op Youtube pretlettertjes en dan zet ik soms gewoon de 30 eerste woordjes op (is eigenlijk voor babies staat er maar who cares, ze moeten toch ergens beginnen?). Sinds we dit hebben gedaan zegt ze al zo veel meer woordjes (vooral dieren zoals: varken, kip, leeuw, tijger en noem maar op). Ik heb ook zo'n boekje gekocht volgens mij heet die mij eerste 100(?) woordjes van vtech, maar die vind ze niet zo leuk. Waarschijnlijk heb je dit al geprobeerd maar ik dacht ik zeg het toch hihi. Succes 🌸❤️. Mijne zegt overigens (nog steeds) geen mama :(

7 maanden geleden

Inderdaad praat ik veel tegen hem en elke dag lees ik voor, daar ligt het ook zeker niet aan. Hij is wel vaak gefrustreerd en snel boos en lijkt doordat hij niet kan praten niet lekker in zijn vel te zitten

7 maanden geleden

Maak je niet te druk, geen kind is met iemand te vergelijken. Onze oudste heeft logopedie gehad en toen hij naar school ging schoot hij zo vooruit met kletsen niet normaal meer. Je hoort zijn achterstand nu niet meer. Met 3,5 gestart met logopedie en met 4,5 gestopt. Jongste zegt veel meer al in verhouding met zijn broer.

6 maanden geleden

Mijn zoon gaat sinds december naar logopedie. Bij Logopedie praat met 2, 3 en zelfs 4 woord zinnen. Dit geeft zij ook aan. De Logopediste oefent nu alleen bepaalde klanken/letters zoals de s en oefent beurt gedrag. Op de KDV krijg ik weer totaal wat anders te horen. Op de opvang wordt geadviseerd om een gehoor test te doen omdat hij niet praat (vaak 1 woord ). Ook geven ze aan dat hij gefrustreerd raakt en dan slaat omdat hij zich niet goed kan uiten. Wat raar is aangezien hij thuis wel meer praat en bij logopedie ook. Het CJG (2 jeugdartsen + pedagoog) geeft aan dat een gehoortest niet nodig is en dat hij zich prima ontwikkeld voor een 2 jarige. Heel vermoeiend dit allemaal. Ik heb om de 6 weken een gesprek op de KDV voor een behandelplan. Verder is hij sociaal en maakt goed contact.

6 maanden geleden

Je onderbuik gevoel maakt zich zorgen. Ik denk oprecht dat een moeder het het allerbeste aanvoelt als er wat is. Of het nou een ziek kind is wat niet ok voelt, of de spraakontwikkeling. JIJ bent de moeder. Mensen mogen zeggen "maak je niet druk", dat is hun mening. Niet jouw gevoel. Mijn mening is vooral; luister naar je gevoel!! Ga ermee aan de slag, maak een afspraak bij waar nodig en ga actief op zoek of je onderbuikgevoel klopt. En even met ratio; er zijn helaas kinderen met een spraak ontwikkeling achterstand. Daarvan is feitelijk bewezen dar vroegtijdige signalering en hulp heel belangrijk is in het beperken van de achterstand. Dus het is ook nog eens verstandig er wel wat mee te doen, mocht het echt zo zijn dat je kind een achterstand heeft op dit gebied. Nou tot zover mijn mening. Succes met alles!!!

6 maanden geleden

Mijn onderbuikgevoel bleek inderdaad te kloppen er is nu vermoeden van Tos. We gaan nu een behandeltraject in.

6 maanden geleden

Reactie op Mamvantwee

Mijn onderbuikgevoel bleek inderdaad te kloppen er is nu vermoeden van Tos. ...
Sterkte zeg. Wat knap dat je naar je gevoel geluisterd hebt ♡ blijf dat doen, je ziet goed!

6 maanden geleden

Reactie op Ilona15

Sterkte zeg. Wat knap dat je naar je gevoel geluisterd hebt ♡ blijf dat doe ...
Dankjewel voor je bericht. Vind het wel heel moeilijk omhet te Accepteren dat dit nodig is.

6 maanden geleden

Reactie op Mamvantwee

Dankjewel voor je bericht. Vind het wel heel moeilijk omhet te Accepteren d ...
Dat lijkt mij ook lastig. Het is niet wat je voor je kindje wenst.