11 Reacties

3 jaar geleden

Ik heb de vorige bevalling een schedelelektrode gehad. Ik wist niet wat dit betekende voor de baby. Maar achteraf had ik spijt. Gelukkig is het litteken tussen de wenkbrauwen wel een stuk weg na 1,5 jaar

3 jaar geleden

Hi! Ik ben dit keer ook weer medisch, en ons “oudste” zoontje word morgen 1. Mooi dicht op elkaar haha. Tijdens de bevalling met hem mocht ik onder de douche als ik wou, maar ervaarde dat als niet fijn, dus heb op bed gelegen/gezeten. Met de banden van de CTG. Het ging niet zo lekker met z’n hartslag, dus hebben ze idd ook een schedelelektrode geplaatst. Ik vond z’n gezondheid toch wel belangrijk, en verder maakte me het niks uit haha.

3 jaar geleden

Ik ben vorig jaar bevallen in het JBZ en hopelijk deze keer in augustus ook. Mijn dochtertje had ik het vruchtwater gepoept waardoor ik ook medisch werd. In het begin werd haar hartslag gemonitord door een apparaat op mijn buik maar naarmate de bevalling vorderde ging dit niet meer en toen vroegen ze ook een schedelelektrode te plaatsen. In eerste instantie weigerde ik dit, omdat ik het ook erg naar vond, maar later heb ik er toch voor gekozen het wel te doen, anders konden ze de hartslag niet goed monitoren. Ze had er inderdaad een klein wondje van op haar hoofdje, maar dit was ook vrij snel weer weggetrokken. Ook nu vind ik het idee een best wel naar, maar liever een klein wondje dan dat ze het niet goed kunnen monitoren en het bijvoorbeeld niet goed gaat

3 jaar geleden

Ik ben ook medisch. Misschien dat je af en toe uit het water kan komen voor een ctg check. Dat er een middenweg komt. Dat je toch in bad kan en hun de controles doen. Lijkt me toch redelijk dat er een middenweg moet kunnen zijn. Ik wil bijvoorbeeld ook in bad dit keer de weeën opvangen. Volgende week maandag ga ik alles bespreken.

3 jaar geleden

Hoi zo'n schedelelektrode stelt niks voor hoor... het is juist fijn, want dan ben je veel mobieler en dat is fijn met het opvangen van de weeën 😉

3 jaar geleden

Ik zou toch voor de veiligheid van mijn kindje gaan en een elektrode laten plaatsen. Hier ook gehad en blij toe, want zo kwamen ze er achter dat het inderdaad niet goed kwam. Liever een klein wondje als een hersenbeschadiging of erger. Hier trouwens geen wondje gezien.

3 jaar geleden

Wat jammer! In ‘mijn’ ziekenhuis hebben ze wel gewoon een draadloze ctg die in bad kan, het bestaat dus wel. Snap wel dat je die schedelelektrode niets vindt, ik had ze ook liever niet gehad maar soms kunnen ze het met die doppen niet goed meten (bij mijn eerste bevalling pakten de doppen de hele tijd mijn hartslag op ipv die van de baby 🙁). Op dat moment denk ik ook: veiligheid voor alles.

3 jaar geleden

Ik persoonlijk heb er geen goede ervaring mee. In het ziekenhuis waar ik begin vorig jaar ben bevallen is het protocol dat je een schedel elektrode krijgt bij een epiduraal. Nadat mijn vliezen braken zat ik met 30 min in een weeenstorm waardoor ik uiteindelijk voor pijnbestrijding eerder naar het ziekenhuis ben gegaan (moest zo ie zo in het ziekenhuis bevallen). Daar aangekomen ongeveer 2 uur nadat mijn vliezen waren gebroken had ik 4 cm ontsluiting. Het inbrengen van de elektrode lukte in eerste instantie niet, na een paar pogingen wel, maar daar reageerde de kleine zo heftig op dat hij in mijn buik ging draaien, en wel 7 minuten een hartslag van 70 sl/min heeft gehad. Ook ikzelf ging helemaal onderuit waardoor ze snel weeenremmers hebben moeten geven etc. (deed zo veel pijn door het draaien). Om een lang verhaal kort te maken, uiteindelijk kreeg ik die epiduraal en 14 uur later zat ik nog maar op 6 cm ontsluiting (dus 2cm er maar bij in het ziekenhuis) met maximale weeenopwekkers (met hele goede weeen) en maximaal pijnbestrijding via de epiduraal omdat ik het nog steeds weg moest puffen. Uiteindelijk is besloten dat het een keizersnede ging worden omdat de hartslag van de baby steeds hoger werd en ik aan het uitputten was. Ze gaven aan dat het hoofdje iets te ver gekanteld was waardoor de ontsluiting niet doorzetten. Ik ben er van overtuigd dat dit gekomen is door het inbrengen van de elektrode omdat ik daarvoor wel binnen 2 uur op 4 cm zat. Ze kregen bij mij de elektrode er ook niet uit voor de keizersnede, die hebben ze uiteindelijk afgeknipt en mijn mannetje is met een stuk kabel ter wereld gekomen 🙃. Hij had meerdere kleine wondjes op zijn hoofd en 1 wat grotere. Deze was pas na 6 weken genezen en hij heeft tot op de dag van vandaag (nu 16 maanden oud) daar een klein kaal plekje, gelukkig heeft hij heel veel haar. Als de elektrode noodzakelijk is heb je geen keus, maar het heeft bij mij absoluut niet de voorkeur.

3 jaar geleden

Hier ook positieve ervaring! Fijne manier om continu je kindje te monitoren.

3 jaar geleden

Ik heb bij de oudste ook een schedelelektrode gehad in het JBZ, dit was super fijn. Bij de gewone CTG kregen ze het niet goed in beeld, zat de hele tijd mijn eigen hartslag in de weg. Tijdens de persfase zagen ze nu goed dat onze dochter het zwaar had en ook toen is alles goed met ons overlegd. Een knip en een gynaecoloog die al klaar stond met de vacuumpomp. De knip is wel gezet waarna onze dochter na 1 perswee met het hoofdje was geboren en de heupjes nog een wee later. Onze dochter had het echt zwaar, want ze begon niet gelijk te huilen en dit duurde voor mijn gevoel een eeuwigheid. Zonder de elektrode hadden ze dit niet goed kunnen monitoren, dus ben heel blij dat we deze stap hebben genomen.

3 jaar geleden

Wat gek dat ze dat zeggen van de CTG - ik heb 5 uur met CTG in bad in het ziekenhuis gelegen en was ook medisch. Ik moet zeggen dat ik een schedel elektrode niet fijn vond klinken, dat ze dat in het hoofdje prikken en dat de baby dat gewoon voelt (bij een vriendin van mij is dat plekje later nog gaan ontsteken bij de baby, miss kijk ik er daarom anders tegen). Hoe mega fijn ik het bad vond, als ze hiermee komen, zou ik kiezen voor een andere beval optie (douche was ook prima). Alhoewel hun argument dus helemaal niet klopt dus ik zou vooral met CTG het bad in gaan :)