13 Reacties

12 dagen geleden

Heel herkenbaar. Wij geven dan wat later een schaaltje Brinta, met dezelfde gedachten. Om honger snachts te voorkomen

12 dagen geleden

*met dit gedrag omgaan

12 dagen geleden

Wij doen geen alternatief. Ben ook een periode bang geweest dat ze dan snachts zou komen maar dit is 9/10x niet het geval. En als ze wel wakker wordt, kan ze water krijgen. De behoefte van een kind is ook anders dan de onze. Wij eten altijd avondeten, uit "gewoonte". Een kind luistert nog naar z'n instincten en heeft er soms geen behoefte aan. Wij maken dus niks anders voor haar (tenzij dit al op de planning stond ivm pittig eten, iets wat zij echt niet lust of late werkdiensten). Eet ze niet wat ze krijgt, dan is het jammer. Soms hebben we een toetje in huis, dan krijgt ze die ongeacht hoe ze heeft gegeten. Maar vaker hebben we dat niet in huis en eet ze dus nauwelijks tot niks. Een strijd maken van het eten werkt sowieso niet, dat is iets wat je als ouder niet wint. Het geeft stress voor beide partijen, leert je kind dat het niet mag luisteren naar het lichaam maar naar "jouw wil" en uiteindelijk kan het een eetstoornis in de hand werken (erg uitzonderlijk maar het geeft wel een negatieve associatie). Probeer overdag wat meer "gezonde" snacks of rauwkost aan te bieden, tijdens het koken alvast wat hapjes dan heeft ze al iets op en scheelt dat toch weer.

12 dagen geleden

Reactie op Bysaa

Wij doen geen alternatief. Ben ook een periode bang geweest dat ze dan snac ...
Als aanvulling voorbeeld van mijn nichtje. Die kreeg altijd een toetje, elke avond want dat was hun gewoonte. Helemaal goed! Maar als ze slecht had gegeten, kreeg ze fruit in de yoghurt. Kinderen zijn slimmer dan we denken, dus zij liet haar avondeten staan "want dan kreeg ze lekker yoghurt met fruit". Als ze goed zou eten, was het kale yoghurt. Dus iets aanbieden met de gedachte dat ze dan in elk geval iets binnen hebben, kan ook negatieve effecten hebben

12 dagen geleden

Wij hebben gelukkig momenteel geen strijd en best goede eters, maar hebben dat wel met fases gehad met zowel onze dochter (nu 4.5) als zoon (1.5). Ik vond het ook lastig om voet bij stuk te houden en geen alternatief te bieden als ze slecht aten, maar volgens deskundigen is dat toch wel de beste manier om verdere problemen te voorkomen. Wat bij ons helpt: - op tijd eten (ze moeten niet te moe zijn) - het helpt als ze zelf dingen kunnen kiezen, dat geeft een gevoel van controle. Dus zelf een bordje en slab kiezen maar ook maaltijden waarbij ze zelf dingen kunnen pakken werken vaak heel goed. Een voorbeeld: ik maakte laatst bami. Ze mochten zelf kiezen of ze nog een eitje, komkommer en kroepoek erbij wilden pakken. - complimenteer wat goed gaat en vermijd strijd. Dat wekt alleen maar wederzijdse frustratie en weerstand op. Je wilt de avondmaal juist gezellig en aantrekkelijk maken. Willen ze toch niet (verder) eten? Zet het bordje apart en bied het eventueel na 15/30 min nog eens aan. Soms zegt onze dochter een poosje na het eten: 'ik heb honger'. Heeft ze die avond haar eten laten staan? Dan halen we haar bordje tevoorschijn. Als ze daadwerkelijk honger heeft eet ze het vaak alsnog zonder mopperen op. Is het een poging om iets anders/lekkers te krijgen dan kiest ze eieren voor haar geld, want ze weet dat er niks anders komt. Nu is zij al 4 jaar en snapt inmiddels deze regels maar we proberen onze zoon hier wel al zoveel mogelijk in mee te nemen en hij ziet natuurlijk ook hoe dat bij zijn grote zus gaat. Op internet en Instagram zijn er vele (deskundige) adviezen/methodes te vinden die je kunt proberen. En wees gerust dat het ook heel normaal is dat ze af en toe ineens slecht(er) eten, net als met slapen. Gaat heel vaak ook vanzelf ineens weer beter.

12 dagen geleden

Wij hebben geen strijd aan tafel, we vragen(of helpen onze zoon van 20 maanden) als ze echt nee zeggen is het goed, toetje doen we wel standaard. Als het wel strijd kost probeer ik 2x per week tussen de middag warm te eten. Denk maar zo ze hongeren zichzelf niet uit.

12 dagen geleden

Mijn zoontje wil niet meer op zijn stoel zitten om te eten. Hij wil spelen en komt dan een hapje halen bij tafel. Dan loopt hij met volle mond naar zijn speelhoek om te eten en komt vervolgens weer een hapje halen. Het duurt allemaal wat langer, maar dit is de enige manier waarop hij nog wil eten. Anders vliegen de borden door de lucht😅 Gaat vanzelf wel weer beter..

9 dagen geleden

Ik ben geswitched naar ‘s middags warm eten ipv ‘s avonds! Dit doen ze ook op de opvang en het heeft ons echt geholpen

9 dagen geleden

Reactie op brittch

Ik ben geswitched naar ‘s middags warm eten ipv ‘s avonds! Dit doen ze ook ...
Mag ik vragen hoe jullie dat dan met je eigen avondeten doet? Gewoon zoals normaal en je kleintje brood - want warm at ie toch al niet -?

8 dagen geleden

Het liefst bied ik niks alternatiefs aan als we nog aan tafel zitten, behalve als hij het echt niet lust of het moeilijk vindt om te eten (soms is de structuur niet fijn). Wat ik wel soms doe, is een half uur later wat fruit samen eten

8 dagen geleden

Reactie op Bysaa

Mag ik vragen hoe jullie dat dan met je eigen avondeten doet? Gewoon zoals ...
Yess ‘s middags warm en ‘s avonds dan brood/cracker of gebakken eitje of iets dergelijks

7 dagen geleden

Als we van te voren al weten dat ze het niet lekker vindt geven we tijdens het koken al wat groente zoals komkommer en paprika. En dan zien we wel wat ze eten van de maaltijd zelf.