28 Reacties
4 jaar geleden
https://www.consumentenbond.nl/veilig-slapen/fopspeen
Dat risico is er altijd bij een fopspeen
4 jaar geleden
Reactie op Suusje796
https://www.consumentenbond.nl/veilig-slapen/fopspeen
Dat risico is er alt ...
Jup maar kijk maar eens naar het verschil tussen een bibs speen en bijvoorbeeld van difrax of avent… en hoe het gebit en gehemelte ontwikkelt van kindjes die een bibs speen hebben gehad…
Nogmaals; doe met de informatie wat je wil :) het is niet om een discussie aan te wakkeren, alleen een waarschuwing ;)
4 jaar geleden
Niet mee eens. Bibs speen was enige die mijn zoon goed pakte als pasgeboren baby, had juist altijd veel ruimte bij neus door dat het rond is afgewerkt en er gaatjes in omhulsel zotten.
Hij stopte zelf spontaan met de speen met 1,3 jaar. Hij praat beter dan menig ander kind van bijna 2, slist niet en nooit iets engs of geks geconstateerd.
Die kleine diffax spenen stopte / zoog hij soms scheef achter in z'n mond en kon hij niet behappen, slikte en ademde daardoor veel sneller en raakte overstuur.
Per kind dus weer verschillend en alles met mate.
4 jaar geleden
Dus omdat iemand in de opvang iets vindt moet dit maar gelijk een goeie tip zijn. Zo is dit werkelijk met alles wat er ook maar op de markt is. Sorry maar deze tip is echt geen goeie tip.😅
4 jaar geleden
Als het een Consumentenbond verhaal was of op een andere manier wetenschappelijk bewezen was het een goede tip. Maar zo heeft een ieder zijn mening en voorkeuren en bovenal positieve of negatieve ervaringen. En het zal ook aan het gebruik van een speen liggen, hoe vaak en tot welke leeftijd.
Daarom had ik ook wat moeite met deze tip 😉
4 jaar geleden
Geen ervaring mee wel gekocht dit keer. Juist aangeraden door een vriendin en ze is een babycoach.... maar op nummer 1 nog altijd soother, mijn kids leren het tot nu toe binnen 5 maanden af😁
4 jaar geleden
Vind dit ook geen goede tip, ik gebruik de bibs spenen al ruim een jaar en ik vind ze super. Ze zijn juist klein en makkelijk aan te nemen. Je moet ze wel, net als elke speen weer optijd vervangen. Ik zou ze juist aanraden!
4 jaar geleden
Reactie op Mamavanboefjes
Vind dit ook geen goede tip, ik gebruik de bibs spenen al ruim een jaar en ...
Hier hetzelfde👌🏻
Ben er erg over te spreken.
Laatst een heel stuk gelezen dat mocht het mondje/gebit door welke speen dan ook, toch vervormen, dit in de meeste gevallen na het stoppen met de speen, na 3 maand zich weer recht trekt.
Maar de kans dat het gebit zich vormt naar een speen, is met elke speen, niet alleen de bibs speen.
Mijn dochter van bijna 1,5 heeft hem altijd alleen in bed nodig gehad, nu nog steeds.
Ik vind het prima 😊
4 jaar geleden
Hoi dames,
Zo te lezen zijn er een hoop verschillend ervaringen over spenen.
@TS, je bedoelt het goed met een tip, maar tegelijkertijd wordt het gebruik van een bipsspeen afgeraden op basis van een mening van iemand anders. Dat is uiteraard voor iedereen verschillend hoe een speen wordt ervaren, maar indien echt iets afgeraden wordt mbt de gezondheid van een kindje (zoals je beschrijft misvorming van het gehemelte) zien we wel graag een (wetenschappelijke) onderbouwing hiervoor (bijv als hier onderzoek naar is gedaan). Een nieuwe mama kan bijv heel onzeker worden mocht ze dit lezen en deze speen toevallig gebruiken terwijl dat niet slecht hoeft te zijn.
Mocht er nog een artikel bijhoren, dan zien forumleden die graag.
Liefs,
Eev |Moderator
4 jaar geleden
Ik heb verscheidene merken in huis gehaald. De baby kiest zelf wel welke het beste past. Ik had een zoon die geen enkele wou en dat was een droom voor de opvang tot hij getroost diende te worden en niets hielp. Bij mijn dochtertje heb ik alle merken uitgeprobeerd en uiteindelijk heeft zij een model gekozen die enkel verkrijgbaar waren bij de apotheek. Gaat elk jaar op controle en heeft een heel mooi gebit en geen enkel probleem. Bij deze baby verkies ik dus echt wel om verscheidene merken aan te bieden. Zolang het gebruik van een fopspeen tijdig wordt afgebouwd zie ik dan ook weinig problemen.
3 jaar geleden
Reactie op LinseyLo
Dit bericht is verwijderd
Wetenschappelijk onderzoek is dit niet🙃. Wetenschappelijk onderzoek moet aan geheel andere criteria voldoen.
En als je het leest lees je ook dat alleen een orthodontische speen enigzins volstaat en een speen überhaupt niet goed is. Even los van dat wordt ingezoomd op de bibs.
Ik ben niet een voorstandstander van bibs maar wel van juiste informatie verstrekken.
3 jaar geleden
Reactie op LinseyLo
Dit bericht is verwijderd
Zoals duidelijk in je "wetenschappelijk onderzochte" artikel staat. Is geen enkele speen ideaal en moet je hem net als elk andere speen gewoon optijd vervangen zodat hij niet te groot wordt. En niet te lang aan 1 stuk door op een dag gebruiken. Elke speen kan zorgen voor dezelfde problemen.
3 jaar geleden
Ik werk ook in de kinderopvang en wij ondervinden hetzelfde als hier geschreven.
Fijn dat je dit even deelt met anderen! Ik durf het niet meer 🤭
3 jaar geleden
In de metro stond er wel een artikel over dus ik wil niet helemaal zeggen dat het niet zou kloppen. Wat iemand eerder zei geen enkele speen is super maar in het artikel zei een logopedist dat de bibs speen wel degelijk kroon spande en hoe groter het bolletje hoe schadelijker het is. Zo ook dat een kinderarts het niet goed vond. Zou toch ergens wel een kern van waarheid inzitten dan.
3 jaar geleden
Ik heb juist heel veel mensen gehoord die juist heel veel spijt hebben dat ze hun kinderen geen bibs hebben gegeven. Ik gaf mijn zoontje bibs. Hij wilde deze zelf na een maand ongeveer niet meer en wilde ook geen andere speen dus ik ga niks zeggen over de gevolgen ervan. Wel wil ik even eraan toevoegen dat er ook speentjes zijn (wat ik heb gezien voornamelijk difrax en avent) waarbij de speen zich vastzuigt aan de mondhoeken en door het speeksel enorm veel pijn en wondjes kan veroorzaken. Elk kindje is natuurlijk anders. Maar als dat het geval is kan die van bibs juist fijner zijn voor je kindje. Nogmaals. Elk kindje is anders en ook niet elk kindje zal dezelfde gevolgen hebben op verschillende speentjes maar is misschien wel iets voor first time moeders om over na te denken of gewoon fijn om een keer te hebben gehoord.