9 Reacties

3 maanden geleden

Ik zou dat van de rijksoverheid doorsturen. Je moet dan wel het verlof van kindje 1 stop zetten en van kindje 2 in laten gaan. Want het betaalde verlof hangt aan kindje 2. Ik zou de tekst van de rijksoverheid doorsturen en anders contact openemen met rechtsbijstand of iets vergelijkbaars

3 maanden geleden

Volgensmij gaat het echt om je contract uren. En je krijgt een x aantal uur per kind. Eerst dus dat betaald en daarna onbetaald. Je kunt nu dus eerst het betaalde van kind 2 opmaken, dan weer verder gaan met het onbetaald van kind 1 en daarna door met onbetaald van kind 2. Maar het is idd flink ingewikkeld!

3 maanden geleden

Het gaat erom wat er in je contract staat, niet het aantal uur wat je werkt. Als je lid bent van een vakbond kan je die eventueel ook nog inschakelen om hierbij te helpen. Anders zou ik inderdaad die tekst even doorsturen.

3 maanden geleden

Je hebt recht op betaald ouderschapsverlof 9 weken tegen 70% als je contract 40 uur is. Dus dat je 8 uur ouderschapsverlof gebruikt maakt daarvoor niet uit. Nu eerst het betaalde verlof opmaken dus voor baby 2. Partner heeft idd 1 week, 5 weken en 9 weken betaald/deels betaald op basis van contract uren ook.

3 maanden geleden

Je mag inderdaad voor 40 uur inzetten mits je na al het ouderschapsverlof wel voor in elk geval een halfjaar weer 40 uur gaat werken. Als je dat niet doet moet je terugbetalen. Daarom neem ik maar voor 32 uur op. Ik weet nog niet of ik wel weer 40 uur wil gaan werken.

3 maanden geleden

Reactie op MvN22

Je mag inderdaad voor 40 uur inzetten mits je na al het ouderschapsverlof w ...
Ik ben daarna minder gaan werken heb niks terug hoeven te betalen. Dit moet alleen als je werkgever het aanvult tot 100%.

2 maanden geleden

Reactie op MvN22

Ik hoefde idd ook niks terug te betalen voor die 70% UWV. Terugbetalen is dan werkgever specifiek met extra afspraken over een vergoeding daarboven die zij zelf doet

2 maanden geleden

Reactie op MvN22

Interessant, dat klinkt alsof wat HR zegt dus wel klopt. En dat ze scherp zijn en vooruit kijken zodat je juist niet terug hoeft te betalen. In plaats van kijken naar je werkuren van je contract (40 uur) kijken ze naar een gemiddelde over een bepaalde periode. Dit staat namelijk niet bij de website van Rijksoverheid helaas. Ik heb het bij hun neergelegd en ze vragen het na bij hun juridisch bureau voor duidelijk antwoord - HR weten het namelijk ook niet 100% zeker. Ik vind het in ieder geval erg onduidelijk allemaal - wij zijn toch niet de eerste mensen met een 2e kind!? :D

2 maanden geleden

Uiteindelijk kreeg ik gelijk. Het gaat om de uren die in je contract staat en niet de uren die je afgelopen periode werkt. Zij hebben het nagevraagd bij de juridische instantie, wel netjes afgehandeld.