18 Reacties
3 maanden geleden
Wij kregen bij 11 maanden te horen op het consultatiebureau dat de flessen eraf moesten vanaf 1 jaar
3 maanden geleden
Reactie op Linda07-07
Wij kregen bij 11 maanden te horen op het consultatiebureau dat de flessen ...
Wat een onzin. Hebben ze uitgelegd waarom dan?
Hier krijgt ze ook nog een flesje voor het slapen (voor het tandenpoetsen). Het is haar rustmomentje en kroelmomentje om de dag af te sluiten. Soms drinkt ze overdag ook niet veel en avondeten gaat ook niet altijd van harte, hier krijgt ze gewoon nog een flesje en ik zie wel.
3 maanden geleden
Bij ons drinkt ze voor het slapengaan 's middags en 's avonds een beetje melk uit de fles. Het is een duidelijk teken voor haar om zich klaar te maken om te gaan slapen.
Toch willen we er op korte termijn mee gaan stoppen, scheelt weer flesjes schoonmaken en vroeg of laat moeten we toch stoppen. We zijn dan van plan om melk te geven in een bekertje met ontbijt en lunch.
Ik denk dat je gewoon persoonlijk moet kijken wat voor jullie en jullie zoontje handig en prettig is.
3 maanden geleden
Ik volg ook mee want dit vroeg ik mij dus ook af. Mijn zoon is sinds vrijdag 2 geworden en krijg savonds voor slapen gaan ook nog een fles half volle melk. Dat is voor hem dan een rust moment om even bij de komen en daarna rustig op bed te gaan. Maar twijfel zelf ook van stoppen of gewoon mee door gaan.
3 maanden geleden
Wij geven nog steeds opvolgmelk voor 't slapen gaan, doen dan 150-180ml water en 2 schepjes. Ik heb het weleens in een bekertje aangeboden maar dan smaakt het toch anders en wil ze het niet.
Ze is gek op koemelk maar daar mag ze (volgens mij) ook niet te veel van binnenkrijgen (smorgens regelmatig pap, bekertje bij de broodmaaltijd en dan zou ze ook nog voor 't slapen krijgen). Dus voor dat ene kleine flesje voor 't slapengaan, vind ik 't prima.
Maar de laatste tijd eet en drinkt ze savonds zo goed, dat ik soms gewoon naar boven ga en de fles oversla. Anders zit ze misschien zo vol. En dat accepteert ze prima
3 maanden geleden
Wij zijn er paar maanden geleden mee gestopt. Ze heeft altijd al een flesje water op haar kamer staan. Dus toen met vakantie (in een tent) gaven we water ipv melk en ze leek dat prima te vinden. Ze miste het ook niet. Dus nu krijgt ze altijd flesje water voor het slapen gaan. Gewoon proberen denk ik zo 🤷🏼♀️ Vaak puur gewenning
3 maanden geleden
De officiële richtlijn is stoppen bij 1 jaar, maar wij geven ook een klein flesje koemelk voor het slapen gaan. De officiële richtlijn is vanaf 1 jaar omdat kinderen andere manieren van slikken moeten ontwikkelen (wat ze doen met een open beker en rietjesbeker), wat helpt met praten. Maar omdat onze zoon al het andere drinken wel via open / rietjesbeker drinkt, denk ik niet dat 1 flesje kwaad kan. Had het nog aan een verpleegster bij het cb gevraagd, die zei ook dat 1 flesje niet erg was (zolang hij die maar niet IN bed mee kreeg, maar ervoor en daarna tandenpoetsen), maar dat is dus advies tegen de officiële richtlijn in.
Ik wilde eerst ook gaan afbouwen maar denk dat ik het voorlopig zo laat omdat ik erg veel voordeel ondervind van het flesje (rustmomentje en duidelijk start bedritueel voor m’n zoon en ik kan de jongste dan ook fles geven)
3 maanden geleden
Wij zijn recent gestopt. Ze vroeg er de laatste periode niet altijd meer om dus we ?in gestopt met actief aanbieden. In de vakantie ook geen flessen meegenomen en ze heeft er niet om gevraagd. Bij thuiskomst moest ze weer wat wennen aan weg van ons en een nieuwe groep op het kdv. Vroeg ze er ineens weer om en ging de fles zoeken. Had ik inmiddels weg gehaald. Wel 2 keer wat warme melk gehad in de avond uit anti lek beker maar nu alweer een aantal dagen niet......
3 maanden geleden
Wij zijn met 1 jaar gestopt. Sindsdien bij het ontbijt een glas melk en een toetje met portie zuivel.
Werd ons geadviseerd door CB vanwege de invloed van (flessen)speen op gebit. Omdat ons zoontje nog wel een gewone speen heeft bij het slapen hebben we de fles toen gestopt.
3 maanden geleden
Bij ons werd het rond 1 jaar geadviseerd vanwege spraakontwikkeling en tandenpoetsen. Wij zijn een aantal maanden later gestopt door overdag altijd voldoende melk in een bekertje aan te bieden. Uiteindelijk had ik er zelf het meeste moeite mee. Ik wou de avondfles afbouwen, maar mijn partner vond dat we gewoon moesten kijken hoe t ging als we er in een keer mee zouden stoppen. Dat ging heel goed. Hij heeft er eigenlijk ook nooit meer om gevraagd, wel om melk, maar niet specifiek om de fles. ‘‘s Ochtends krijgt hij nu altijd een bekertje pap en bij het avondeten een beker melk. En als hij zo nu en dan na het eten nog een beetje yoghurt lust, dan geef ik dat ook.
Ik weet niet of je echt moet stoppen, maar misschien gewoon eens kijken wat er gebeurt bij het overdag altijd in een bekertje aanbieden en ‘s avonds een keer geen fles aanbieden?
3 maanden geleden
Onze dochter van 2 krijgt als ze wakker word in de ochtend melk en voor ze gaat slapen. Ze vind het nog heerlijk en geniet er echt van. Ik maak me er niet druk om uit welke fles/beker het komt. Het gaat prima zo en als ze straks ouder is kijk ik wel wanneer ik stop met melk geven. Dan begrijp ze het ook beter.
3 maanden geleden
In België mogen ze tot 3 jaar hun 500 ml melk producten hebben. Wij geven nog ‘s ochtend en ‘s avonds een flesje en dit was prima. Ze raadde wel evt aan om proberen aan te bieden in bekertje vanaf nu omdat er wel wat gewenning kan Zijn( vooral avondflesje). Dit mag poedermelk, groeimelk of gewone halfvolle melk zijn. Ons dochtertje is net verandert van groepje in kribbe maar nadien zullen we dit wel eens proberen :-)
3 maanden geleden
Kijk hoe je kindje is. Beide kinderen hebben veel te lang uut een fles gedronken maar beide pakte ze geen andere drinkbeker als de fles. Dus bij mij was de keuze of de fles geven en ze dronken goed of geen fles en ze drinken niet. Jongste dronk in februari alleen nog uit de fles en opeens in maart/april wilde hij alleen maar uit een open beker drinken
3 maanden geleden
's avonds bieden we nog de fles aan met gewone koemelk. Overdag niet meer en ook veel drinken aanbieden in beker. Maar ik merk dat het haar gewoon tot rust brengt en zolang ze het pakt, vind ik het eigenlijk geen probleem. Het is niet zo'n heel goede drinker dus extra vocht kan geen kwaad.