10 Reacties

3 jaar geleden
Ik zit momenteel met een vriezer vol moedermelk😅 en ik kolf snachts na de voeding en sochtends mijn borsten leeg, hierdoor is de druk er de rest van de dag best af maar savonds staat dit wel weer op springen. Ik kolf soms even voor de voeding 2 minuten om de druk eraf te halen en ik bewaar steeds alles wat ik af kolf. Je productie word er natuurlijk niet minder van🙈 dus het blijft wel zo maar ik vind het ook fijn een voorraad te hebben om soms een drankje te kunnen doen☺️

3 jaar geleden
Reactie op R2021
Ik zit momenteel met een vriezer vol moedermelk😅 en ik kolf snachts na de ...
Prima inderdaad om de viezer vol te proppen inderdaad! Het zou al mooi zijn als ik niet de hele dag het gevoel heb dat de dames op ontploffen staan😅
Daarnaast ook fijn om af en toe een flesje aan te kunnen bieden ipv live voeden, zodat wellicht een wijntje weer kan of dat je langer dan 3u bij elkaar vandaan kunt zijn. Maar dat is echt bijzaak op het moment!

3 jaar geleden
Wat ik van mijn lactatiekundige heb begrepen is dat eenmalig leegkolven zinvol kan zijn, als een soort noodmiddel en om een soort nieuw startpunt te hebben. Wat voor mij heeft gewerkt is (na het leegkolven) te starten met blokvoeden, waarbij je steeds binnen een tijdvak van 3 a 4 uur dezelfde borst aanbiedt. Hiermee krijgt de andere borst geen prikkel om meer melk aan te maken.
Daarnaast werd mij het koelen van de borsten en het drinken van saliethee (1 tot 2 kopjes per dag) geadviseerd. Liever helemaal niet kolven verder, omdat dit steeds een signaal geeft om meer melk te produceren. Bij mij heeft dit goed geholpen en was ik binnen een paar dagen van mijn overproductie af.

3 jaar geleden
Leegkolven gaat alleen maar voor meer productie zorgen ben ik bang...
Blokvoeden is waarschijnlijk inderdaad een beter idee. Ook muntthee kan helpen je melkproductie te verlagen.
Ben je wel bewust dat je melkproductie nog niet stabiel is waarschijnlijk. Dit gebeurt vaak pas rond de 3/4 maanden

3 jaar geleden
Mij werd inderdaad gezegd net niet extra te gaan kolven als je al overproductie hebt. Je kan wel manueel een beetje de druk eraf laten net voor het drinken door zelf heel kort even te kolven, maar leegkolven zorgt er gewoon voor dat je borst meer zal gaan aanmaken

3 jaar geleden
Ik heb bij mijn zoontje overproductie gehad, ik heb toen (wel op advies van de lactatiekundige) 2x op een dag leeg gekolfd, 's ochtend en 's avonds. Dit werkte voor mij erg goed, maar dat betekent natuurlijk niet dat dat ook het gene is wat voor jou werkt.
Heb je al contact gehad met een lactatiekundige om te kijken hoe je je overproductie het beste kan aanpakken?

3 jaar geleden
Ik heb ook dmv overproductie bij een lactatiekundige gelopen. Ze zegt dat je het beste niet kan kolven en anders alleen de druk eraf. Hoe meer je kolft, hoe meer je borsten gaan aanmaken omdat ze denken dat er meer voeding nodig is.
Ik ben begonnen met blokvoeden van 3 uur per borst en daarnaast slikte ik Phytolacca D6 (verkrijgbaar bij de vitamine store).
Ik mocht alleen de druk eraf kolven als het echt niet langer meer lukte. Als ik rode plekken kreeg (tekenen van borstontsteking) dan mocht ik de borst volledig afkolven.
Ik moest na elke voeding me borsten koelen.
Uiteindelijk is het goed teruggelopen alleen moet ik met regeldagen wel oppassen dat ik niet te veel wissel van borsten omdat je anders wel snel gestuwde borsten krijg.

3 jaar geleden
Reactie op Yara
Wat ik van mijn lactatiekundige heb begrepen is dat eenmalig leegkolven zin ...
Zo heb ik het ook gedaan inderdaad, 1x leegkolven en daarna blokvoeden. Bij mij heeft het goed geholpen!
De lactatiekundige aan het leegkolven evt nog na minimaal 24u te herhalen als er weer erg veel spanning op stond. Dit is bij mij niet nodig geweest.
Op de website van La Leche League en hieronder kun je er ook informatie over vinden (op de link hieronder met name ook voor wanneer op volgende dagen weer te leeg te kolven, mocht het na 1x nog niet genoeg geholpen hebben).
https://www.borstvoeding.com/artikelen/kindjeaandeborst/kraamtijd/veel2/
Succes ermee, komt vast goed! Overproductie klinkt als een luxeprobleem, maar kan best heel vervelend zijn ;)