7 Reacties
4 maanden geleden
Bij onze oudste waren ze destijds ook niet happig op het uitlaten van de luier en ook wilden ze liever geen luierbroekjes maar gewone luiers (die konden ze makkelijker verschonen zonder de hele broek uit te hoeven doen). Wij hebben het uiteindelijk niet heel erg gepusht, vonden het vooral belangrijk dat ze werd meegenomen in de structurele plasmomenten. Dat zorgde er in elk geval voor dat ze kon wennen aan de wc daar en dat ze het niet te lang op zou houden. Op het moment dat ze ook thuis vrijwel geen ongelukjes meer had, hebben we haar zonder luier laten gaan.
Je zou mogen verwachten dat de opvang hierin meer meewerkt maar de werkdruk is momenteel erg hoog en dus is het denk ik een beetje zoeken naar een middenweg.
In plaats van luiers heb je ook van die oefenbroekjes, dat zit een beetje tussen een luier en onderbroek in. Vangt wel wat op maar niet zoveel als een luier. Misschien is dat het proberen waard?
4 maanden geleden
Zelf in het verleden in de kinderopvang gewerkt.
Het is idd echt niet te doen met de werkdruk.
Het niet dat ze het niet willen, maar gewoonweg niet kunnen.
Een kindje verschonen die alles nat/vies heeft, daar gaat zo veel tijd in zitten, wat ten koste gaat van alle andere taken op de groep.
Nu ik niet meer in de opvang werk én moeder ben, zie ik ook de andere kant.. het is idd absoluut niet handig wanneer je thuis net goed bezig bent en het daar verstoord wordt.
Bij onze oudste habben we idd de middenweg gevonden, wel mee gaan in de toiletronde, verder gewoon luier aan en thuis oefenen.
Dit doen we nu bij de 2e ook en ze vinden het opnieuw oke.
Maar snap dat het een ander verhaal is wanneer je 6x naar de opvang gaat of zoals ons maar 2x per week.
(Hebben jullie weekend opvang oid dan dat je 6dagen in de week opvang hebt?)
4 maanden geleden
Ik werk op een peutergroep (2+) en wij volgen zo goed mogelijk de ouders/thuissituatie. Als een ouder aangeeft dat het kindje thuis zindelijk is, gaan wij het ook proberen zonder luier. Wel hebben we de regel dat bij 3x ongeluk of geen reservekleding meer, de luier weer aangaat. En de volgende dag proberen we het opnieuw. Ook gaan alle kindjes die er interesse in hebben, op het potje of het toilet. Wat wel belangrijk is, is dat kinderen het kunnen aangeven. Maargoed, als ze dat niet doen, is die 3x snel bereikt. We sturen extra vaak als kindjes het zelf niet aangeven en we helpen ze met aan-/uitkleden maar verwachten wel van ouders dat ze dit thuis oefenen.
Ja de werkdruk is hoog en ja het is erg vervelend om vieze/natte kindjes om te kleden maar dit hoort wel bij het vak. Met die "3x regel" houden we het voor onszelf haalbaar en vinden ouders het ook fijn dat we het wel een kans geven.
De afgelopen weken zijn er 4 kindjes plots zindelijk waarvan ze bij ons ook zonder luier kunnen, zo trots!
Ik zou even goed in gesprek gaan en anders met een leidinggevende praten/een klacht indienen. Want je vooruitgang thuis moet wel serieus genomen worden en niet geremd worden
4 maanden geleden
Reactie op Bysaa
Ik werk op een peutergroep (2+) en wij volgen zo goed mogelijk de ouders/th ...
Wat fijn dat er bij jullie zo veel ruimte voor is!!
Dit kon (destijds) waar ik werkte echt niet.
En werd ook door niemand van de collega's gedragen.
Wel als we zagen dat het kindje er echt aan toe was hoor! Maar niet bij heel veel ongelukjes.
Maargoed ben er ook niet voor niks gestopt 😅
Ik trok de hoge werkdruk/stress niet en stond niet achter de beleidsvoering van die werkplek.
Krijg alleen al de kriebels als ik er aan denk dat ik weer terug zou moeten😅🫣
Moet er wel aan toe voegen, het was een verticale groep (babys en peuters door elkaar) misschien dat dat ook nog verschil maakt
4 maanden geleden
Reactie op Blij-ei
Wat fijn dat er bij jullie zo veel ruimte voor is!!
Dit kon (destijds) waar ...
Verticaal is wel anders werken inderdaad. Je kan minder makkelijk van de groep af en als je dat kindje moet omkleden, moet een baby weer een fles, denk dat de druk daar wel hoger ligt. Al is het aantal kinderen (in verhouding) wel minder dan op een peutergroep. Maar het werkt gewoon heel anders