15 Reacties

2 jaar geleden
Goedemorgen.. Mijn zoontje ademde direct na de bevalling moeilijk, hij kwam niet huilend ter wereld maar brommend. Zijn saturatie ging wel naar de 100 en hoger volgensmij) ik weet de cijfers niet meer zo goed omdat ik er niet meer naar mocht kijken van mijn partner. Het was iig op verschillende vlakken mis, hij heeft low flow en high flow gehad. Door het toedienen van zuurstof kreeg hij een klaplong :(

2 jaar geleden
Als ze er niets over hebben gezegd lijkt het me geen reden tot zorg? De hersenen en foto daarvan bedoel ik daar mee. Als ze hersenschade verwachten onderzoeken ze dat direct, kennis van mij had zoontje die bij geboorte onderkoeld werd door hersenschade dat onderzochten ze dus direct.

2 jaar geleden
Iig, het internet staat vol verhalen. Probeer anders in gesprek te gaan met een arts en te genieten van je kleine man. Nier te veel zorgen maken!

2 jaar geleden
Reactie op roos1997xx
Goedemorgen.. Mijn zoontje ademde direct na de bevalling moeilijk, hij kwam ...
Goedemorgen, ja mijn huilde ook niet echt en was meer brommend. Ik vroeg nog waarom huilt niet. Toen hebben ze al het ingeslikte ontlasting uit zijn maagje gehaald met een pomp.

2 jaar geleden
Reactie op roos1997xx
Als ze er niets over hebben gezegd lijkt het me geen reden tot zorg? De her ...
Ik wil mij juist geen zorgen maken, maar als ik nu leest wat op de website van de ziekenhuis zelf staat. Dan heb ik het over welke organen kwetsbaar zijn wanneer een baby laag zuurstofgehalte heeft in zijn bloed zijn dat onder ander hersenen en nieren. Hij heeft ook de eerste dagen niet zelfstandig kunnen plassen en kreeg een blaaskather.

2 jaar geleden
Goh dat moet al met al voor jou echt nare ervaring zijn geweest. Het kan natuurlijk lijden tot schade maar is niet altijd zo, dit soort dingen gebeuren regelmatig helaas. Maar ik ben natuurlijk ook geen deskundige. Hij kan nu iig wel weer zelf plassen dus dat is een goed teken. Als je kindje moeite heeft met ademhalen en dat is natuurlijk prio van hersenen kan het zijn dat het andere dingen dus overslaat om het zo maar even te noemen.

2 jaar geleden
Reactie op roos1997xx
Goh dat moet al met al voor jou echt nare ervaring zijn geweest. Het kan na ...
Was zeer stressvol en zwaar. Ik hoop dat hij er geen schade aan overhoudt. Ik had wel voor mijn geruststelling gewild dat ze een foto in ieder geval hebben gemaakt. Verder kon hij na een paar dagen wel zelf plassen toen hij op de NICU lag.

2 jaar geleden
Onze oudste is ook ter wereld gekomen met goede apgar maar ik vond hem na 2 uurtjes gek ademen en duurde ook wel even voor de verpleging dit serieus nam. Hij zag ook wat grauw. Bleek dat zijn saturatie 78% was. Hij kreeg toen adem ondersteuning middels een ncpap en heeft 2 dagen op de neonatologie gelegen.
Hij heeft er niets aan over gehouden. Is een vrolijk jochie die zich volledig normaal ontwikkeld, kletst de oren van ons hoofd. Hij is nu bijna 3. Als de artsen zich er niet druk over maken probeer dit dan zelf ook niet te doen. Een hersenscan gaat je namelijk niet veel vertellen tenzij je enorme bloedingen oid ziet. Een brein is plastisch dat wil zeggen dat het zich aan kan passen bij schades en ten delen kan compenseren. Zeker het kinderbrein.
En een lage saturatie betekent overigens niet dat het brein helemaal geen zuurstof heeft gehad.

2 jaar geleden
Ook een nare ervaring gehad. Gelukkig heeft hij de ademondersteuning gehad en super om te horen dat hij er niets aan heeft overgehouden. Ik moet ook leren om het los te laten en geen zorgen te maken, maar soms is dat nog lastig. Maar dit helpt wel enorm. Klopt de brein heeft inderdaad niet helemaal zonder zuurstof gezeten.

vorig jaar
Hi, ik ben even aan het googelen over MAS en kwam dit toevallig tegen. Hoop dat alles goed is gekomen! Mijn zoontje is hieraan helaas overleden. Is zo zeldzaam dat ik zelfs niemand kan vinden met dezelfde ervaring. Gelukkig ook maar natuurlijk!

vorig jaar
Meegemaakt met mijn schoonzus, was best heftig MAS. Zat echt op randje van leven en dood om het zo maar te zeggen.. zoontje had zeker half jaar in ziekenhuis gelegen en thuis verdere zuurstof. Momenteel is hij 6 jaar en de doktoren verbazen zich nog over zijn ontwikkeling en eigenlijk heeft hij nergens meer last van. Ik weet niet hoe het zat met ontwikkeling met hersenen en zuurstof etc. Bij hem is verder alles goed gekomen, na ernstige mas een gezond kind

vorig jaar
Reactie op Saraa123!
Hoi Kimberley,aaaah hoe gaat het met je? Ik wist hier ook helemaal niets va ...
Vorige maand was het een jaar geleden dat ik ben bevallen van Lio. Het is ontzettend zwaar geweest en mijn leven zal nooit meer hetzelfde worden. Op dit moment ben ik redelijk opgekrabbeld. Werk weer volledig en ben veel bezig met sporten.
Ik wist dat baby’s in het vruchtwater kunnen poepen. Kwestie van 8 uur ter observatie blijven en niks aan de hand zou je zeggen. Bij Lio zaten zijn longen dusdanig vol dat hij geen zuurstof meer kon opnemen. Ik liep bijna tegen de 42 weken aan dus hij was allang klaar voor de wereld. Dit is echt zo ontzettend zeldzaam maar kan dus wel gebeuren.
Ik heb veel onderzoek gedaan en de babysterfte in Nederland blijkt dus vrij hoog te zijn door onnodige dingen zoals in mijn geval. In Nederland laten ze vrouwen eindeloos doorlopen om het zo natuurlijk mogelijk te laten verlopen. Ik geef niemand de schuld maar heb veel moeite met het idee dat als hij eerder was gehaald hij er gewoon nog was geweest. In andere landen gaat dit overigens wel anders, worden baby’s veel eerder gehaald of mag je zelfs zelf kiezen. Het protocol in mijn ziekenhuis is ook direct aangepast na mijn bevalling maar als je het mij vraagt zou dat landelijk moeten.

vorig jaar
Meegemaakt met mijn schoonzus, was best heftig MAS. Zat echt op randje van ...
Wat een geluk en fijn dat het zo is afgelopen! In vrijwel de meeste gevallen betekent het zware hersenbeschadiging of overlijden.

vorig jaar
Reactie op Kimberley2802
Wat een geluk en fijn dat het zo is afgelopen! In vrijwel de meeste gevalle ...
Ja bizar he, zij was ook door gelopen tot 42 weken en was niet eens nodig… daardoor het het evt voorkomen kunnen worden daarom was mijn vriend ook zo alert tijdens mijn zwangerschap omdat hij die ellende mas met zijn zus had meegemaakt