29 Reacties
2 jaar geleden
Dag lieve mama,
Ik heb niet exact herkenning, enkel een beetje met een meisje van 18 weken dat ook vooral kon krijsen en moeilijk troostbaar was en een peuter die er dan ook wakker van kan worden..
Die machteloosheid bij het niet kunnen troosten voelt verschrikkelijk..
Wat lijkt het me ontzettend zwaar voor je dat je de nachten aan het aftellen bent.. kan je man op de dag wel de kindjes pakken dat jij even bij kan slapen?
Misschien moeten wij nog (meer) last krijgen van de slaapregressie, maar we hadden een paar dagen ook dat ze zo vaak wakker was en nu weer ong iedere 3 uur willen drinken, maar daarna slapen.. ik hoop heel erg dat dat voor jullie dan ook zo mag zijn. ❤️
Je hebt hier niets aan, maar ik wil je wel een hart onder de riem steken en uitspreken dat ik het maar knap vind, hou vol mama!
2 jaar geleden
Wellicht heb je er niets aan, maar op de kleine kans dat het iets uithaalt:
Onze kleine werd soms pas rustiger bij hard shhh bij zijn oor terwijl ik hem beperkte in beweging, armpjes dicht bij het lijfje en druk houden. Ook uit het raam kijken en liedjes zingen helpt hem uit paniekstand. Tot slot kalmeert hij regelmatig ineens als hij super zachte fluffy knuffel met zijn handjes kan voelen.
Voor de rest: zorg dat je zeker weet dat er medisch niet iets extra aan de hand is. Kijk of je oordopjes kunt gebruiken. En hou vol, ooit wordt het vast beter!
2 jaar geleden
Geen tips.. Alleen maar Herkenning! Ik zeg non stop tegen mijzelf: het is een fase.. Mijjn kind heeft een temperament… Ik denk ook dat mijn kind snel overprikkeld is. Je doet het hartstikke goed! Het wordt beter! Je man mag soms best overnemen van je.. Het is super zwaar al voor je! Als medisch àlles uitgesloten is dan doe je echt alles wat je kan. Gaat je kindje naar het kinderdagverblijf? Hoe dan ook; het is rete zwaar en pittig maar je doet het super als mama! Je laat je kindje niet alleen huilen dat is heel belangrijk hij heeft je nodig. Het wordt echt beter (dat moet gewoon) maar geef jezelf ook somss de rust even eruit! Doet wonderen ookal is het 1 uur.
2 jaar geleden
Ik heb een deels herkenning onze kleine kan overdag heel erg overstuur raken. Ik baken hem dan in en heel stevig tegen mezelf aanhouden en wiegen. Soms helpt dit ook niet en laat ik hem even uithuilen maar ik raak er echt van in de stress en me hart klopt er letterlijk anders van.
Ik kreeg van een familielid die tevens ook bij een cb werkt de tip om het boek De taal van huilen - A. J. Solter te lezen om meer begrip te hebben voor het huilen maar het boek niet heel letterlijk over te nemen. Ik heb het zelf nog niet gelezen maar wie weet?
Ook heel vervelend voor je peuter. Is het niet iets dat papa bij de peuter gaat slapen dan zit je tenminste niet met je hoofd ook nog is bij je peuter
2 jaar geleden
Hoi, ik heb geen tips, adviezen of weet ik veel wat! Wil alleen zeggen: dat ik je ongelooflijk dapper vind❤️
Ik kan 100 woorden vuil maken over het feit dat je alleen wordt achtergelaten door je man, maar ook dat bespaar ik je.
Ik ken je niet maar je kan het, je bent een top moeder en ik ben trots op je!
2 jaar geleden
Lijkt me ontzettend pittig! Bij ons was dit alleen zo de eerste 10 weken. Maar niet zo heftig als jij beschrijft.
De enige tips die ik je nog kan geven is een osteopaat bezoeken. Misschien zit er toch iets niet helemaal lekker in je kindjes lijf. En je gaf aan dat je peuter heel gevoelig is en reageert op alle emoties. Misschien geld dit ook voor je baby. Een huisreiniging? Dit helpt gevoelige kinderen soms enorm.
Hou vol! Je doet het super!
2 jaar geleden
Wat ontzettend zwaar voor je mama! Je doet het echt heel erg goed. Meer dan er altijd zijn voor hem zijn kun je in deze situatie niet doen.
Ik kan me voorstellen dat dit super frustrerend is. Heb je het idee dat je zoontje nu ook erg gevoelig is, net zoals de oudste? Gevoelig zijn én veel temperament gaan namelijk vaak samen. Vooral als baby is dat ontzettend lastig!
Verder alles inderdaad medisch uitsluiten, maar ik kan me voorstellen dat je dat inmiddels gedaan hebt. Onze oudste liet zich ook heel moeilijk troosten als hij overstuur was. Hij had achteraf ook kma en een scheef nekwerveltje, samen met veel temperament. Ik snapte ook nooit wat van wiegen etc, want dat werkte bij ons totaaaal niet. Hij raakte ook alleen maar meer overprikkeld van steeds opgepakt worden. Alleen aan de borst werd hij stil. Geen tips dus helaas; het is beter geworden toen ook alle ongemakken verdwenen en hij meer kon. Heel veel sterkte en hou vol! 🫶🏻
2 jaar geleden
Reactie op MevrouwIJsbeer
Wellicht heb je er niets aan, maar op de kleine kans dat het iets uithaalt: ...
Haha de zachte fluffy heb ik nog niet eerder geprobeerd! Zal het volgende keer eens proberen, wie weet 😊
2 jaar geleden
Reactie op N.23
Geen tips.. Alleen maar Herkenning! Ik zeg non stop tegen mijzelf: het is e ...
Ja hij gaat naar de KDV op woensdag en donderdag! Daar hebben ze wisselend moeite met hem haha
2 jaar geleden
Bedankt voor alle lieve reacties 🥲. Doet me goed om te lezen! Onze baby is al naar de osteopaat geweest en medisch lijkt alles uitgesloten, behalve KMA die hij heel duidelijk heeft en nu 4 weken over is op speciale dieetvoeding (nutramigen puramino).
Overdag gaat het vaak beter maar echt slapen lukt niet want dan kom ik in de nacht niet meer in slaap 🙈 (hoe dan want heb nog geen 3 uur geslapen 🤪). Kan af en toe wel wat voor mezelf doen, maar ook beperkt. Zal als m’n man ergens naar beneden komt eens hebben over het weglopen vannacht. Al 2e nacht op rij dat ik alles alleen doe.
2 jaar geleden
Oh lieve mama, wat een moeilijke rot situatie. Ik heb echt met je te doen.
Ik zou om te beginnen eerst eens stevig het gesprek aangaan met je man. Hoe frustrerend het voor hem is , weglopen en het jou laten uitzoeken is niet de oplossing en zeker niet fair tegenover jou. Al neemt hij de baby maar 10 minuutjes over zodat jij letterlijk even op adem kan komen. Dat zou niet teveel gevraagd zijn toch?
Zelf verkrampte mijn hele lijf als mijn baby zo ontroostbaar huilde, even 10 minuutjes op adem komen en mijn lijf ontspannen gaf mij net genoeg om er weer tegenaan te kunnen.
Als hij er dan toch tussenuit gepiept is kan hij zich op z'n minst met de peuter bemoeien ( ik haal niet uit je verhaal of hij dat doet ) De peuter moet het vertrouwen krijgen om naar een van jullie toe te gaan. Dit krijg je door te blijven herhalen dat het oké is en dat hij mag komen. Mijn oudste is ook heel gevoelig en bij haar moet ik ook blijven herhalen dat het goed is. Dat werkt bij haar het beste.
Verder zag ik ergens de tip voorbij komen over stevig aandrukken. Dit was hier ook het enige wat hielp. Gaat tegen je natuur in om je kind zo stevig beet te pakken maar hierbij dwong ik haar om rustig te worden. Ze schijnen zich dan geborgen te voelen. Gebruik je een speentje voor de baby? Ik houdt altijd met mijn duim de speen in haar mondje en de rest van mijn hand ligt dan op de zijkant van haar hoofdje. Soms leg ik ook een dekentje aan de zijkant van haar hoofdje, dit schijnt ze wel erg fijn te vinden. Wat bij ons ook heel erg goed hielp was een warme kipkep op haar buik leggen tijdens het wiegen.
Misschien zijn het allemaal dingen die je al geprobeerd hebt hoor maar wie weet zit de gouden tip ertussen.
Het is zó zwaar mama maar weet dat het echt beter gaat worden. Momenteel voel je je uitgeput en wanhopig maar er is licht aan het einde van de tunnel. Houd vol ( en geef je man een schop onder z'n kont ) je doet het echt goed ! ❤️
2 jaar geleden
Wat ontzettend zwaar dit!
Wij hadden dit bij onze eerste. Ik heb eerst oordopjes en later een noise cancelling koptelefoon gehaald om haar langer rustig te kunnen troosten zonder dat ik zelf te onrustig werd van het geschreeuw. Mijn dochter huilt ook ontzettend hard, gewoon een harde stem denk ik dan. Ze is nu 3 en het is nog steeds erg luid als ze moet huilen. Daarintegen kan ze zelf niet tegen hard geluid (uberhaupt is ze gevoelig) 😅.
We hebben een hoop geprobeerd en er was niet één ding dat altijd hielp, soms hielp iets en later niet meer en dan moest je weer opzoek naar wat anders..
Wat hier wel eens hielp was juist niet oppakken, maar alleen erbij blijven en eventueel hand op haar buik en/of sshhh'en/praten. Van inbakeren of vastklemmen werd ze helemaal wild en duurde het nog langer.
Uiteindelijk erachter gekomen dat ze een zijslaper is. Dan sliep ze veel beter! En een slaapzak zodat ze altijd warm bleef ondanks het getrappel (lees wild slaan met alle ledematen).
Een periode hielp het ook om haar op haar zij op mijn buik te leggen. Dus ik lag op mijn rug en zij op mij met haar oor ter hoogte van mijn hart. En dan eigenlijk gewoon vasthouden zodat ze niet kon vallen (niet klemmen) en laten uithuilen, want bij alles dat ik deed werd het alleen erger.
Uiteindelijk heeft ze later ook nachtangsten (night terrors) gekregen (rond 8 maanden) en door een traject in het ziekenhuis (los van het huilen) ook nog een trauma, dus uiteindelijk heeft het langdurig en hard huilen snachts bijna 2 jaar geduurd.. geen idee hoe we dit door zijn gekomen, maar het is goed gekomen!! Met emdr therapie is het trauma gelukkig verwerkt. Ze was overdag overigens altijd een heel lief en vrolijk meisje 😅
Bij de nachtangsten moet je overigens juist niets doen. Gaat heel erg tegen je gevoel in, maar dan hield het na 15-20 minuten op. Voordat we wisten dan het nachtangsten waren pakte we haar altijd op waardoor het uren duurde ipv minuten. Geen idee overigens of nachtangsten ook al bij 4 maanden kan voorkomen.
En blijf vooral praten met je man. Samen is het al loodzwaar, laat staan alleen.. Je hebt elkaar echt nodig!
Wij maakten afspraken over wie starte in de nacht en wat het sein was om over te nemen. Door het harde gekrijs was praten niet mogelijk. We probeerde ook altijd om zo ver mogelijk van de slaapkamer te starten, zodat de ander nog even slaap kon pakken. Daarnaast ook echt even weglopen als de ander het heeft overgenomen om tot rust te komen. In jullie geval zou je ook afspraken kunnen maken over en misschien met jullie oudste, leg vooral uit dat het niet zijn schuld is en misschien heeft hij ook baat bij gehoorbeschermers? Mijn dochter pakt inmiddels zelf haar koptelefoon als er bijvoorbeeld ergens geboord wordt of onze jongste wat langer huilt.
Ik hoop echt dat jullie snel iets vinden dat werkt en dat jullie goed samen kunnen gaan werken.
Alles komt goed, you can do this ❤️💪
2 jaar geleden
Ik heb ook geen tips, maar wil je heel veel kracht toewensen!
Dat gehuil voel ik tot op het bot. Als het zo aanhoudend is, zou ik gehoorbescherming opzetten. Zowel voor je gehoor als de pijn in je ziel. Niet om je kindje vervolgens te negeren, wel om het beter te kunnen verdragen.
Dikke knuffel.
2 jaar geleden
Lieve mama, wat ben je sterk dat je dat al zo lang vol houdt!
Ik begrijp je heel goed. Ik zit in een soortgelijke situatie en ook al weet je dat het ooit beter wordt, voelt het op dit moment zo ellendig en zwaar!
Maar is het niet knap hoe je lichaam zonder slaap nog steeds funktioneerd?!
Je schreef eerder dat je kind op enkele dagen naar de kdv gaat. Zou je daar misschien even bij kunnen tanken? En als je op die dagen werkt een extra dag ouderschapsverlof opneemt?
Heel veel kracht toegewenst en sterkte voor de komende nacht nu!
2 jaar geleden
Bedankt allemaal voor de hart onder de riem 🥹! Het is enorm zwaar, maar al deze lieve berichtjes doen me wel even goed. We kunnen niet anders dan er doorheen dus dat gaan we doen. We zijn allemaal top mama’s en voor iedereen in dezelfde situatie: you got this.