18 Reacties

3 jaar geleden

Op internet kun je info vinden Je kan toch altijd bellen naaf de maatschappij.. en bij elke maatschappij he. En ze andere regels en tot waneer ze je nog meer nemen of niet .. en ja ze kunnen moelijk doe als je rond dat termijn zit als je gaat vliegen https://www.oudersvannu.nl/zwanger/zwangerschap/zwanger-en-vliegen/

3 jaar geleden

Gevlogen met 32+2 en terug met 33+3. Maatschappij Transavia. Deden niet moeilijk alleen op de terugweg wilden ze bij de incheckbalie de verklaring zien. (Ook geen fit to fly, maar wel een “verklaring” met hoeveel weken exact ik was op desbetreffende data van de brief zelf) Op de website van Transavia zelf staat dat je mag vliegen tot 36 weken indien geen meerling/gecompliceerde zwangerschap. Zou even chekken op de website van airlines waarmee je gaat vliegen en vooral geen zorgen maken indien je jezelf goed voelt! Geniet ervan zou ik zeggen!!

3 jaar geleden

Elke maatschappij heeft andere regels ik neem aan dat je gecheckt hebt voor je boekte? Met 29 en 31 weken zal het niet zon issue zijn. Ik zou steunkousen aandoen dat vond ik zelf erg prettig.

3 jaar geleden

Gevlogen met 32+2 en terug met 33+3. Maatschappij Transavia. Deden niet moe ...
Dankjewel! Heb gekeken en bij mijn maatschappij staat er dat ik vanaf 28 tot 35 weken kan vliegen met een zwangerschapsverklaring.

3 jaar geleden

Reactie op Leyya2023

Dankjewel! Heb gekeken en bij mijn maatschappij staat er dat ik vanaf 28 to ...
Gewoon doen als je je goed voelt!

3 jaar geleden

Ik ben vorige week terug gekomen en was toen precies 31 weken zwanger. Ging allemaal prima hoor, lekker zitten zit er alleen niet in. Ik wist niet van een fit to fly document af dus ik werd zo goed als geweigerd op de terugvlucht 😂 dit was met Ryan Air. Gelukkig is het goed gekomen maar voorbereiding is op zich handig wat ik dus niet had gedaan

3 jaar geleden

Is de fit to fly verklaring hetzelfde als een zwangerschapsverklaring? Dat kreeg ik namelijk van de verloskundige 🤔

3 jaar geleden

Of je een fit to fly verklaring nodig hebt ligt aan je maatschappij. Ik vloog met Ryanair en daarbij moet je dus wel een fit to fly verklaring, die heb ik dus netjes geregeld. Maar ik hoefde die nergens te laten zien.

3 jaar geleden

Reactie op Paleisje

Is de fit to fly verklaring hetzelfde als een zwangerschapsverklaring? Dat ...
Nee dat is niet hetzelfde haha, op een fit fo fly verklaring verklaart je huisarts of verloskundige dat hij/zij geen problemen/risico’s inziet met het vliegen. Een zwangerschapsverklaring verklaart enkel hoeveel weken je zwanger bent. (Uitgerekende datum)

3 jaar geleden

Ik vloog met 26+6 heen en 28+4 terug, met RyanAir. Voor de terugvlucht moest ik dus officieel zo'n 'Fit to Fly' verklaring regelen. Ik weet echter niet hoe anderen hier die nog hebben gefixt, want ik kreeg alleen maar te horen dat zowel de vk als andere zorgverleners die niet meer mógen verstrekken omdat zij niet kunnen garanderen dat je, als je moet vliegen, (nog steeds) 'fit' genoeg bent om te vliegen. Ik kreeg dus alleen een zwangerschapsverklaring mee (in het Engels). Niet precies hetzelfde maar iig iets. Ik hoopte echter dat ze er niet om zouden vragen, want met RyanAir weet je het maar nooit of ze moeilijk doen 😬. Dus beetje losse kleding etc. Uiteindelijk ben ik er niet om gevraagd bij beide vluchten en heb ik dus ook niets hoeven laten zien. Boarden gaat vaak zo snel in zo'n rij dat ik me ook kan voorstellen dat ze het vaker niet zien of niets mee doen. Ik hoop dat vliegmaatschappijen die fit to fly in het vervolg vergeten en gewoon naar een reguliere zwangerschapsverklaring vragen, zeker als je die dus echt niet meer kan krijgen (?). Kan evt verschillen per maatschappij. Daarnaast was ik wel een beetje blij niet heel veel later te hoeven vliegen maar vooral ivm je eigen comfort. Je zou nog compressiesokken kunnen aandoen om het vasthouden van vocht te beperken tijdens de reis.

3 jaar geleden

Precies waarom ik niet ga vliegen tijdens mijn zwangerschap 😂

3 jaar geleden

Ik ben net terug van mijn vakantie in rhodos. Ik vloog heen met 30 wk en terug 31 wk de duur van de vlucht was 3 uur .Alleen op de terugvlucht werd er gevraagd om een Zwangerschapsverklaring. Vliegen ging gewoon goed, had nergens last van behalve hield ik iets meer vocht vast in enkels. Op Schiphol waar je bijv al online incheckt en je bagage zelf automatisch afgeeft vraagt niemand om een verklaring. Geniet ervan veel plezier

3 jaar geleden

Ik ben afgelopen weekend gevlogen met 30 weken. Vlucht van 3 uurtjes. Was prima te doen, wel extra vermoeiend om op het vliegveld lang in de rij te staan en ver te moeten lopen. Sowieso vliegkousen aan doen ivm risico op trombose. Gangpad stoel zodat je er makkelijk uit kunt om naar toilet te gaan en in beweging te blijven. Heb geen enkele opmerking gehad van de vliegmaatschappij over de zwangerschap

3 jaar geleden

Reactie op Aardbei2

Precies waarom ik niet ga vliegen tijdens mijn zwangerschap 😂
Ik vloog een keer van Amsterdam naar Atlanta. We maakten een tussenlanding op de westkust van Ierland omdat een vrouw aan boord aan het bevallen was 😬. De steward zei dat hij dat vaker mee had gemaakt bij vrouwen die net als deze passagier uit Afrika kwamen en in Amsterdam overstapten en hoopten dat hun kind op Amerikaans grondgebied geboren zou worden..

3 jaar geleden

Nou ladies vanmorgen terug gevlogen, beide vluchten is er niet om een zwangerschapsverklaring gevraagd. Had beide keren wat wijdere kleding aan en mijn buik is nog niet zo heel groot. Buitenom dat mijn benen en voeten meer vocht vasthouden vond ik het vliegen prima te doen. Bedankt voor de tips!!

3 jaar geleden

Ik vind zo'n 'fit to fly' verklaring ook echt onzin. Je kan nooit 100% zeggen dat iemand niet bevalt, zolang je zwanger bent. Hoeveel weken ook, kan het in principe gewoon elk moment gebeuren

3 jaar geleden

Reactie op Marianne123

Ik vloog een keer van Amsterdam naar Atlanta. We maakten een tussenlanding ...
Ja als je in amerika wordt geboren ben je automatisch amerikaans staatsburger. In nederland is dat niet zo, hier krijg je automatisch de nationaliteit van moeder