35 Reacties

2 jaar geleden
Er is een nieuw soort verlof, volgens mij 6 weken die je in het eerste halfjaar van de kleine 'moet' gebruiken. Of deze 70 of 100% werd uitbetaald weet ik zo snel even niet meer.

2 jaar geleden
Goedemorgen! Ik snap dat jullie een beetje twijfelen. Enerzijds is het fijn om je vakantiedagen te behouden, voor bijv. rond de feestdagen of tussendoor wat losse dagen. Maar daarmee wordt er maar 70% doorbetaald. Anderzijds is het dus fijn om 100% doorbetaald te krijgen, alleen ben je dus wel je vakantiedagen kwijt.
Ik heb zelf (als vrouw is/was het misschien anders geregeld?) in 2020 bijna 2,5 week 100% betaald ouderschapsverlof opgenomen (dat kon bij mijn werkgever) en daarna nog 2 weken vakantiedagen. Voor mijn verlof in november 2019 heb ik ook nog 2,5 week vakantie opgenomen, omdat wij gingen verhuizen en verbouwen (handig zo vlak voor de bevalling🙃). Zo is mijn verlof redelijk uitgerekt en dit ga ik weer zo doen. Toch hoor ik ook veel om me heen van een maand lang 1 dag in de week ouderschapsverlof na de eerste kraamperiode en dat trekt me ook wel. Nog even over denken.
Mijn vriend heeft een eigen zaak met familie, dus die houden zich niet bezig met dagen/uren, als het werk maar gedaan kan worden. Ik zou het deze keer fijner vinden als hij na de eerste 2 weken, er bijv. halve dagen is. Meer om niet al gesloopt te zijn van werk. Voor de eerste 2 weken nam en neemt hij wel gewoon vakantie-uren op en voor daarbuiten regelen ze het onderling.
Ik kan natuurlijk niet in jullie financiële situatie kijken! Maar mijn persoonlijke voorkeur zou (indien mogelijk) uitgaan van helft vakantie-uren (om nog wat te behouden voor verderop als je uit die eerste periode bent) en de helft ouderschapsverlof (70% of indien mogelijk 100% maar dan minder dagen?).

2 jaar geleden
Je 9 weken ouderschapsverlof kan je alleen maar inzetten in het eerste levensjaar van je kind, houd daar rekening mee!
Mijn vriend gaat vakantie opnemen en deels dat verlof de resterende ouderschapsverlof smeert ie uit over een jaar waardoor zn papadag van 0% betaald naar 70% gaat!

2 jaar geleden
Reactie op babyNF
Dankjewel, ik ken de regelingen. De vraag is alleen welke keuze maak je nu. Een verlofregeling tegen 70% of je vakantiedagen opnemen?

2 jaar geleden
Reactie op He-ster
Dankjewel, ik ken de regelingen. De vraag is alleen welke keuze maak je nu. ...
Ik denk dat alleen jullie zelf die vraag kunnen beantwoorden. Kan je die 30% missen of niet. Zo ja, zou ik gebruik maken van die pappa dagen zo nee, zou ik een deel vakantie opnemen.
Daarnaast kan hij vakantiedagen meenemen naar volgend jaar of moeten ze dit jaar toch op? Welke eventuele vakanties of dagen dat hij thuis moet zijn staan op de planning. Zou hier ook even naar kijken. Vakantiedagen uit laten betalen heeft vaak ook geen zin omdat er dan meer dan 30% belasting over gaat 😉

2 jaar geleden
Betaald ouderschapsverlof kan tot de kleine 1 wordt en is 70% betaald. Maar let op dat daarnaast er vaak ook geen recht op is op opbouw verlof, pensioen of andere regelingen. Vraag dat even na bij HR. Als je meer verdient dan het maximaal verzekerd dagloon dan is het mogelijk minder dan 70% ook.
Vakantiedagen zijn 100% betaald. Als je er genoeg hebt? Maar dan kun je ze niet later inzetten, betaald ouderschapsverlof is een extra recht naast vakantieverlof.
Afweging is vooral of je genoeg vakantiedagen hebt en of je die 30% (en mogelijk meer?) kunt missen.

2 jaar geleden
Als jullie die 30% kunnen missen zou ik daarvoor kiezen. Houden jullie daardoor uiteindelijk vakantiedagen over dan kun je die bij veel werkgevers aan het eind van het jaar uit laten betalen. Daar gaat best veel belasting vanaf, maar maakt die gemiste 30% wel ruim goed! Ik zou even goed met HR overleggen of vakantiedagen uitbetaald kunnen worden en zo niet of ze dan meegaan naar volgend jaar of er een deel komt te vervallen.

2 jaar geleden
Wij zijn het ook aan het bedenken. We gaan hier waarschijnlijk voor gedeeltelijk betaald verlof en vakantiedagen. We gaan voor de bevalling nog een weekje weg.
En dan houdt mijn man na die eerste periode ook nog wat vakantie dagen over voor weekendjes weg e.d. voor het eerste half jaar van 2024.
Toch wel fijn om die achter de hand te hebben. Daarnaast wil hij de rest van zijn betaalde verlof verspreid gaan gebruiken voor een extra dag vrij om voor ons kind te zorgen.

2 jaar geleden
Reactie op Juliaskinderwens
Als jullie die 30% kunnen missen zou ik daarvoor kiezen. Houden jullie daar ...
Van je vakantiegeld gaat de helft naar de belasting dat zou ik nooit doen!

2 jaar geleden
Ligt ook aan wat je met de rest van de dagen wilt, en hoe lang je je vakantiedagen kunt laten staan.

2 jaar geleden
Van je vakantiegeld gaat de helft naar de belasting dat zou ik nooit doen!
Als je anders het ouderschapsverlof (die je 70% betaald krijgt) niet gebruikt dan verloopt dat en krijg je daar niks voor terug. Dus dan is ouderschapsverlof opnemen en daarnaast je vakantiedagen uit laten betalen alsnog voordeliger dan wanneer je vakantiedagen opneemt en het ouderschapsverlof niet gebruikt.

2 jaar geleden
Reactie op Juliaskinderwens
Als je anders het ouderschapsverlof (die je 70% betaald krijgt) niet gebrui ...
Als dit als dat.

2 jaar geleden
Mijn vriend neemt het geboorteverlof van 1 werkweek meteen op en daarna het aanvullende partnerlof van 25 werkdagen ook in 1x op. Daarna zal hij het betaald ouderschapsverlof voor 1 dag in de week opnemen gedurende 36 weken. Ik neem zelf 3 weken vakantie op na mijn verlof + 6 weken volledig betaald ouderschapsverlof zodat ik 2 januari weer kan starten. Daarna 12 weken 1 dag per week betaald verlof omdat mijn inkomen hoger is.

2 jaar geleden
Lastig, wij doen zelf (ik, moeder 16 weken verlof en de 9 weken extra verlof 70% laat ik 1x per week uitbetalen ipv ouderschapsverlof, nu heb ik die ook en krijg ik 0% betaald) en vader 1 week krijg je als goed is 100% en dan nog 2 weken neemt hij 70%) geen vakantie, vind dat zonde aangezien je die 70% gewoon ‘gratis’ krijgt maar goed wij kunnen 2 weken makkelijk 30% missen maar dat geldt voor andere misschien anders natuurlijk