15 Reacties
2 jaar geleden
Bewust niet, omdat deze ronde spenen erg slecht zijn voor de spraakontwikkeling en kaak, en ze worden door alle tandartsen afgeraden. Zegt mij genoeg, waarom mensen die dingen nog blijven kopen snap ik echt niet persoonlijk. Wij hebben difrax spenen en ben daar erg blij mee. Deze speen zal hij niet makkelijker inhouden dan iedere andere speen, dus daar hoef je het echt niet voor te doen.
2 jaar geleden
Mijn zoontje van 2 heeft nog een bibs. Tijdens kraamtijd werd deze aangeraden. Hij heeft hem alleen in met slapen, maar proberen hem langzaamaan wel er vanaf te helpen. Op de opvang kreeg ik ook al bericht dat ze die speen niet meer gaan aanbieden.
Ik zou dus adviseren om het niet te doen.
2 jaar geleden
Onze peuter, 2,5, heeft hem vanaf geboorte gehad tot een half jaar terug en onze baby van 11 weken heeft er nu ook, voornamelijk in bed.
Volgens mij heeft elke speen nadelen en voordelen. Zolang ze er niet de hele dag mee lopen tot op de basisschool zal het wel los lopen denk ik.
2 jaar geleden
Ik heb begrepen dat ze deze speen zo goed ‘pakken’ omdat ie zo groot en rond is dat ie ook niet uit kan vallen wanneer ze hem niet nodig hebben. Dus daardoor hebben ze hem vaak te lang in en zien logopedisten vaak problemen bij spraak bij kindjes die deze speen gebruiken.. dit zie ik in mijn omgeving ook. Wij hebben hem nooit geprobeerd bij onze dochter van anderhalf (al leek het wel fijn in al die nachten dat we er 10 keer uit moesten om haar speen terug te doen. Zij had een ‘platte’ speen van medela, pakte ze eerst niet maar na een paar maanden wel.
2 jaar geleden
Wij gebruiken hem voor onze oudste zoon wel. Hij pakte deze erg goed. Hij heeft hem alleen voor het in slaap vallen. We halen van jongs af aan na een minuut of 20 slapen de speen uit zijn mond.
Er zijn meerdere onderzoeken, maar zoals elk onderzoek is er ook wat nuance. Zo heeft elke speen nadelen als je die voor langere tijd gebruikt & hangt het ook af van hoeveel de kinderen de speen in hebben. Ik geloof gelijk dat de bibs dan erger is dan andere spenen, maar geen enkele speen moet je teveel en te lang in hebben.
Off topic; maar ik heb een keer gelezen dat je het beste de speen rond 6 maanden of pas weeer met 2,5 jaar kan afleren. Wij hebben de 6 mnd gemist dus kijken regelmatig bij onze zoon (nog geen 2 jaar) wanneer we denken dat het tijd is om zonder te gaan.
2 jaar geleden
Bewust niet, omdat deze ronde spenen erg slecht zijn voor de spraakontwikke ...
Daar ben ik het niet mee eens, mijn zoontje leek aanzienlijk meer moeite te hebben om Difrax binnen te houden dan deze Bibs of de Mam (alleen die weigerdr hij vaak).
2 jaar geleden
Reactie op Roosdh
Ik heb begrepen dat ze deze speen zo goed ‘pakken’ omdat ie zo groot en ron ...
Ze kunnen hem er echt wel uitgooien / uit laten vallen hoor.
Wij gebruiken überhaupt bijna geen speen. Willen het liefst niet maar hij lijkt het ook amper nodig te hebben en vaak te weigeren. Eerst pakte hij drifrax alleen en later niet meer en toen wel de bibs, eens in de 2 weken is hier vaak, maar heb liever ook dat hij de Difrax weer terug beter pakt.
2 jaar geleden
BIBS heeft ook de niet-ronde anatomische of dental, mocht dat je voorkeur hebben.
Maar er is geen onderbouwd bewijs dat dit beter is voor de mond of een ronde speen slechter.
Onze zoon valt nu hij veel zuigbehoefte heeft in slaap met de ronde bibs speen, daarna doe ik hem juist uit want anders blijft hij zuigen terwijl het niet nodig is want hij is al rustig en slaapt al.
Waarom wil je dat hij hem inhoud tijdens het slapen?
2 jaar geleden
Bibs heeft ook platte spenen.
In het boekje staat dat je deze spenen na 6 weken moet vervangen. Ze kunnen van vorm veranderen en groter worden, omdat ze van natuurrubber zijn en hol zijn.
Ik denk dat wanneer je vanaf een half jaar die platte vorm komt en op tijd vervangt, het wel mee zal vallen.
2 jaar geleden
Reactie op lrnnvg
BIBS heeft ook de niet-ronde anatomische of dental, mocht dat je voorkeur h ...
Correctie* niet tijdens het slapen. Ook hier wordt de speen er dan uitgehaald of hij valt vanzelf uit. Maar momenteel heeft hij enorm veel zuigbehoefte en valt hij vooral overdag alleen in slaap met speen in. En nu moet ik soms wel 10x de trap oplopen om de speen opnieuw in te doen 🤣
2 jaar geleden
Reactie op mamavanidrislouay
Correctie* niet tijdens het slapen. Ook hier wordt de speen er dan uitgehaa ...
Hahaha dat hoort er toch gewoon heel erg bij? Heb zelden een moeder gehoord met een baby die graag speent die dit probleem niet heeft, zeker de eerste tijd 🫣😅 Wat je kan proberen is een flesspeen pakken, daar een doekje indraaien en goed neerleggen, dan ligt ie op de goede hoogte en kan hij m zelf met z’n mondje weer pakken, en heb je niet dat hij lucht binnen kan happen(zo deden ze het 28 jaar geleden bij mij als baby in het ziekenhuis, ik ga dat zelf ook proberen)…
2 jaar geleden
Reactie op mamavanidrislouay
Correctie* niet tijdens het slapen. Ook hier wordt de speen er dan uitgehaa ...
O ja kak dat is wel vervelend. Hier heeft hij ook een dental speen van Hevea, die floept ook snel uit. De ronde van BIBS blijft wel beter in. Maar als hij in slaap valt dan neem ik hem uit of spuugt hij hem zelf uit.
Zolang hij nog geen 1 is zou ik me niet zo druk maken. Eerste maanden is zuigbehoefte het grootst dus misschien heeft hij het straks niet eens meer nodig.
Succes mama!