6 Reacties

3 jaar geleden

Het was sowieso veel te hard. Maar ik hoop dat het eenmalig niet teveel kwaad kan en dat hij weer rustig wordt..

3 jaar geleden

Tja je kan ook niet alles voorzien, zo ging ik bewust niet naar een monstertruck show maar laatste vrijdag was er een schoolfeestje van mijn 5 jarige en werdt er tussendoor ook keiharde muziek gedraaid🥴 ben ook ver weg gaan staan maar was nog steeds te hard voor mijn gevoel, ook twee drukke boys in mijn buik. Geen idee hoe het met hun gehoor is maar ze bewegen wel goed daarbinnen. Net als jij maak ik me druk over zulke dingen maar de gynaecoloog zei dat er wel meer bij komt kijken voor gehoor schade dus hopelijk is alles goed. Vanaf nu mag mijn man de schoolfeestjes doen!

3 jaar geleden

Ik denk dat het wel meevalt omdat het één keer is gebeurd. Helaas ben ik ervaringsdeskundige... Ik heb zelf gehoorschade na (jarenlang) honderden (rock)concerten bezocht te hebben. Pas als twintiger ging ik serieus oordoppen dragen. Ik kan mensen minder goed verstaan en heb ik een lichte ruis in mijn oor (tinnitus). Mijn man heeft het helaas nog een tikkeltje erger. Dus toen de verloskundige in de eerste weken meldde dat langdurige blootstelling aan meer dan 80 decibel vermeden moet worden schrok ik ook enorm. Ik speel hobbymatig in een rockband waarmee we regelmatig de 103 decibel aantikken. Dus dat project staat sinds de zwangerschap stil. Ook geen concerten meer bezocht. Gelukkig kan ik thuis wel muziek draaien (op een normaal geluidsniveau) en dan trapt de kleine ook regelmatig mee :) Toch blijven harde geluiden onvermijdelijk. Een stofzuiger is harder dan 80 decibel. En ook een straatfeest, druk terras en voorbijrijdende motoren gaan daar regelmatig overheen. De baarmoeder en het vruchtwater dempen tot 3 à 5 decibel, oftewel meer dan de helft. Overigens zag ik regelmatig (hoog)zwangere vrouwen bij harde concerten. En laatst stond Rihanna natuurlijk ook zwanger op een podium. Je mag je als zwangere werknemer trouwens niet worden blootgesteld tijdens werk aan meer dan 80 dB, dit staat vast in de Arbo-wet. Je kunt een decibelmeter-app downloaden om een indicatie te krijgen van het geluidsniveau en mag je volgens de wet uit die omgeving onttrekken. Wel lastig om je werkgever / collega's te laten staan (zeker als zzp'er), maar dit is nu eenmaal je recht (en dat van je ongeboren kind). Ik zou me niet al teveel zorgen maken, zeker omdat het eenmalig was!

3 jaar geleden

Om nog even te relativeren: een huilende baby kan zelf tussen de 100 en 120 decibel (!) aan geluid produceren.

3 jaar geleden

Reactie op Coco_Flanel

Ik denk dat het wel meevalt omdat het één keer is gebeurd. Helaas ben ik e ...
Bedankt voor je uitleg en enigsinds geruststelling!! Idd aan Rihanna moest ik ook denken haha.. en heb de verloskundige gesproken die zei dat het idd na 1xtje niet gelijk gebeurd maar dat ik er wel op moet letten.

3 jaar geleden

Na alle commments wil ik ook nog even toevoegen dat ik het hier drie weken geleden ook over heb gehad met mijn verloskundige. Dit omdat ik een concert heb staan om heen te gaan in juni en niet wist of dat wel kon. Zij gaf aan dat dat geen probleem is, zelfs ongeveer 1 keer in de 2 weken zou moeten kunnen. Zij gaf aan dat het niet zo zeer de decibellen zijn, alswel de bas waar ze wat onrustig van worden. Ik zou inderdaad niet aanraden om elke dag in de harde muziek te staan, maar een keertje kon volgens haar inderdaad geen kwaad.