17 Reacties
3 weken geleden
Precies hetzelfde hier. Toevallig kiezen die doorkomen? Dat is hier namelijk wel het geval. Verklaart een hoop. En gewoon de peuterpuberteit natuurlijk 馃槄 Veel afwisseling zoeken en vaak naar buiten helpt enigszins. Oja en hoe groter de reactie op stout gedrag des te mooier hij het vindt. Zo neutraal mogelijk blijven, zeggen dat het niet mag (en benoemen wat juist wel mag) en uit de situatie halen werkt hier nog het beste. Succes 馃槉
3 weken geleden
Jaaa hier nog zo een. Ze heeft heel veel moeite met zelf gewoon even spelen en wil de hele dag aandacht. Corrigeren is vaak gelijk huilen en ze test enorm graag uit. Maar ja, opzich is het best veel voor zo鈥檔 peuter die z鈥檔 plekje in de wereld ontdekt en niet kan omgaan met al die gevoelens. Dat leren reguleren dat duurt wel ff. Ik heb geleerd, kinderen van deze leeftijd denken in acties. Je kunt alles proberen uit te leggen ook, maar daar kunnen ze niet altijd iets mee. Dus hier is het echt nee is nee. En na 2 waarschuwingen haal ik dr uit te situatie. Of even op de gang, of even in de stoel, of even speelgoed weg. En ik blijf tegen mezelf zeggen. Het is misschien niet gelijk effectief, maar in de lange termijn wel. Kinderen moeten 200 x iets horen voor de door hebben dat iets niet kan of mag.
3 weken geleden
Oh en die driftbuien worden (hopelijk) minder. Die driftbuien heeft mijn dochter als ze iets niet mag of krijgt of als ze dus gecorrigeerd wordt. Ik blijf erbij, maar laat dr even uitrazen. En als ze eruit is beloon ik het goeie gedrag wat erna komt.
3 weken geleden
Reactie op Lottielot2
Jaaa hier nog zo een. Ze heeft heel veel moeite met zelf gewoon even spelen ...
Wij doen ook wel aan de nee is nee. Maar alles is zo'n strijd. Ik waarschuw 1x en daarna zit hij op de trap of bij de deur. Hij klom van de week de trap op, dus ik ben nu een ander plekje aan het zoeken. Momenteel voor de deur. Dan heb ik hem goed in beeld en het is wat veiliger. Vanmiddag 45 min gedaan over "even leuk buiten spelen in de sneeuw". Hij weigerde zijn handschoenen, maar ik vond dat echt te koud en bovendien moet hij ze met wintersport ook echt aan. Dus ik bleef bij mijn punt. Hij heeft nu geen stem meer van het gillen en schreeuwen. Uiteindelijk heb ik het voor elkaar gekregen dat hij ze toch aan ging doen en kon ik nog even met hem buiten spelen. Maar sjonge dat kost een halve middag. 馃槄 Ik stond op het punt hem binnen te houden.
3 weken geleden
Reactie op DePindas
Wij doen ook wel aan de nee is nee. Maar alles is zo'n strijd. Ik waarschuw ...
Vaak uit dingen kiezen helpt hier ook en dan leg ik mijn dochter 2 opties op en in deze situatie zou het dan zijn. "Of je doet je handschoenen aan, want het is echt te koud en anders word je ziek" "Of we blijven binnen"... en daarbij blijven en als hij zijn handschoenen niet aan wil, dan is het toch heel makkelijk dan blijf je binnen.. want ik neem aan dat hij graag naar buiten wilde toch? En na 1x waarschuwen meteen op de trap vind ik ook wel heel snel, wij hebben 2 waarschuwingen en na de 3e keer is op het op de gang met papa of mama en dan leggen we "als ze rustig is" de situatie uit waarom iets niet mag en als ze het daarna nog een keer doet mag ze alleen op de gang. Kindjes van deze leeftijd kunnen hun emoties nog niet goed genoeg reguleren en daar hebben ze ons bij nodig.. ze.zeggen niet voor niks "choose your battles". 馃槄
3 weken geleden
Hier ook meegemaakt maar we zijn heel overdreven de goede dingen gaan benoemen. Ipv focus op het negatieve. Veel complimenten, vaak een knuffel uit het niets. Benoemen wat gedrag we WEL willen zien..
En serieus kijken naar hoe het slapen gaat. Slecht geslapen is hier veel meer dwarse buien..
3 weken geleden
Reactie op SharElaine
Vaak uit dingen kiezen helpt hier ook en dan leg ik mijn dochter 2 opties o ...
Wij doen na 1x omdat hij heel boos reageert en met dingen gaat gooien en die gaan dus ook kapot. Hij kalmeert op de trap of bij de deur vrij snel waardoor het probleem iets eerder uit de lucht is. Ik vraag hem dan of hij rustig is en als hij ja zegt weet ik dat het goed is. Hij begrijpt heel goed wat ik bedoel.
3 weken geleden
Reactie op Littl-one
Hier ook meegemaakt maar we zijn heel overdreven de goede dingen gaan benoe ...
Slapen is ingewikkeld idd. We horen hem nooit maar hij wordt wel vaak wakker en hij slaapt overdag nog 2 uur! Heeft hij ook echt nodig. Bij ons komt het ook vaak voor dat hij zich nog slechter gedraagt bij doorkomende kiezen.
3 weken geleden
Reactie op DePindas
Slapen is ingewikkeld idd. We horen hem nooit maar hij wordt wel vaak wakke ...
Ik heb mijn bevindingen van mijn slaapdraak eens door chat gpt gegooit.. Ik kreeg een fijn schema terug.. De middag ditjes zijn nu maximaal 1,5 uur. En ja ze word chagrijnig wakker, maar ze slaapt a nachts heel veel beter. Waardoor de 's ochtends vrolijker opstaat en zelf Wakker word. Word ze zelf wakker, is ze een stuk vrolijker dan als ze wakker gemaakt moet worden
De boze buien zijn zeker gehalveerd sinds ik dit gedaan heb. Chat gpt heeft mij bronnen laten zien waar het vandaan komt de kennis en zijn sites als ggd, slaaptipsvoorbabys
2 weken geleden
Reactie op ESom34
Oh ik ben zo blij om dit te lezen! Ik heb exact hetzelfde. Hele dag janken ...
Normaal geen idee van haha. Lastig sowieso wel. Volgens mij zijn er veel verschillen tussen kinderen op deze leeftijd. Ik ben blij te lezen dat we niet alleen staan met dit soort gedrag.
2 weken geleden
Hier speelde mijn dochter altijd best goed zelfstandig maar nu loopt ze ook vooral klooien. Niks is goed, nog eigenwijzer dan ooit, driftbuien (gisteren duurde het anderhalfuur). Wil geen kleding meer aan.. Nooit gedacht dat het zo zwaar zou zijn.. Ben ook zwanger dus misschien komt het wat harder binnen maar OMG!
2 weken geleden
Bij ons vandaag begonnen met kei en keihard gillen als ik hem ergens op aanspreek en in mijn gezicht slaan en spugen. Hij is nergens van onder de indruk dus ik zit weer met hetzelfde: hoe bereik ik hem dat dit niet oke is? Niks werkt. Straffen, juist positief benaderen, afleiden, negeren... we hebben ongeveer alles nu wel geprobeerd.
2 weken geleden
Reactie op DePindas
Bij ons vandaag begonnen met kei en keihard gillen als ik hem ergens op aan ...
Ik snap zo wat je voelt.: het is echt verschrikkelijk. Heb net zitten janken omdat ik echt even niet geniet 馃様. Ik weet ook gewoon niet wat ik moet doen om dit goed te krijgen of tot hem door te dringen!? Tips zijn verder heel erg welkom..
vorige week
Ik herken t ook, iets voor zn tweede jaar begon t. Hij kon ook altijd mega goed zelf spelen en dat is nu al een half jaar niet meer t geval. Hij heeft ook een zusje gekregen dus dat was natuurlijk lastig.
Merk nu wel dat t zelf spelen een heel klein beetje beter gaat en het boeven minder. Maar ook ik vind dit een hele lastige fase waarin ik t vaak niet gezellig vindt.
vorige week
Wij zijn er deze week achter gekomen dat hij dit alleen doet bij ons. Opa kwam oppassen, mijn verlof is voorbij (baby 2). En hij heeft de hele dag leuk gespeeld en zich goed gedragen. Dus we weten nu iig zeker dat er "niks mis is met m". Maar nu is de vraag waarom hij dit bij ons doet. We hebben zelf niet het gevoel dat we iets 'fout' doen naar hem toe.
vorige week
Reactie op DePindas
Wij zijn er deze week achter gekomen dat hij dit alleen doet bij ons. Opa k ...
Jullie doen zeker niks fout. Juist heel goed.. ons zoontje doet dit gedrag ook alleen bij ons vertonen en niet bij Opas / oma鈥檚 en opvang. Dit komt
Omdat ze zich veilig genoeg voelen bij jou om volledig hunzelf te zijn en alle emoties te uiten die ze bv gedurende de dag inhouden. Niet altijd leuk maar eigenlijk dus een compliment! 馃槄 en het is een fase helaas. Ons zoontje heeft ook weken gehad dat niks goed was en overal boos om. Ineens is het omgeslagen en kan hij weer veel relaxter reageren en is hij weer vaak lief zelf aan het spelen. Alles is een fase 馃ス馃槄