8 Reacties

2 jaar geleden

Bedoel je combineren met kunstvoeding? Heb ik twee jaar terug gedaan omdat ik niet beter wist. Productie liep terug en m鈥檔 dochter had afschuwelijke krampjes. Resultaat: maandenlang een huilbaby.

2 jaar geleden

Reactie op Mama1512

Bedoel je combineren met kunstvoeding? Heb ik twee jaar terug gedaan omdat ...
Ja indd met kunstvoeding merk gewoon dat hij nog steeds niet genoeg heeft aan de borst en hij dan echt huilt omdat hij meer wilt drinken maar er komt niet veel melk uit

2 jaar geleden

ik heb het hier andersom 馃槆 na kraamweek waren we over op de fles maar 2 weken later pakte ze ineens de borst en de afgelopen weken zaten we op 2 a 3 momenten per dag en ik heb nu besloten iedere keer eerst borst aanbieden en daarna fles. hier werkt het prima

2 jaar geleden

Reactie op salisal

Ja indd met kunstvoeding merk gewoon dat hij nog steeds niet genoeg heeft a ...
Zolang je blijft bijvoeden met kunstvoeding stimuleer je ook niet extra melkproductie. Raadpleeg anders een lactatiekundige wanneer je volledig terug naar borstvoeding wil en kijk of dat nog mogelijk is. Mocht je de combi prima vinden kan dat ook natuurlijk.

2 jaar geleden

Hier ook, overdag volledig bv maar ena laatste avond fles wel kv. Die drinkt hij niet meer volledig en daarna geef ik nog beide borsten. Dan lijkt hij nog niet altijd verzadigd maarja. Gaat prima maar wel op advies vd lactatiedeskundige gekozen voor hypoallergene voeding (of obv geitenmelk) tegen krampjes bij de combi

2 jaar geleden

Reactie op november11

Zolang je blijft bijvoeden met kunstvoeding stimuleer je ook niet extra mel ...
Dit inderdaad. Een borst is nooit helemaal leeg, wel kunnen vraag en aanbod niet helemaal matchen. Een lactatiekundige is altijd een goed idee en wordt vaak ook vergoed. Zie ook https://www.borstvoeding.nl/uitdagingen-bij-borstvoeding/te-weinig-melk-oplossingen/ voor tips om zelf mee aan de slag te kunnen. Of als je wilt bijvoeden / combivoeden: https://llli.org/breastfeeding-info/mixing-milk/ (wel in het Engels) Ik volg ook even mee omdat ik mogelijk moet gaan combivoeden met mijn werk. Kolven midden in het veld of natuurgebied zonder sanitaire voorzieningen wordt een beetje lastig 馃槄

2 jaar geleden

Reactie op salisal

Ja indd met kunstvoeding merk gewoon dat hij nog steeds niet genoeg heeft a ...
Dan is kolven misschien een optie. Komt je productie weer op gang en dan kun je wat bijvoeden. Maar zou ook zonder moeten kunnen. Vaker aanleggen zodat je productie verhoogt.

2 jaar geleden

Hier combineren we ook borstvoeding en kunstvoeding, en af en toe gekolfde melk wanneer dat genoeg is. Ik maak erg weinig melk aan, kolven en andere stimulatietechnieken hebben hier te weinig baat. Dus leggen we hem eerst aan de borst, wisselen van kant totdat beide borsten leeg zijn (duurt niet lang) en geven hem daarna de fles na. De fles drinkt hij makkelijk/snel leeg, aan de borst gaat het vaak moeizamer omdat er weinig uitkomt en dit meer moeite kost. Voor nu blijven we het nog even zo doen, maar als mijn productie nog verder terugloopt kunnen we overstappen op alleen kv geven. Dit zou in ieder geval een stuk sneller/makkelijker ook voor ons zijn, in plaats van uren kwijt zijn met proberen aan te leggen en tevergeefs kolven.. Maar voor nu vind ik het nog waard. De combi geeft trouwens geen problemen bij onze zoon, hij groeit enorm goed en drinkt zowel borstmelk als kunstvoeding goed op. Ook geen krampjes oid. Ik heb overigens meerdere consulten gehad bij een lactatiekundige en zij adviseerde hier oa. kolven minderen en kunstvoeding geven etc. Dus het ligt echt aan je persoonlijke situatie wat het beste zal werken.