20 Reacties
2 jaar geleden
borstvoeding in de nacht is helemaal niet zo slecht voor de tandjes. is een artikel over van la leche league.
daarnaast denk ik dat ze vanzelf er meer tijd tussen gaan laten. rond deze tijd is nachtvoeding nog normaal. ik zou zelf niet bewust gaan afbouwen, maar dat ben ik.
gekolfd melk met rijstebloem zou zijn voor een vollere maag neem ik aan? ook dat is niet bewezen een middel voor meer slaap.
klinkt alsof je geen bv vriendelijke arts hebt gesproken
2 jaar geleden
Ik ben echt verbaasd door dit advies... Ik snap dat je de kleine wilt laten doorslapen, maar kunstvoeding gaat daarbij niet helpen. Het is helaas heel normaal dat ze op deze leeftijd nog niet doorslapen.
Ik ben nu aan het afbouwen en we geven nu s nachts al kunstvoeding, ze komt nog steeds even vaak. Nu is mijn dochter één voorbeeld, maar ik denk echt dat het gewoon nog normaal is op deze leeftijd.
Ik lees dat je motivatie zoekt. Dat snap ik en zou ik je met alle liefde willen geven. Het komt goed, de kleine gaat een keer doorslapen, echt. Bij onze oudste ging het vanzelf na zo'n 8 maanden.
Voor tandbederf hoef je niet te stoppen, dat is onzin. https://www.borstvoeding.nl/langer-voeden/tandbederf-welke-invloed-heeft-nachtelijke-borstvoeding/
Er is niks mis met kunstvoeding, maar borstvoeding is nog steeds echt vele malen gezonder, dus als je niet wilt stoppen zelf zou ik nog lekker doorgaan. Als je zelf wilt stoppen is dat natuurlijk een ander verhaal.
Ook wordt water geven op deze leeftijd juist erg afgeraden. Dat kan zelfs slecht zijn voor de nieren. Nu zal die 15 ml niet direct erg zijn, maar... https://www.24baby.nl/baby/voeding/baby-water-geven/
Pap geven om door te laten slapen is ook bewezen onzin. Daarnaast zit in rijst arseen, daar zou ik mee opletten zelf. https://mobiel.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/veilig-eten-en-e-nummers/kan-ik-veilig-rijst-en-rijstwafels-aan-mijn-kind-geven.aspx
Ik zou zelf eens bij een slaapcoach bijvoorbeeld advies gaan zoeken. Misschien hebben anderen hier nog andere ervaringen of advies?
2 jaar geleden
Tja volgens mij ben je sneller weer in je bed door gewoon aan te leggen 🙈… ik snap die arts niet zo goed. En dan straks gaat diezelfde arts mekkeren wanneer ze minder gegroeid is zeker 🥲..
Bv is inderdaad ook geborgenheid zoeken maar nachtvoedingen zijn normaal. En je schrijft dat er nu 5u tussen zat, dat is toch al heel goed? Zelfs wanneer ik daar 1,5u afhaal kom ik op 3,5u uit. Onze oudste vroeg tot hij een jaar was om nachtvoedingen. Tot 9 maanden kwam hij ook echt nog elke 3 uur. Dat stopte vanzelf heb daar niet actief iets in gedaan. Wellicht dat dit je motivatie geeft dat het echt ook vanzelf beter gaat. Mogelijk dat als ze echt snel komt dat je speentje kan geven (indien jullie die gebruiken).
2 jaar geleden
Slaapt je dochter bij jou op de kamer? Dat kan ook nog helpen. Ik denk dat de advies allemaal prima zijn, maar als je echt het aantal nachtvoedingen wil beperken zou je ook kunnen kijken of je partner kan troosten etc. Maar meestal wordt nachtvoedingen afbouwen pas aangeraden met 1 jaar.
2 jaar geleden
Wil je afbouwen omdat ze zelf per se van die nachtvoedingen af wil of omdat het cb dat zegt? Want voor dat laatste zou ik heb absoluut niet doen. Gewoon even voeden is over het algemeen veel sneller en veel kindjes hebben dat ‘s nachts ook gewoon nog nodig. Bij bijna alle kinderen gaat er vanzelf meer tijd tussen de voedingen zitten.
2 jaar geleden
Reactie op Es.s01
Oh ja en ik moest zeker ook afbouwen nu, omdat de tandjes straks doorkomen. ...
dat is echt onzin.
wat een bullshit advies weer van het CB.
nachtvoedingen zijn heel normaal.
je kindje heeft gewoon honger, hoe zou jij het vinden als je honger hebt en je krijgt een speen of een knuffel?
slaapassociatie ontstaat rond 9 maanden pas. Ervoor zijn nachtvoedingen heel normaal.
doe je kindje een plezier en leg haar aan zodat ze met een volle buik kan slapen.
water geven is overigens echt ook een vreselijk advies. je probeert er enkel mee een vol gevoel te creëren (want ze heeft honger) met 0 voedingswaarde.
tandbederf is onzin en als je zelf wilt stoppen met nachtvoedingen zou ik je willen adviseren je verwachtingen aan te passen want nachtvoedingen zijn op deze leeftijd heel normaal. en dat de arts het 'wijt' aan bv is ook onterecht genoeg kindjes die snachts nog komen met kv.
het is wel zo dat bv lichter verteerbaar is, en met kv geef je grote flessen.
overigens zelfs als ze niet meer komt voor de nachtvoedingen worden ze heel regelmatig vaak nog steeds.
2 jaar geleden
Geen motivatie om af te bouwen. Maar hier komt mijn dochter ook nog vaak snachts. Op geef moment wilde ze elke 1,5 a 2 uur drinken, maar hoefde ze vervolgens in de ochtend bijna niks. Ik ben toen wel iets consequenter gaan proberen om haar eerst te troosten ipv direct de borst aan te bieden. Maar mijn consequent zijn is maximaal 15 minuten, daarna krijgt ze gewoon de borst. Blijkbaar heeft ze het nodig, drinken of de geborgenheid. Momenteel laat ze er ongeveer 3,5 uur tussen. Dat komt neer op 1 avond voeding en 1 nacht voeding en dat vind ik echt meer dan prima .
Al zou ze alleen voor geborgenheid komen? Dat is toch ook fijn dat je het kan bieden, het is immers pas een baby. Als het elk uur of elke 2 uur snap ik dat het intensief is. maar 3,5 tot 5 uur tussen voedingen is al best een tijd. Ik ga ook wel eens uit bed snachts om wat te drinken omdat ik dorst heb.
2 jaar geleden
mijn kindje van 6 maanden doet hetzelfde. als ik geluk heb 3 uur tussen de voedingen, vaak ook al eerder wakker. ik kijk op de klok, is er 2 a 3 uur tussen dan voed ik haar weer en valt ze weer in slaap. is het korter en ik krijg haar niet getroost dan leg ik haar bij mij en slaapt ze weer even door tot ze honger heeft. het is heel zwaar en ik heb het ook aangekaart bij het consultatiebureau. ik vond het heel fijn en geruststellend dat dat nog heel normaal is. ze zei dat het inderdaad ook troost kan zijn, maar dat daar helemaal niks mis mee is. het zijn nog zulke ukkies die ons nodig hebben. ik kreeg dus het advies om haar gewoon te blijven voeden zolang ze honger heeft. mocht je willen sparren of ventileren met iemand die door hetzelfde gaat mag je mij een berichtje sturen 😉 je doet het heel goed! eigen gevoel vooral volgen.
2 jaar geleden
Die arts neemt zeker zelf ook nooit een slokje water ‘s nachts? 🥲 typisch CB advies weer als het om borstvoeding gaat. Water geven op deze leeftijd is helemaal raar en borstvoeding zorgt zeker niet voor gaatjes.
Nachtvoedingen zijn op deze leeftijd gewoon nog heel normaal, ook bij veel kindjes die kunstvoeding krijgen. Voor mij helpt het echt dat ze nog in een ledikantje naast me ligt. Als ik er steeds uit zou moeten zou dat me ook helemaal gek maken denk ik 😬
2 jaar geleden
Reactie op Es.s01
Oh ja en ik moest zeker ook afbouwen nu, omdat de tandjes straks doorkomen. ...
Huh? Dat heb ik nog nooit gehoord. Onze oudste kwam tot 10 maanden nog steeds 2x/nacht voor bv. En hij had toen al best veel tanden. Hij is inmiddels bijna 4 jaar en nog geen gaatjes. Maar misschien hadden we geluk 🙈
2 jaar geleden
Ik heb hier een paar weken geleden ook mee geworsteld. Rationeel wist ik wat mensen hier zeiden (tandbederf, sneller af met even voeden, ...) maar het brak me ook zwaar op. Sinds een week slaapt ze plots weer van 18u tot 3u, en dan weer door tot 6u30-7u. Net wanneer wij wilden gaan troosten ipv voeden. Had zelfs bij een vriendin die overgestapt was naar kv gehoord hoe haar nachten waren (nog steeds gebroken, maar met minder slaap voor haar door minder helpende hormonen 🙃).
Het wordt echt beter. Ik las ergens dat ze tussen 3 en 6 maanden weer meer nachtvoedingen nodig hebben en het erna minder wordt, en hier is dat dus echt zo! Zolang jij het zelf ziet zitten, zou ik doorzetten (zeker als je kindje na een voeding weer snel slaapt).
2 jaar geleden
Reactie op SoLe
Huh? Dat heb ik nog nooit gehoord. Onze oudste kwam tot 10 maanden nog stee ...
nee, het is echt onzin. https://www.borstvoeding.nl/langer-voeden/tandbederf-welke-invloed-heeft-nachtelijke-borstvoeding/
Maar er zijn meer dingen die deze arts gezegd heeft die echt gewoon totaal niet kloppen...
2 jaar geleden
Hee! Oh, wat lastig hè. Ik heb dit ook aan de hand gehad, omdat ik dacht dat onze zoon het voedingsritme omdraaide (dus ‘s nachts meer willen drinken dan overdag). Uiteindelijk bleek hij gewoon in sprong 4 te zitten en sliep hij ‘s nachts daarna weer langer achter elkaar door.
Ik heb een tijdje dit advies toegepast: https://www.slaaptipsvoorbabys.nl/slapen/slaapproblemen/omgekeerd-voedingsritme-wat-is-het-en-wat-doe-je-eraan/#:~:text=Omgekeerd%20voeden%20of%20een%20omgekeerd,gegeven%2C%20in%20plaats%20van%20overdag.
Het lukte mij namelijk niet om mijn zoontje ‘s nachts te troosten met enkel nabijheid (wiegen, lopen). Toen heb ik hem dus even aangelegd en afgebouwd met hoelang hij aan de borst dronk. Dit werkte bij ons goed. Hij had toch even de troost/nabijheid waar hij om vroeg en hij vond het goed als ik hem na 1/1,5/2 minuut loskoppelde en weer in zijn eigen bedje legde. Dit zou je kunnen proberen om te voorkomen dat je zelf de hele nacht bezig bent met troosten.
Wel wil ik erbij zeggen dat ik het bovenstaande maar kort heb volgehouden, omdat ik ook mijn zoontje wilde volgen in zijn behoefte. En toen sprong 4 voorbij was, kwam hij ineens weer om de 4 à 6 uur. Dus het komt ook vanzelf weer goed.
2 jaar geleden
Wat een bizar advies. Je baby wordt wakker in de nacht omdat hij/zij je nodig heeft. Of het nou voeding of even een knuffel is, maakt toch niet uit.
Ik denk dat je je kindje moet volgen en niet zelf moet gaan afbouwen.
Ik geef ook borstvoeding en ook al sliep mijn eerste na vijf weken door, ga ik er gewoon vanuit dat ik tot ze 1 is, in de nacht blijf voeden. Als zij eerder gaat doorslapen, is dat mooi meegenomen.
Deze voedingen horen echt nog bij baby’s. Vroeg doorslapen is eerder de uitzondering dan de regel.
2 jaar geleden
Het is normaal dat een babytje honger heeft of mama mist in de nacht. Hij is 9 maanden nooit alleen geweest, 9 maanden lang was zn maagje constant gevuld hoorde hij je hartslag. Hoe fijn is het als hij wakker word en iets hoort of niet zelf in slaap komt dat hij weet dat wat er ook gebeurt mama of papa komt. Hij slaapt bij ons van 22/23 tot 07.00 maar komt altijd rond 4/5 uur om te drinken, en soms ook om 01 uur. Ik geef hem dan gewoon mijn borst als hij dat wil al is het voor troost, honger of missen. Doorslapen betekent ook eigenlijk 5/6 uur achter 1 stuk slapen, tuurlijk zijn er ook baby’s die 1 ruk maken. Die tijd komt voor ons nog wel! Straks willen ze überhaupt niet meer zoveel bij ons zijn want dan zijn ze “groot” Onze tandarts heeft ook aangegeven dat het niet erg is dat hij drinkt na het tandenpoetsen. Het is vooral belangrijk dat hij leert wat tanden poetsen is en dat het onderdeel word van zn routine.
2 jaar geleden
Bij ons nu sinds deze week een goede oplossing gevonden. Baby is 5.5 maand en ik had al die tijd nog steeds 2-3 nachtvoedingen én ze wilde sinds een maand geen flesje meer, op zich helemaal niet erg allemaal maar ik werk ook fulltime en al bijna 6 maanden niet meer dan 5-6 uurtjes per nacht kunnen slapen. We hebben nu afgelopen week een keer geprobeerd dat mijn man bij de baby in de slaapkamer slaapt (baby ligt in een co-sleeper) en als ze dan wakker wordt sust hij haar een beetje en met speentje probeert hij haar weer terug te laten slapen. En ik sliep die nacht bij onze oudste in de kamer. Wat blijkt, baby gaat gewoon prima weer verder slapen met het speentje en hoefde verder blijkbaar helemaal niet per se een voeding. Maar als ze mij dan zag 's nachts dacht ze waarschijnlijk automatisch 'melk' en ik bood dan altijd de borst aan. Maar nu slaapt ze na een paar nachtjes op deze manier gewoon door tot 6:30 ongeveer als mijn man de nacht doet. En ze vindt het helemaal prima als ik om 7u dan de eerste voeding doe! En voor mij een nieuwe wereld van al 3 nachten nu echt goed bij kunnen slapen 🤩🙏
We hadden wel afgesproken natuurlijk dat als ze echt honger leek te hebben of moest huilen dat mijn man mij zou komen halen maar dat was helemaal niet het geval. Misschien de moeite waard om te proberen??
2 jaar geleden
Wat een ontzettend ouderwets (en in mijn ogen niet goed advies) ☹️ Ik zou een lactatiekundige opzoeken. Of eens een kijkje nemen op de Instagram-pagina van Teddy Roorda. Veel succes ❤️
2 jaar geleden
Wellicht unpopulair opinion 🙈 maar kan het zijn dat de flesspeen te langzaam gaat? Wij hebben nl best gerommelt hiermee, met een kleine speen ging het te langzaam (gekolft melk) en was ie er op een gegeven moment klaar mee terwijl hij nog niet echt genoeg op had. Kwam vervolgens ook weer in de nacht, met live bv sliep ie door. Toen een grotere speen op de fles gezet en slaapgedrag was weer hetzelfde als met live bv..