18 Reacties

2 jaar geleden

Werkt dit ook met wat grotere borsten? Of moet je hoe dan ook een grotere bh aan als je zo'n apparaat wilt gebruiken?

2 jaar geleden

Een kolf is zó persoonlijk.. Mijn tip zou zijn om te wachten tot na de geboorte en dan een kolfconsult doen. Je kunt in zo'n consult verschillende soorten kolven testen, zodat je merkt wat voor jou prettig is. Als je in de kraamweek moet kolven wordt hiervoor vaak een speciale ziekenhuis kolf gehuurd dus daar heb je nog geen kolf voor nodig.

2 jaar geleden

Om de borstvoeding op gang te krijgen heb je sowieso een professionele kolf nodig, die kun je huren bij de thuiszorgwinkel. Ik zou daar mee beginnen. Lukt de borstvoeding, dan zou ik pas een kolf gaan aanschaffen. Je kunt vaak bij een lactatiekundige een consult hiervoor boeken, want wat je nodig hebt is zo persoonlijk.

2 jaar geleden

Ik zou aanraden van te voren sowieso geen kolf aan te schaffen. Zoals hier ook al word gezegd komt je borstvoeding niet op gang heb je een professionele kolf nodig. Je borsten veranderen ook nog wat met de borstvoeding. Ik heb de Philips en vind het opzich een prima ding, maar er zijn betere. Je kan het best even kijken na de start van de borstvoeding naar wat voor schildmaat je ook nodig hebt, de Philips klinkt namelijk alsof die altijd past, maar eigenlijk zuigt hij 'teveel' tepel mee. Waardoor je borsten er echt goed mee legen, niet fantastisch gaat.

2 jaar geleden

Ik zou ook aanraden om gelijk in de eerste week een kolf consult in te plannen. Het is zo afhankelijk van je borsten, hoe groot zijn ze, hoe werken je tepels, hoe is je toeschietreflex. Bij de een is de opbrengst met kolf A veel hoger en bij de ander bij kolf B. (Dus ook de instellingen voor Ikzelf heb bij mijn eerste zoontje verschillende kolven kunnen testen en wat vaak favoriet is werkte bij mij niet fijn. Ik had van mijn kraamhulp een handkolf de eerste dag en daarna gelijk kunnen huren van de lactatiekundige tot ik gekozen had welke kolf ik wilde en die binnen was. Als je op voorhand al een kolf in huis wilt hebben kun je misschien dus ook de eerste week huren? En dan rustig een keuze maken voordat je een miskoop doet ;)

2 jaar geleden

Mijn tip is om te starten met huren van de medela symphony. Dit kan via bijv medipoint, maar ook div lactatiekundigen, kraamzorgbureaus of verloskundigen schijnen het te verhuren. En vrij snel, wellicht nu al, contact leggen met een lactatiekundige ibclc. Ik had dat bij mijn eerste ook al in de zwangerschap, en in de kraamperiode is zij nog een aantal keren langs geweest. Heel waardevol!

2 jaar geleden

Reactie op Evelienvs

Werkt dit ook met wat grotere borsten? Of moet je hoe dan ook een grotere b ...
Ik draag nu van die topjes ipv de bh, en het past prima. In de BH heb ik het nog niet geprobeerd.

2 jaar geleden

Reactie op AmyAnoniem

Om de borstvoeding op gang te krijgen heb je sowieso een professionele kolf ...
Precies dit. Overigens heb ik zelf gewoon na de eerste periode met de professionele kolf (Medela symphony) de Medela freestyle flex gekocht. Heel tevreden over. Je hebt geen kolf nu al nodig direct na de geboorte. Dus zou je ook aanraden om dat niet te doen

2 jaar geleden

Hey zelf heb ik een simpele kolf van philips avent gehaald. Lekker simpel van marktplaats af. Ook heb ik via temu zo een vacuüm pomp gehaald. Ik heb de kolf gebruikt voor de bevalling. Ik was er een beetje klaar mee en hoopte dat dit de weeën op zou wekken. Ik ben met 28 weken precies bevallen. Ik heb daarmee mijn colostrum verzameld. Eerst wel met de hand later dus gewoon de kolf. Nu tijdens de borstvoeding zet ik het vacuüm stuk op de andere borst, zodat daar ook de drukt word afgehaald en een voorraadje kan aanleggen voor het geval ik een dagje weg ben. Tot nu toe na de bevalling de kolf niet meer gebruikt. Waarschijnlijk gebruik ik die pas als ik van huis ben in de toekomst.

2 jaar geleden

Oh en ik heb hele grote borsten en met de kolf geen problemen gehad.

2 jaar geleden

Ik had na m’n vorige bevalling de Philips agent gekocht omdat ik hier korting op kreeg via m’n zorgverzekering. Wat een drama! Ik kon er geen vrienden mee worden, een borstschild dat bij iedereen past bestaat eigenlijk niet. Zoals xcriista ook al zei, zoog bij mij ook teveel tepel naar binnen en schuurde het. Ik heb daarmee nooit meer dan 50cc kunnen kolven en dacht dus dat m’n productie maar niet op gang wilde komen, maar dit lag volledig aan de kolf. Zodra ik een kolfconsult had gedaan en een passende kolf en schilden had gekocht, kon ik meteen gemiddeld 100cc kolven zonder frustratie of moeite. Dus: kolfconsult! Pas toen ik er achter was dat het probleem bij de Philips Avent kolf lag, viel me op hoe onwijs veel van deze kolven vrijwel nieuw op marktplaats aangeboden wordt. Dat zegt best wat ;)

2 jaar geleden

Ik zou wachten met aanschaffen tot na de geboorte. In de eerste week gebruik je toch nog geen “gewone” kolf en idealiter de eerste weken niet. Je weet nu nog niet hoe groot je tepels precies gaan zijn en welke maat schilden je nodig hebt. Sommige merken hebben schilden die je niet door een kolf bh heen kan steken (kapotgeknipte oude bh werkt ook), andere wel. Ik wilde hands free kunnen kolven en heb daar bij de aanschaf rekening mee gehouden. Mijn Medela kolf komt van Marktplaats en compleet met super veel accessoires was het een koopje. Alles zat netjes gewassen in ziplockzakjes en zo, het was echt een nette kolf. Die ga ik nu voor de tweede weer gebruiken.

2 jaar geleden

Reactie op RenateJ92

Hey zelf heb ik een simpele kolf van philips avent gehaald. Lekker simpel v ...
Gezien het stukje dat je hoopte de weeen op te wekken hoop ik dat je 38 weken bedoelt?🤭 TS; iniedergeval hebben kraamhulp of verloskundigepraktijk vaak wel wat te leen ook dacht ik! En ik zou van daaruit gaan kijken wat bij je past ☺️

2 jaar geleden

Reactie op MamavanR

Gezien het stukje dat je hoopte de weeen op te wekken hoop ik dat je 38 wek ...
Oh hahaha ja dat was een typfoutje 🙈 ik ben precies met 38 weken bevallen hahaha

2 jaar geleden

Wij hebben alles van Lansinoh, kolf en flessen, alles. Super blij mee geweest bij mijn eerste dochter dus nu voor de 2e weer alles van vernieuwd. Krijg elektrische kolf vd verzekering een nieuwe nu weer

2 jaar geleden

Reactie op Bolleke32

Wij hebben alles van Lansinoh, kolf en flessen, alles. Super blij mee gewee ...
Huh van de verzekering? Hoe zit dat in elkaar. Nu ben ik wel erg nieuwsgierig. 🙈😇

2 jaar geleden

Reactie op RenateJ92

Huh van de verzekering? Hoe zit dat in elkaar. Nu ben ik wel erg nieuwsgier ...
Sommige aanvullende verzekeringen vergoeden (een deel van) de aanschaf van een kolf. Zilveren Kruis deed dat bij mij ook twee jaar geleden (75 euro per zwangerschap).