72 Reacties
6 maanden geleden
Hier doen wij het wel. Het ziet er minder leuk uit, maar toch veiligheid gaat voor
6 maanden geleden
Wij doen het ook. Ik las eens dat een vrouw aangereden was door een scooter en daardoor viel. Haar zoontje had een helm op en de arts liet zien hoe beschadigd die was. Zonder die helm had het zoontje enorme hersenschade gehad als hij nog had geleefd.
Dat was voor mij wel een bewustwording. Ten eerste omdat het niet je eigen schuld hoeft te zijn (de scooter) ten tweede omdat je pas achteraf weet dat je hem nodig had. En ik dan nooit wil hoeven denken “had ik maar”. En sowieso; m’n kind maakt het niet uit die helm, hij weet niet beter en is ook echt nog niet bezig met hip erbij lopen dus zo lang gaat de helm sws op. Ik denk vooral “waarom zou je het niet doen”
6 maanden geleden
Ja sowieso wel. Spijt komt altijd achteraf 🥲 in het beste geval heb je hem niet nodig
6 maanden geleden
Ja sowieso wel. Spijt komt altijd achteraf 🥲 in het beste geval heb je hem ...
Daarmee bedoel ik dat hij dus overbodig was achteraf. Maar dat weet je nooit van tevoren
6 maanden geleden
Ja, wij zetten hem een helm op. Ik ben wielrenner en kan je zeggen: een helm is geen luxe maar een must. Al vaak gezien en zelf meegemaakt hoe veel leed bespaard is gebleven door een helm.
Let er ook op dat je de juiste maat kiest en de helm juist op het hoofdje zet (2 vingers boven de wenkbrauw, 1 vinger onder het kinbandje, zijbandjes in v-vorm om het oor) want een slecht passende of zittende helm beschermt zeer matig. Een helm die gevallen is of een klap heeft gehad, ook als ie van de tafel viel, is niet meer betrouwbaar. Intern kan er vanalles stuk zijn en dus de bescherming achteruit gaan. Koop daarom ook liever een nieuwe helm ipv tweedehands. Een kinderhelmpje kost zo'n 30-35 euro en daar kan je wel eventjes mee vooruit. Better safe than sorry. 😊
6 maanden geleden
Reactie op Solanum
Ja, wij zetten hem een helm op. Ik ben wielrenner en kan je zeggen: een hel ...
Mijn oom was wielrenner en is overleden tijdens wielrennen, de helm werd toen nog minder als must gezien, die had hij niet op. Dat is wel een eyeopener.
6 maanden geleden
Ja, met onze oudste doen we dat ook (nu 2,5). Toen ik zwanger was van hem ben ik gevallen met de fiets, omdat een auto te dichtbij inhaalde en mijn stuur ramde. Flinke klap, blauwe heup en onderarm, heel veel stress. Want naar het ziekenhuis toen voor een scan voor de zekerheid, bleek helemaal niets aan de hand te zijn, maar toch. Nu dragen de twee kleinen een helm, kleine moeite, kan zo veel leed voorkomen.
6 maanden geleden
Reactie op AmyAnoniem
Ja, met onze oudste doen we dat ook (nu 2,5). Toen ik zwanger was van hem b ...
En de oudste weet nu niet beter, helm op betekent fietsen, en fietsen vindt hij erg leuk. Dus die helm vindt hij helemaal niet erg.
6 maanden geleden
Wij gaan ook een helm gebruiken zowel in het zitje als in de bakfiets
6 maanden geleden
In de bakfiets zit ons zoontje in de maxicosi en zou niet weten hoe ik daar nog een helmpje bij op moet zetten 😅. Past niet echt. Onze oudste van 3 heeft wel een helm als hij zelf gaat fietsen, maar in de bakfiets draagt hij hem niet. Nooit echt over nagedacht, maar zelf ook nooit helm gedragen ook niet als kind. Het is dat ik het steeds vaker zie, dat ik nu beetje begin te twijfelen.
6 maanden geleden
Reactie op Nienetjuhh
In de bakfiets zit ons zoontje in de maxicosi en zou niet weten hoe ik daar ...
In de auto heb je in de maxicosi ook geen helm op toch. De maxicosi is er op berekend dat je kindje een (hoge impact) botsing moet kunnen doorstaan
6 maanden geleden
Reactie op Nienetjuhh
In de bakfiets zit ons zoontje in de maxicosi en zou niet weten hoe ik daar ...
Ik vroeger ook niet maar het punt is vooral dat het verkeer behoorlijk veranderd is. Al is dat ook wel afhankelijk van waar je woont en fietst natuurlijk. In een bakfiets zou ik nog net een beetje anders vinden dan in een fietsstoeltje op een fiets denk ik. Tenzij ze daar uit kunnen vliegen of die kar om kan vallen?
6 maanden geleden
Reactie op NumberTwoOnTheWay
Ik vroeger ook niet maar het punt is vooral dat het verkeer behoorlijk vera ...
In de bakfiets zit de peuter met een driepuntsgordel stevig vast en tot zijn schouders in de bakfiets. De bak is gemaakt van hetzelfde materiaal als helmen van gemaakt worden. Het is een tweewieler dus kan in principe ook omvallen, maarja een driewieler kan ook omvallen als die geraakt wordt. Ik hoorde dat driewielers sneller uit de bocht vliegen en kantelen dan tweewielers, dus uiteindelijk toch de tweewieler genomen haha. Maar heb het idee dat ze behoorlijk veilig zitten 😊.
6 maanden geleden
Reactie op Logootje
Wel grappig dat dit topic totaal geen afspiegeling is van de maatschappij. ...
Ja, dat viel mij ook op. Al is het in België wel heel erg te doen gebruikelijk om een helm te dragen. Maar in Nederland (waar ik woon) ben ik wel één van de weinige die een helm gebruikt, al zie ik op de opvang wel twee andere ouders die het ook doen.
5 maanden geleden
Reactie op AmyAnoniem
Ja, dat viel mij ook op. Al is het in België wel heel erg te doen gebruikel ...
Wij zijn nu idd in België met vakantie en iedereen heeft een helm op! Echt een heel verschil met Nederland.
2 ouders bij de opvang vind ik ook al veel, bij ons nog nooit gezien.