30 Reacties

2 jaar geleden

Ik denk dat je moet doen wat voor jou het beste voelt. Als het je niet lukt borstvoeding te geven dan gaat het gewoon niet Mijn ervaring is dat de eerste week ontzettend pijn deed, maar langzaam beter werd, maar dat kan voor jou natuurlijk heel anders zijn Ik ben uiteindelijk deels gaan kolven zodat mijn man in de avond en nacht kan helpen met voeden. Dit kan misschien voor jou ook een optie zijn als je toch besluit borstvoeding te gaan doen

2 jaar geleden

Reactie op Rhodante

Ik denk dat je moet doen wat voor jou het beste voelt. Als het je niet lukt ...
Ja alleen is dat zo lastig in te schatten. Ik vraag me af of ik genoeg productie ga draaien voor en voeden en kolven.. als ik zie wat er nu lukt (ook al 3 dagen tweemaal per dag aan het klusterkolven). Het lijkt me heel intensief… maar dit is voor jou goed te doen, deze combi? Ook qua tijd en energie?

2 jaar geleden

Mijn verhaal komt een beetje over als die van jouw. Alleen ik ben meteen gestopt bij dag 3. De eerste 2 nachten waren hel en me borsten deden onwijs veel pijn. Er bleek bijna geen melk uit te komen dus kreeg hij flessenvoeding. Heb meteen gezegt ik stop er mee en ga over op de flessenvoeding niemand die een keus maakt voor jouw alleen jij. Wat je leest en wat andere mensen zeggen over dat de borstvoeding de eerste weken goed is snap ik. Maar je moet ook aan jezelf denken en de rust die je ervan krijgt. Het is jouw kind en jouw borsten. En er zijn heel veel kindjes op gegroeit met flessenvoeding en die zijn echt niet zieker dan met borstvoeding. Succes meis.

2 jaar geleden

Je moet kijken wat voor jou goed voelt. Ik geef borstvoeding en tussendoor kolf ik zodat me man ook een flesje kan geven. Mijn dochter is ook m3ga onrustig de nachten. Soms leg ik haar naast mij en geef ik op die manier borstvoeding. Ik had ook in het begin last van mijn tepel omdat de kleine gaat drinken en dan gaat sabbelen ik had een wondje op me tepel. Ik heb van die hydrogel tepel kompressen gekregen van mijn kraamzorg( zei was borstvoeding coach dit werkte voormij wel goed in combinatie met tepel creme

2 jaar geleden

Reactie op NoukVG

Ja alleen is dat zo lastig in te schatten. Ik vraag me af of ik genoeg prod ...
Voor mij wel. Maar ik produceer best veel en kolf de ochtend leeg. Dan heb ik in principe genoeg voor de eerste voeding en een of twee nacht voedingen. En ik kolf in de avond soms nog eens. Maar kijk vooral ook wat voor jou reëel is. Het is geen schande als het niet lukt. Flesvoeding is tegenwoordig echt heel erg goed dus voel je niet schuldig als dat wel de keuze is die je gaat maken. Dat is echt heel belangrijk

2 jaar geleden

Luister ook goed naar je eigen lichaam. Borstvoeding is een groot gegeven, maar absoluut niet voor iedereen haalbaar. Mocht het fysiek of psychisch te belastend zijn is het absoluut geen falen als je over gaat op flesvoeding. Het is ook voor je kindje belangrijk dat het met mama goed gaat.

2 jaar geleden

Bij mij deed het ook bizar pijn de eerste dagen, en kwam weinig. Heb gelijk, net als bij mjjn eerste kind, een medische kolf gehuurd via thuiszorg winkel, dan kun je de zuigkracht reguleren en rustig opbouwen. Mijn ervaring, binnen 2 dagen heb je je productie opgang. En heb je meer dan je ooit zou verwachten. En daarna gaat het heel rlx en de pijn zakt daarna ook (geef dat ook nog enkele dagen) voed nu volledig pijnloos. Succes! En ook als je voor flesvoeding kiest, er is geen slechte keuze.

2 jaar geleden

Blije mama = blije baby Bij mijn eerste na 2 weken gestopt met kolven, wat gaf dat een opluchting! Ik moest 8x kolven voor 1 voeding bv. Aanhappen wilde hij niet. Nu weer gestart met bv. Door allerhande redenen gaat aanhappen ook niet. Dus fulltime kolven. Deze keer wel voldoende melk, dus dat is fijn. Maar én kolven én flessen is enorm tijdrovend, zeker als ik straks alleen thuis ben met 2 kinderen... Verstand en gevoel liggen nog niet op 1 lijn. Verstand zegt ook nu: op kunstvoeding komt een kindje wel groot. Hormonen roepen: bv is het beste voor je kindje. Wij gaan ons oriënteren op handsfree kolven

2 jaar geleden

Ik ben na een poging tot borstvoeding, vanaf dag 2 overgestapt op full time kolven. Het borstvoeden vond ik heel moeilijk in meerdere opzichten: aanhappen ging alleen met tepelhoedje maar deed dan pijn; het lukte vooral liggend, dus veel aan bed gekluisterd; niet fijn dat mijn vriend niet kon voeden; etc. Overdag kolf ik grofweg om de 3 uur en ‘s nachts om de 4 uur. Heb telkens genoeg productie voor 1 fles plus wat extra. Productie houdt de behoefte van mn dochter goed bij! Het is een flinke tijdsinvestering, maar het is haalbaar nu mijn vriend nog vrij is. Zo kan ik toch moedermelk aanbieden, maar zonder de frustratie die ik (en mijn dochter) bij borstvoeding voelde. Ik zit wel na te denken tot wanneer ik dit kan volhouden, want het is echt niet niks om dit de hele dag door te moeten doen. Maar voor nu is het t wel nog waard.

2 jaar geleden

Als je blijft kolfven (consistent of zo nu en dan) hoef je niet de hele dag/nacht alleen de voeding te doen. Zo doet mijn man altijd 1 volle fles savonds en heb vaak nog een halve ook klaarstaan voor bijvoeding als hij tussendoor snel komt of hongerig blijft nadat ik gaf. (Plus voorraadje langzaam in de vriezer aan t opbouwen.) De eerste periode kan inderdaad flink pijn doen, je borsten krijgen ineens wat te verduren. Kolven is veel minder intens maar heeft nog wel zuigkracht. Ik merkte dat ik begon op een lage stand en ook omhoog kon na verloop van tijd. Tevens ging die tenenkrommende pijn van voor de melk toeschiet ook grotendeels weg (af en toe eventjesin wat pijn en niet zó heftig, maar meestal totaal niet meer). Duurde ongeveer 1-1.5 week bij mij. Als kolven goed gaat, kan je dus ook overwegen dat hoofdzakelijk of helemaal te doen. Dan blijf je flesjes houden, kan je samen dus voeden én zie je hoeveel de kleine binnenkrijgt. Je kan ook altijd het nog combineren met kv als het nodig is, dit moest ik zelf ook in het begin. Dat gezegd hebbende, je hoeft je absoluut niet slecht te voelen over het willen overstappen op permanent kv! Echter, de bezwaren die ik lees vs de effecten die je liever wilt geven, doet mij eigenlijk denken dat (hoofdzakelijk) bv kolven voor jou de ideale situatie op het moment is en niet bv live of kv. Als je met die overweging alsnog kv wilt geven is dat helemaal prima, maar probeer je wel het inzicht te geven dat dit ook kan, want heb een paar keer dezelfde soort bezwaren om me heen gehoord en vervolgens dat men baalde dat ze niet hebben doorgezet met bv op een andere manier. Wat je ook kunt proberen is zoveel mogelijk bv te geven wanneer je nog het gele colustrum hebt. Dit is het beste gedeelte van bv dat je baby kan krijgen. En/of enkele weken het ook te geven om die eerste antistoffen te krijgen plus bijdrage aan de darmpjes. Mijn kraamverzorgster vertelde dat dit best vaak gebeurt/geadviseerd wordt voor mensen die eigenlijk naar kv willen maar wel de start van bv willen geven (een voorbeeld ook die ze noemde was iemand die medicatie tijdelijk niet kon nemen met bv en toen de eerste weken het gaf voor die effecten en toen overstapte).

2 jaar geleden

Hey hoi, Ik zal mijn verhaal delen.... Ik zat ook in de stress omdat ik overal lees borstgevoeding is het beste.. Dat geloof ik zeker! Maar als het niet gaat, gaat het niet.. Ik heb bij mijn eerste dochter een stijd geleverd wat ik nu niet meer wou. Ik ging elke 2 uur kolven, aanleggen, voeden, bepaalde kruiden eten.. Maar mijn borstvoeding bleef heeeeeel minimaal, dochter kwam niet aan.. Toen gaan kolven, en al kolvend maakte ik 1 flesje per dag das absoluut niet genoeg voor een baby. Dit heb ik 6 weken volgehouden toen was ik er klaar mee, niet te doen. Uiteindelijk van de tweede zwanger, we dachten dat ze het super goed deed, dronk heel goed.. Alleen ik heb gewoon geen productie.. Kolven, aanleggen.. Niets helpt. Dus deze ronde de eerste week aangelegd, ze heeft de eerste week de bescherming meegekregen die kk graag wou.. En de rest is fles geworden.. Na 2 weken ben ik al weer goed hersteld en zijn we al weer leuke dingen aan 't doen.. Ze gaat prima op de fles.. Je kan er naast kolven en de fles geve met gekolfde melk.. Er zijn zo veel opties!

2 jaar geleden

Reactie op NoukVG

Ja alleen is dat zo lastig in te schatten. Ik vraag me af of ik genoeg prod ...
In het begin kan het even wat lastiger zijn, maar als het wat meer op gang is heb je in principe maar 1 of 2 kolfsessies waarschijnlijk nodig op een dag. (Of meer als je meer voorraad wilt natuurlijk.) Momenteel doe ik ook powerkolven om mn productie wat te verhogen, mijn man geeft dan de fles, ik ben aan t kolven en we kijken samen een serie dat uur, best gezellig 😂 (Het handsfree kolven maakt het overigens wel veel beter ook!)

2 jaar geleden

Wat lastig voor je dit. Bij mij kwam borstvoeding ook lastig op gang bij beide kindjes. De keuze is aan jou. Maar naast dat borstvoeding inderdaad het beste is…. Qua voeding… is de beste keuze een keuze die je kan volhouden, waar je van kan genieten etc. Zo zijn wij in de kraamweek tot de keuze van om en om de voeding de fles met kunstvoeding en de borst te geven. Dit geeft meer vrijheid en rust omdat je toch een deel van de voedingen door je partner kan laten doen en je productie blijft op peil omdat je wel regelmatig blijft voeden. Misschien is zoiets ook een optie. Maar de beste keuze is een die niet alleen afhangt van het type voeding maar alles wat er bij komt kijken en wat het beste bij jullie past! Succes!

2 jaar geleden

Het enige wat ik mee wil geven is blijf bij je gevoel! Bij mijn eerste kind heb ik niet op basis van mijn eigen gevoel gekozen. Ik ging borstvoeding geven, omdat ik heel erg gevoel had dat ik dat vanuit de maatschappij hoorde te doen. Niemand die het mij verplichte, maar ik vulde het zelf in. Mijn vriend zei wel dat hij voorkeur had voor borstvoeding en voelde mij enigszins verplicht. Terwijl als ik op dat moment ‘nee’ had gezegd was het ook prima geweest. Toen ik uiteindelijk vanuit mijn eigen gevoel koos was ik zoveel gelukkiger. Ik moest 24 uur kolven vanwege geen zuigkracht vond het echt heel heftig. 😅 Bij de tweede meteen voor flesvoeding gegaan en wat een verademing. Mijn vriend zei al na een paar dagen ‘Dit is echt de beste keuze die we hadden kunnen maken’ Niet meer constant dat kolven, maar we gaan ook zoveel makkelijker op pad. Dus kies echt vooral wat je eigen gevoel je ingeeft en doe vooral niet dat wat andere mensen van je verwachten. Een gelukkige mama is een gelukkige baby!

2 jaar geleden

Ik zou zeggen, vooral doen wat voor jou het beste aanvoelt. Mijn tepels waren inderdaad die eerste dagen super gevoelig maar dat was gelukkig na een week wel over. Bij mijn zoontje ging het na 4 weken ging het mentaal niet goed meer met mij omdat ik een zeer onrustige baby had als hij moest drinken. Toen ook de keuze gemaakt om te kolven om zo toch af en toe een drinksessie niet te hoeven stressen. Daaruit heb ik mijn les getrokken. Als je mentaal ten onder zou gaan door het geven van borstvoeding, dan is dat het voor mij niet waard. Je kindje heeft meer aan een mentaal fitte mama dan aan eentje die borstvoeding geeft. In ieder geval het ene kind is het andere niet want mijn dochtertje van 18 dagen nu, drinkt wel heel flink en rustig waardoor ik zelf ook meer vertrouwen heb om ze borstvoeding te geven

2 jaar geleden

Reactie op DiepeZucht

Als je blijft kolfven (consistent of zo nu en dan) hoef je niet de hele dag ...
Wat een goed idee! Dat kan ik inderdaad ook opsparen en eens in de zoveel tijd in een flesje geven. Is eigenlijk de hoeveelheid afgekolfde moedermelk die je geeft gelijk aan de hoeveelheid kunstvoeding? Dus 60 aan flesvoeding, dan ook 60 aan afgekolfde melk?

2 jaar geleden

Reactie op MommyofA

Ik zou zeggen, vooral doen wat voor jou het beste aanvoelt. Mijn tepels wa ...
Ah oke! En dat kolven beviel goed? Ik zit nu ook te denken om misschien dan te blijven kolven en daar waar nodig aanvullen met kunstvoeding. Zo heb ik geen druk op mijn productie en kunnen we het blijven verdelen

2 jaar geleden

Ik ben na een poging tot borstvoeding, vanaf dag 2 overgestapt op full time ...
Ik heb ook precies dit! Ik heb vlakke tepels en mijn kindje kon niet goed aanhappen. Die combi zorgde ervoor dat ze in het ziekenhuis al tepelhoedje adviseerden. Daarnaast duurde het een aantal dagen voordat er iets van melk uit kwam. Ook met tepelhoedje gaat aanhappen heel lastig wat voor een mega gefrustreerde baby zorgt. Liggend ging een beetje, maar ik lag wel een uur met hem op bed voor 1 voeding en daarna moest ik met professionele kolf nakolven dus ik was zo 1.5 uur bezig en dan moest ik na 1.5 uur weer naar boven voor hetzelfde riedeltje. Mijn productie met kolf is nu goed op gang, krijg er zo ongeveer bij beide borsten 50ml uit per sessie om de 3 uur. Daarmee hebben we voorraadje en kunnen we zelfs gaan invriezen. Zorgt echt voor veel meer rust en kost me veel minder tijd! Ik ben wel nog van plan om direct borstvoeding nog een kans te geven, maar dan wel met minder druk omdat hij honger heeft en hysterisch is omdat we in ieder geval gewoon fles kunnen geven als het niet wilt lukken

2 jaar geleden

Ik zou je vooral willen adviseren om sowieso een afspraak met de lactatiekundige te maken, los van of je nou wel of niet BV wilt blijven geven. Die kan met je meekijken hoe het aanhappen gaat, advies geven over hoe de productie verhoogd kan worden / hoe je borstvoeding en kunstvoeding zou kunnen combineren, hoe je zou kunnen afbouwen etc. Etc. Er zijn zoveel opties mogelijk, deels BV deels KV, volledig kolven, deels kolven en deels rechtstreeks BV, en de lactatiekundige kan het allerbeste de verschillende mogelijkheden en voordelen van alles uitleggen. Ikzelf heb bij mijn zoontje heel erg problemen gehad met aanleggen, met hulp van lactatiekundige was dit meteen opgelost, heb maanden borstvoeding kunnen geven, vervolgens advies van haar gehad hoe over te gaan op KV. Verder is elke keuze goed, zolang jij je er maar goed bij voelt! Ik denk dat het fijn is om het advies van lactatiekundige te horen om vervolgens ook echt een gevoelsmatige juiste keuze te kunnen maken. :) Zo is het bijvoorbeeld nooit de bedoeling om pijn te hebben tijdens BV, dan zal daar een oorzaak voor zijn. Bij mijn zoontje moest ik bijvoorbeeld mijn tepel een bepaalde kant op buigen zodat het tegen zijn gehemelte aankwam, hele kleine oplossing die een heel groot verschil maakte. Hopelijk heb je er wat aan en kun je een keuze maken waar je volledig achter kan staan!

2 jaar geleden

Ik zou vooral je eigen gevoel volgen. De eerste colostrum heeft je baby gehad en die is het allerbelangrijkst. Happy mama = happy baby. Je moet het vooral zelf kunnen volhouden! Borstvoeding is op gevoel (inderdaad minder zicht op intake) en best intensief, mocht het door omstandigheden niet lukken, dan moet je jezelf dat niet te veel aanrekenen. Kv is tegenwoordig ook heel goed en daar worden ze ook groot mee 😉