44 Reacties

2 jaar geleden

Hi, ik snap je keuze! Lijkt me heel pittig om zo veel te kolven. In een week kan je gestopt zijn. Elke dag een voeding laten vervallen. Volgens mij kan je zo een schema ook online vinden! Zo voorkom je een borstontsteking

2 jaar geleden

Hier zelfde gehad en overgestapt naar kunstvoeding. Ik kreeg als tip van een kraamverzorgende dat je eerst 1 voeding moet overslaan en kijken hoe dat gaat. Voelt het goed dan nog een voeding ect. Op een gegeven moment alleen nog kolven als je borsten teveel op spanning staan. Je voelt het vanzelf en uiteindelijk red je het zonder kolven. (Zoogcompressen wel nodig je lekt nog wel een tijd).
Podcast Samen Groeien
Nieuwe aflevering: mijlpalen en we listen and judge - ouderschapseditie

In de laatste aflevering van Samen Groeien delen we tips bij doorkomende tandjes en blikken we terug op het zindelijkheids- en potjesavontuur van Ivana en Ize. Lucy legt uit wat kan je de komende zes maanden nog kan verwachten. En tot slot gaan we samen met jullie met de billen bloot in de “We listen and don’t judge”-ouderschapseditie.

2 jaar geleden

Oh sorry, 2 weken omdat je nog zo veel kolft nu! Ik stopte iets later en kon toen in een week afbouwen.

2 jaar geleden

Begrijpelijk! Ik wou eerst geleidelijk afbouwen met 5 weken, alleen ben in 1x gestopt. Eerste 2 dagen gekolft om de 3a 4 uur ongeveer 5 minuten. De harde plekken goed wegmasseren onder tijd. Daarna alleen gekolft wanneer de druk en stuwing zo erg was, dan even de scherpe randjes eraf kolven. Bij mij was dit 1 dag even heel pijnlijk maar ik was binnen 5 dagen helemaal afgebouwd. Belangrijk is goed de bobbeltjes in de gaten te houden en die goed weg masseren, onder de warme douche vond ik fijn!

2 jaar geleden

Reactie op melissjee1

Hier zelfde gehad en overgestapt naar kunstvoeding. Ik kreeg als tip van ee ...
En hoe deed jij dat met de kleine? Die moet ook wennen aan de KV toch?

2 jaar geleden

Reactie op Aprilmoeder

Oh sorry, 2 weken omdat je nog zo veel kolft nu! Ik stopte iets later en ko ...
Dankjewel!! Jij geeft nu ook KV??

2 jaar geleden

Begrijpelijk! Ik wou eerst geleidelijk afbouwen met 5 weken, alleen ben in ...
En nu KV? De baby moet ook aan KV wennen toch?

2 jaar geleden

Reactie op Lizzyx

En hoe deed jij dat met de kleine? Die moet ook wennen aan de KV toch?
Je kolft eerst nog voedingen af dus ik deed eerst voeding om en om. Dan flesje kunstvoeding, dan de afgekolfde voeding. Uiteindelijk komen er steeds meer moedermelk voedingen te vervallen. Mijn dochter reageerde er goed op geen gekke dingen gehad gelukkig!

2 jaar geleden

Reactie op melissjee1

Je kolft eerst nog voedingen af dus ik deed eerst voeding om en om. Dan fle ...
Oh dat is heel fijn! Dankjewel voor de tips! Voel me namelijk best een beetje rot dat ik het niet vol kan houden maar heb m’n best gedaan!

2 jaar geleden

Reactie op Lizzyx

Oh dat is heel fijn! Dankjewel voor de tips! Voel me namelijk best een beet ...
Snap ik heel goed ik had dat ook en soms nog steeds als je andere moeders wel volledig borstvoeding zie geven. Helaas nu voor de 2e x ‘mislukt’. Aan de andere kant heeft het mij heel veel rust gegeven en ik denk dat dat toch het belangrijkste is dat je er zelf ook niet aan onder door gaat. Je hebt het geprobeerd dat is al heel knap! Succes!
24baby's podcast Samen Groeien

Luister nu naar de nieuwste podcast van 24baby: Samen Groeien. In deze podcast beleven we samen met jou de eerste maanden met je baby. Van de laatste loodjes van je zwangerschap tot alle eerste keren met je baby. Luister de podcast via jouw favoriete podcast-app.

2 jaar geleden

Reactie op melissjee1

Snap ik heel goed ik had dat ook en soms nog steeds als je andere moeders w ...
Nou precies dat! Het zuigt me letterlijk en figuurlijk leeg! En aangezien ik ook nog alleenstaande moeder ben is dit gewoon te veel! Ik wil volop genieten van m’n meisje maar m’n dag bestaat nu meer uit kolven schoonmaken en ik ben gewoon echt moe er door! Elke keer als het weer tijd is denk ik nu gatverdamme, dus het is tijd om te stoppen en te genieten van m’n kleine meissie! ❤️💪🏼

2 jaar geleden

Reactie op Lizzyx

Nou precies dat! Het zuigt me letterlijk en figuurlijk leeg! En aangezien i ...
Slimme keus! Lekker gaan genieten 🥰

2 jaar geleden

Ook ik ben van fulltime kolven nu aan het afbouwen. Eerst heb ik het nachtkolven laten vervallen en ben ik de kleine s nachts kunstvoeding gaan geven. Verder kolfte ik na iedere voeding 20 minuten. Om verder af te bouwen adviseerde de lactatiekundige mij om iedere dag 3 minuten minder te kolven per kolfbeurt. Dus waar ik eerst 20 minuten per kolfbeurt kolfte. Ging ik naar 17 minuten, 14 minuten enz.. Mijn lichaam reageerde er goed op waardoor ik het iets versneld heb en eerst s middags nog een kolfbeurt heb laten vallen. Nu enkel 's morgens en s avond nog kort kolf om de druk eraf te halen. Daarvoor ga ik even warm douchen en masseer ik de harde plekjes uit de borsten. De kleine krijgt nu nog 3 keer op een dag borstvoeding (vriezer voorraad) en de rest kunst.

2 jaar geleden

Ik ben sinds gisteren gestart met KV. Ik kolf voor nu nog af en combineer het samen aangezien ik niet genoeg kan afkolven en daardoor te weinig heb steeds, dat breekt ook op als je continu aan die kolf zit verbonden, dus mijn dagen bestaan uit, opstaan kolven, hopen dat ze gaat slapen, proberen te douchen, kolven, schoonmaken, kolven. Ik heb het totaal gehad dus ben nog aan het kijken of ik volledig over ga..

2 jaar geleden

Ik heb afgebouwd door alleen nog te kolven wanneer mijn borsten heel vol en pijnlijk werden. Hierdoor echt binnen 1 week volledig kunnen stoppen.

2 jaar geleden

Ik ben sinds gisteren gestart met KV. Ik kolf voor nu nog af en combineer h ...
Nou precies dat dus, ik heb wel genoeg melk maar ben alsnog constant aan het kolven en trek het nu niet meer kan gewoon niet genieten en kijk er nu echt tegen op om dan te gaan kolven

2 jaar geleden

Reactie op Joanna1992

Ik heb afgebouwd door alleen nog te kolven wanneer mijn borsten heel vol en ...
Dat is fijn! En KV nu? Hoe heb je dat gedaan bij je kleine?

2 jaar geleden

Als je de nacht overslaat, wanneer de prolactine het hoogst is, zul je zien dat alles snel terugloopt. Daarna kun je de andere voedingen afbouwen en misschien ook wel korter kolven dan je gewend bent. Bij mijn eerste ging het toen heel gauw.

2 jaar geleden

Reactie op Lizzyx

En nu KV? De baby moet ook aan KV wennen toch?
Ja klopt.. heeft hij wel een weekje aan moeten wennen maar gaat nu goed!

2 jaar geleden

Ja klopt.. heeft hij wel een weekje aan moeten wennen maar gaat nu goed!
Heb je dat ook opgebouwd?