10 Reacties

vorig jaar

Nou, dit zegt meer over de gastouder dan over jullie kindje. Grote kans dat er iets anders bij haar speelt, waardoor zij het niet aankan. Zijn de andere kindjes ouder? Of heeft ze er meer van 1? Onze dreumes is ook een handenbinder. Erg aanwezig ook. Maar ook heel lief en vrolijk. Dan zou ik hem ook niet naar een opvang kunnen brengen. Dat jullie zoontje bij haar huilt zegt 贸贸k iets over haar. Waarschijnlijk pikt hij bepaalde energie毛n bij haar op. Ik heb dat gehad met mijn oudste, toen hij naar school ging. Drama elke dag. Juf maar klagen dat hij toch echt anders was dan de andere kindjes in de klas. Tot de juf zelf overspannen thuis kwam te zitten, toen viel voor mij het kwartje: hij had al die tijd h谩谩r energie opgepikt. En hij wist natuurlijk nu niet wat hij met die gevoelens moest.

vorig jaar

Wij hebben ook een wervelkind dus ik snap je zorgen. Soms denk ik ook dat de verwachtingen die we hebben van zeer jobge kinderen gewoon niet realistisch zijn. Kindjes met een zacht temperament zitten misschien wat makkelijker stil en zo, maar niet elk kind is zo. En gezien hun hersenen nog volop in ontwikkeling zijn kunnen ze, cognitief gezien, een hoop nog niet. Maar het enige gekke in dit verhaal is dat de gastouder zonder gesprekken vooraf het contract op zegt. Naar mijn mening dien je als professional eerst het gesprek aan te gaan, een soort traject in te gaan om nieuwe dingen te proberen en pas na een tijdje dan, als het nog steeds niet gaat, voor te sorteren op een contractbe毛indiging. Vooral omdat het op andere plekken wel goed gaat zouden daar misschien tips voor de gastouder uit kunnen worden gehaald. Laat het even bezinken. Er is niks mis met je kind. Ga het gesprek aan en geef aan waarom jullie schrikken en wat je mist. Misschien kan je afspreken dat jullie wegen zich gaan scheiden, maar dat hij tot er een nieuwe plek is nog daar blijft en zij in de tussentijd met tips uit een gesprek of observatie aan het werk gaat. Succes 鈾ワ笍

vorig jaar

Reactie op QueXan

Nou, dit zegt meer over de gastouder dan over jullie kindje. Grote kans dat ...
Dankjewel voor je reactie. De kindjes zijn tussen de 5 maanden en 2.5 jaar. Dus beetje verschillend qua leeftijd. Hij is heel gevoelig dus dat hij inderdaad bepaalde 'vibes' aanvoelt is niets geks. Dat voelt die ook als ik bijvoorbeeld stress heb. Maar vindt het gewoon jammer dat het zo loopt. Dan ga je wel een beetje aan jezelf twijfelen helaas. Dan is een beetje begrip van andere mama's al heel erg fijn!

vorig jaar

Reactie op Solanum

Wij hebben ook een wervelkind dus ik snap je zorgen. Soms denk ik ook dat d ...
Dankjewel voor je reactie. 2 weken geleden kregen wij een appje dat ze het dus niet meer trok en ging overleggen met het bureau. Toen heb ik zelf aan de bel getrokken en ben opzoek gegaan naar een oplossing, om dan de 2 dagen te splitsen en te kijken hoe dat verloopt. Maar helaas na 2x dit proberen trekt ze de stekker er al uit. Erg jammer. Ook voor haar zelf als leerproces. Hopelijk vinden wij zelf een oplossing op korte termijn. Maar dit zal wel goedkomen uiteindelijk. Zijn altijd meerdere wegen die naar Rome leiden gelukkig. Schrok er gewoon een beetje van aangezien ons mannetje nog zo klein is en je dan al zoiets krijgt terug gekoppeld. Maar het is al fijn als je begrijpt krijgt van andere ouders. Soms heb je net dat beetje kracht nodig.

vorig jaar

Via een appje? 馃 Zonder enig overleg? Heel bizar..

vorig jaar

Wat bizar dat dit zo zonder overleg gaat! En dan ook nog via een appje.. Laat ik voorop stellen dat geen enkel kind 'lastig' is en dat de manier waarop de gastouder dit aanpakt helemaal niet netjes is! Maar ik wil het toch ook van een andere kant belichten. Ik heb dit namelijk van de andere kant meegemaakt. Mijn oudste zat bij een hele lieve gastouder. Daar ging ze met veel plezier naar toe, behalve op 1 dag in de week. Dan was er een kindje, ook een behoorlijk wervelkind (niks mis mee!). Maar hij schreeuwde en huilde ontzettend veel, vaak en lang. Dit had een behoorlijke invloed op de andere kindjes. Ik moest mijn dochter de dagen dat, dat kindje er was altijd lostrekken, omdat ze daar niet wilde zijn op dat moment. Ze speelde en at veel minder op die dagen en kwam oververmoeid en stil thuis, terwijl ze altijd een erg opgewekte vrolijke meid is (ook op de andere opvangdagen). Mijn gastouder heeft geen contract opgezegd, maar het gedrag en de impact op de andere kindjes wel op een nette manier besproken met de ouders. Want het kindje zelf zat natuurlijk ook niet lekker in zijn vel daar.. Na bijna een jaar proberen, hebben de ouders het besluit genomen om hem naar een kdv te brengen. Dit werkte heel goed voor hem. Op het kdv was veel meer ruimte om te ravotten, maar ook om met een leidster even af te zonderen als hij weer even vast zat in het huilen en schreeuwen. Inmiddels zitten dit kindje en mijn dochter op dezelfde basisschool en spelen ze met elkaar. Is dus allemaal goed gekomen 馃槈 Ik heb natuurlijk totaal geen inzicht in jullie specifieke situatie en nogmaals hoe de gastouder dit aanpakt is echt not done, maar ik kan wel begrijpen dat het soms gewoon niet werkt bij een gastouder door de beperkte ruimte en middelen die ze hebben. Dat wil overigens echt niet zeggen dat jullie kindje 'lastig' is, maar hij lijkt daar niet volledig op zijn gemak. Ik hoop dat jullie gauw een goede vervanging kunnen vinden!

vorig jaar

Wij hebben ook ongeveer zoiets meegemaakt met onze dochter nu 3 jaar inmiddels. De gastouder vondt toen dat onze dochter van toen onder 1 jaar niet voldoende zichzelf zelfstandig kon vermaken.... we moesten toen een andere gastouder zoeken per direct. Het was even aanpoten toen, want zo 1 2 3 niet gevonden natuurlijk maar never dat Ik toen mijn kind nog ging brengen naar haar, dat voelt dan ook niet prettig meer.

vorig jaar

Bedankt voor jullie reacties! Doet me toch eventjes goed om mijn ei via hier kwijt te kunnen馃檹. Ook fijn om het te horen van de andere kant. Ik sta overal voor open dus vindt het ook jammer hoe het hier gelopen is. Communicatie is zo belangrijk. Op elk gebied. Nogmaals bedankt mama's. 馃グ

vorig jaar

Hoi hoi, ik ben zelf gastouder geweest en kan me beetje inleven in verhaal van jullie beide. Mijn ervaring is dat het heel belangrijk is om een goede klik te hebben met het kindje om ook goede zorg te kunnen bieden. Ik vond al mijn gastkinderen van een afstandje gezien schatjes. Maar heb wel heel erg verschil gemerkt in het hebben van de ene of de andere onder mijn zorg. En dat heeft me toen aan de ene kant schuldgevoel gegeven, maar aan de andere kant voelde ik ook dat het iets van binnenuit was. Met het ene karakter kun je gewoon meer dan met het andere. En kun je dus ook meer of minder hebben. Professioneel gezien mag een kind daar geen verschil in merken, maar als ouder wil ik gewoon dat mijn kind echt geliefd wordt. Daarom wilde ik voor mijn eigen dochter geen gastouder zoeken. in kdv zijn er meer leidsters, waardoor ze kan toetrekken naar wie ze wil en andersom. Dat even van mijn kant. dan nog snap ik je schrik en vind ik het communicatief zeker niet goed. Maar het is ook wel lastig verhaal om mee aan te komen bij een ouder..

vorig jaar

Reactie op Mvanek

Hoi hoi, ik ben zelf gastouder geweest en kan me beetje inleven in verhaal ...
Bedankt voor je reactie! Zeker moet een kindje een klik hebben met de gastouder en andersom. Dit vinden wij ook heel belangrijk. Maar er werd ons meerdere malen verteld het een beetje voelde als 'haar' kindje. Zeker kregen we wel eens appjes dat hij een mindere dag had. Maar wij gingen er ook vanuit dat dit ieder kindje weleens heeft dus er gingen geen alarmbellen af. Ook omdat dit alleen appjes waren en het nooit face to face zo werd omschreven. Dus toen wij HET appje 2 weken terug kregen schrokken wij heel erg uiteraard. Dit kun je beter even in een gesprek doen om het uit leggen of wat. Zeker is dit moeilijk. Maar appjes kunnen zo verkeerd overkomen helaas. Na een paar dagen heb ik wel weer wat rust gekregen en mag die vanaf volgende week 2 dagen gaan proberen bij een andere gastouder. Hopelijk klikt het hier wel. 馃榿馃檹