6 Reacties
3 jaar geleden
Ik zag hem net voorbij komen in iemands filmpje op TikTok toevallig. Ze gaf aan dat de speentjes van diftax en dr Brown op deze fles passen. Ik ga er wel 2 bestellen om te proberen. Heb de vorige keer met bewaarzakjes gedaan en dat is gewoon zonde elke keer 🫢 en een gedoe :) super handig dat er uit deze flesjes ook gedronken kan worden
3 jaar geleden
Vriendinnetje van mij gebruikte glazen bewaarflessen. Was daar erg tevreden over. Makkelijker schoon te maken. Plastic ziet er op gegeven moment toch wat minder fris uit. Wel wat kleiner formaat, maar heb er 4 van haar over genomen. Voor de vriezer ga ik wel gewoon zakjes gebruiken gezien met flesjes de vriezer zo vol zit en wij hebben slechts 3 lades 😅
3 jaar geleden
Geen ervaring mee, maar wel uitgebreide ervaring met kolven.
Wil je ze alleen voor tijdelijk in de koelkast? Dan kan dat wel handig zijn, maar dan kun je de melk ook meteen in een drinkflesje doen, scheelt werk en afwas. Wil je de melk langer gaan bewaren? Dan heb je veel flessen nodig denk ik.
Want in het begin, de eerste weken / maanden kolf je max 100 ml, het wordt langzaam steeds meer, en is die grote fles vrij groot. Na een paar maanden heb je niks meer aan die kleine fles, of je moet wisselen halverwege het kolven. Dus je hebt meerdere sets nodig. Al helemaal als je meerdere keren per dag wilt gaan kolven.
Ik had zelf een overproductie en dan zijn glazen flessen leuk maar ook duur, want je hebt er tientallen nodig. Kunnen ze in de diepvries? Dus misschien handig voor tijdelijk of voor er bij, maar voor mij zou het niet genoeg zijn. Of het wordt een mega investering.
En laatste bedenking... je zet op de bewaarzakjes of fles altijd de datum. Op zo'n plastic zakje kun je dat gewoon schrijven, op zo'n fles wordt dat moeilijker? Want op de houdbaarheid kunnen letten is wel belangrijk.
Ik ben absoluut voor het gebruik van zo min mogelijk plastic, maar bij kolven wordt dat misschien toch praktisch lastig misschien.
3 jaar geleden
Ik had op het hoogtepunt drie vriezerlades vol borstvoeding liggen. Dus een liter of 6. Dat was niet te doen met flessen, zowel qua aanschaf als ruimte. Zakjes nemen veel minder plek in.
Het wegwerpplastic stond me erg tegen, maar het was wel het best werkzaam.
Als ik kolfde voor de volgende dag bewaarde ik de melk in de Medela fles die ik op de kolf aansloot. Helaas dronk ons zoontje niet goed uit smalle spenen en de Medela speen, dus we hadden iets meer afwas ivm het overgieten in een Avent fles. Maar dat was prima te doen.
3 jaar geleden
Geen ervaring met glazen bewaarflessen. Als je op zoek bent naar een manier om bv te bewaren zonder plastic is met invriezen siliconen handig. Je hebt van die siliconen trays en die zijn met doseren ook fijn. Voor het opschrijven van de datum heb ik altijd een rol witte tape liggen waar ik een stukje van opplak, met stift de datum erop zet, trek je er na gebruik zo weer af. Ik gebruik zelf avent potjes die ik nu ook gebruik voor hapjes. Maar ja.. ook dat is wel plastic.
3 jaar geleden
Ik heb precies deze flesjes van 120 ml! Ik vond ze heel fijn en omdat ik geen overproductie had en maar 3 dagen opvang + beetje extra, had ik maar 1 lade vol in de vriezer. Wij gebruiken de vriezer verder weinig, dus was geen probleem.
Met een stift kun je gewoon de datum op het dopje of de zijkant schrijven, dus ook dat ging prima. Op momenten dat ze bijv. 3x 180ml (=540ml) dronk vulde ik gewoon 4 flesjes met 120ml en 1 met 60ml om mee te geven naar de opvang (ochtend en avond thuis voeden). Die krijg je aan het einde van de dag weer mee terug en dan kunnen ze natuurlijk weer gebruikt worden. Daarnaast had ik altijd 2 reserve flesjes met 60ml voor als ze dan ineens weer meer dronk.
Ik deed het van de kolf flesjes overgieten naar de glazen flesjes en als ik ze nodig had in de drinkfles (glazen avent). Maar meteen in de glazen flesjes kolven kan ook (ligt wel aan het kokfapparaat).
Ik heb uiteindelijk 20 flesjes aangeschaft, maar met 15 had ik eigenlijk genoeg. Zelf gebruikt, doorgegeven aan mijn zus, nu weer zelf en daarna verkoop ik ze. Ik heb wel even gegoogled en uiteindelijk ergens een aanbieding gevonden (weet alleen niet meer waar, is 3 jaar geleden).