14 Reacties

3 jaar geleden

Groeit de buik niet goed of het kindje? Ik heb er helaas geen verstand van maar het lijkt me toch verder prima zolang het het kindje goed doet...?

3 jaar geleden

Wij kregen bij de 20 weken echo te horen dat ons kindje een buikomvang had van p4. We werden meteen doorverwezen naar het ziekenhuis, waarbij we 3 dagen later daar een echo hadden. Daar was de meting van het buikje p15. Over 4 weken terug naar het ziekenhuis en kijken wat ze dan meten.

3 jaar geleden

Hi, Niet precies dezelfde ervaring, maar met 27 wkn kwamen ze er bij mij achter dat de kleine een groeiachterstand had. Bij de 20 wkn was hij al aan de iets kleinere kant, maar bij 27wkn viel het echt op. Dit kwam door verminderde bloedtoevoer door de navelstreng waardoor de organen goed gevoed werden, maar er weinig overbleef om te groeien. Dit kunnen ze allemaal echt super goed meten en monitoren. In het ziekenhuis hebben ze hier goed materiaal voor. (Zo had ik dagelijks een ctg thuis). Uiteindelijk is onze kleine met 34wkn geboren met 1300 gram en hij heeft er echt niks aan over gehouden. Dit laatste wil ik vooral met je delen!!

3 jaar geleden

Reactie op Febbaby1

Hi, Niet precies dezelfde ervaring, maar met 27 wkn kwamen ze er bij mij a ...
Dank je wel, ik denk dat ik naar geruststelling zoek! Wat fijn dat het helemaal goed is gekomen. Heb je je ook zo’n zorgen gemaakt?

3 jaar geleden

Reactie op mhdv91

Wij kregen bij de 20 weken echo te horen dat ons kindje een buikomvang had ...
Die situatie zit ik nu ook in. Ik merk dat ik mijzelf een beetje gek aan het maken ben. Door HG heb ik weinig anders om handen dus afleiden lukt ook niet echt. Maar bij jou viel het dus mee? Ik heb ook nog steeds niet helemaal helder wat het nou betekent na de geboorte. Als dat er al is.

3 jaar geleden

Die situatie zit ik nu ook in. Ik merk dat ik mijzelf een beetje gek aan he ...
Herkenbaar! Heb ook 3 nachten wakker gelegen ervan. Voor nu ziet het er allemaal gewoon goed uit. Maar over 4 weken gaan ze het opnieuw beoordelen. De ergste zorg die we hadden, is wel wat weggenomen door de echo van het ziekenhuis. 🤗

3 jaar geleden

Dank je wel, ik denk dat ik naar geruststelling zoek! Wat fijn dat het hele ...
In het begin wel even, je gaat toch uit van een zorgeloze zwangerschap, maar zodra we het plan in het ziekenhuis wisten niet meer. Ik werd toen zo goed in de gaten gehouden. En als ik even twijfelde over de bewegingen van de kleine? Kon ik gewoon bellen en langskomen. Dat laatste is een tip die ik altijd aan iedereen geeft; de zwangerschaps&bevalwereld is een 24/7 hour business dus je kan altijd bellen, ook al is het 3 uur in de nacht.

3 jaar geleden

Wij hebben de vorige zwangerschap hier mee te maken gehad. Onze baby zat de buik op P2 met 23 weken. We moesten toen elke week voor controle. Advies was meer rust, minder werken, goed eten. Ik had zelf geen HG of andere zwangerschaps aandoeningen. Uiteindelijk gezonde baby van 3340 gram, rust was voor ons dus de uitkomst. Je zou extra vitamines kunnen nemen, toch proberen om kcal binnen te krijgen door die drankjes voor oude mensen (met paarse dop). Daarnaast kan het ook gewoon zijn dat jullie een kleinere baby hebben. Ook is het meten van de buik het lastigste wat er is, het ligt aan hoe de baby ligt en elke millimeter is 3/4%… dus een klein stukje afwijking scheelt al veel.

3 jaar geleden

Wat naar dat je een HG zwangerschap hebt en nu de zorg over de grootte cava de baby! Ik had in mijn vorige zwangerschap niet al bij de 20 weken dat de baby een groei achterstand had, maar wel bij de 30 weken. Uiteindelijk is ze met 41 weken geboren op p2, 2900 gram, wat kleiner dan ze volgens de echo zou zijn en dus erg dysmatuur. Ze heeft wel wat veel gespuugd het eerste half jaar en wellicht wat vaker ziek geweest dan de meeste baby's, maar ze is helemaal gezond en happy. En zeker niet meer te licht voor haar lengte.

3 jaar geleden

Succes met je controle vandaag!

3 jaar geleden

Reactie op Febbaby1

Succes met je controle vandaag!
Dank je wel! Ik heb goed nieuws gekregen. De echoscopist kwam op hele andere afmetingen. Namelijk P34. Oftewel: Heel gemiddeld. Dat ze er zover af hebben kunnen zitten… Maar blij dat ik extra controles kreeg.

3 jaar geleden

Dank je wel! Ik heb goed nieuws gekregen. De echoscopist kwam op hele ander ...
Dat is zeker goed nieuws. Fijn! Dat is het grote nadeel aan de groei meten, de foutmarges en de (soms onnodige) onzekerheid die er bij komt kijken. Ik ben vorige zwangerschap dus extra in de gaten gehouden, maar ze meette maar max 1 keer in de 2 weken, omdat je er anders gewoon niks nuttigs over kan zeggen omdat je met de foutmarge zit. Hopelijk verder een zorgeloze zwangerschap, verder met genieten!

3 jaar geleden

Groeiechos kennen enorme marges. Ook afhankelijk van hoe je baby ligt. Iets gebogen, dan lijkt de buik boller en groter dan wanneer je kleine iets overstrekt ligt bijvoorbeeld

3 jaar geleden

Ik had het in de zwangerschap van ons vorige kindje ook.. als ze net op t verkeerde moment meten, kan t bv ook net voor of na een groeispurt zitten 🫣 dus leek t ene keer bv alsof de kleine heeeele lange benen had; dus zeker niet teveel maat 50 kopen.. andere keer; normale lengte benen 😂 dus heb wel geleerd dat t moment opnames zijn.. ( kleine man is overigens geboren met 38 weken + 2 dagen, 46 cm en verzoop in maatje 50 🫣😂)