265 Reacties

2 jaar geleden

Na 2x borstvoeding gegeven te hebben bij mijn eerste 2x kids ga ik nu gelijk flesvoeding geven. Ik heb de vorige keren borstontsteking gehad en de borstvoeding vrat mijzelf helaas helemaal op (ik ben al vrij tenger van mezelf dus hield weinig over). Nu ga ik gelijolk flesvoeding geven om mezelf te sparen. We gaan vast alles leren in het ZH of van de kraamzorg, maar hoe begint flesvoeding? Met een ritme / schema? Of ook op verzoek? En hoeveel?

2 jaar geleden

Reactie op Mowiejjj

Na 2x borstvoeding gegeven te hebben bij mijn eerste 2x kids ga ik nu gelij ...
Hier meteen flesvoeding gegeven bij onze dochter, we gaan dit nu weer doen. Je kan op verzoek geven of volgens een schema! De kraamzorg of het ziekenhuis gaat je dit zeker leren. Vaak begint de kraamzorg met 10ml per voeding en hoog je deze hoeveelheid de eerste week elke dag met 10ml op. Je maakt flesvoeding per 30ml klaar, dus in het begin betekende dit soms wat weggieten. Het wisselt of mensen met ml water of melk rekenen. Met 30ml water krijg je (door het volume van het poeder) iets meer melk. Wij rekenden altijd gewoon met hoeveel water we gebruikten. Het ophogen blijf je niet oneindig doen, wij hebben lang op de 70-90ml per voeding gezeten (boden dan 90ml aan). Wij hebben zelf iedere 3 uur aangehouden, eerder als ze al honger kreeg maar dat was vaak niet zo. Op latere leeftijd iedere 4 uur en dat werkte voor onze dochter goed. Sommige kinderen doen het beter op voeden op verzoek, dat zul je echt moeten ervaren! Toen de nachtvoedingen eraf gingen, gingen we van elke 3 uur een fles, naar een X aantal flessen per dag. We begonnen dan elke dag rond dezelfde tijd. Eerst was het bijv. 5 x 120 ml, later 4 x 180 ml (late avondvoeding ging er automatisch af). Nog later zijn we afgebouwd naar 3, 2 en 1 fles per dag (samen met het opbouwen van vast voedsel). Ook flesvoeding geven is zoeken (welke fles, speen, hoeveelheid, momenten etc). Als je nog vragen hebt, stel ze gerust!

2 jaar geleden

Reactie op Sapphire

Hier meteen flesvoeding gegeven bij onze dochter, we gaan dit nu weer doen. ...
Bedankt voor je uitgebreide reactie ! Bij beide kinderen wel vanaf 6 maanden flesvoeding gegeven dus het is niet helemaal nieuw, maar wel vanaf t begin. Ik hou persoonlijk zelf van controle haha en vond het ook met borstvoeding niet fijn dat een kind zomaar overal honger kon krijgen en ik m'n borst maar tevoorschijn moest slingeren 😉. Dus ook bij de borstvoeding ben ik al snel schematisch gaan voeden en dit werkte gelukkig ook voor mijn beide kids heel goed!

2 jaar geleden

Reactie op Mowiejjj

Bedankt voor je uitgebreide reactie ! Bij beide kinderen wel vanaf 6 maande ...
Oh oké, dat snap ik!! Dit is iig een beetje hoe het begin eruit ziet. :) Ik vond het zelf ook heel fijn dat ik kon zien wat ze binnenkreeg en mijn man vond het in de kraamweek ook echt een momentje van bonding. Waren niet mijn hoofdredenen om het te doen, maar vond ik wel een fijne bijkomstigheid! Onze dochter deed het ook erg goed op een schema haha, was ik zelf ook blij mee ;)

2 jaar geleden

Help! Onze meid krijgt sinds gister 1 flesvoeding per dag (Nutrilon in Dr Brown flesje) omdat ik de borstvoeding langzaam wil afbouwen, maar ze heeft het nu beide keren (net ook) volledig uitgespuugd… en dan bedoel ik echt alles. Heeft iemand tips..? 😫 Ik hou haar half rechtop tijdens de voeding en neem meerdere pauzes maar dit werkt blijkbaar niet.

2 jaar geleden

Reactie op ATPNfam

Help! Onze meid krijgt sinds gister 1 flesvoeding per dag (Nutrilon in Dr B ...
Weet je zeker dat de alles uitgespuugd heeft? Het lijkt al snel heel veel, en dan valt het best mee.

2 jaar geleden

Reactie op Littl-one

Weet je zeker dat de alles uitgespuugd heeft? Het lijkt al snel heel veel, ...
Ze heeft 50ml op en het kwam er echt met een hele golf uit. Of het echt alles is weet ik niet 100% zeker, maar voor mijn gevoel was het wel echt veel.

2 jaar geleden

Misschien kan je proberen om meer de houding van de borstvoeding aan te houden. Dus bijvoorbeeld als je liggend voed dan ook het flesje liggend geven met je kindje op de zij dan. Wij krijgen de laatste dagen ook soms een hele fles terug ik geef daarna nog vaak 60cc omdat hij anders niet verzadigt is.

2 jaar geleden

Deze 2 houdingen kreeg ik nog door van de kraamhulp om Spugen te voorkomen.

2 jaar geleden

Hoi, Ik ben benieuwd waarom jullie voor flesvoeding kiezen en hoe dat bevallen is, als je dat al eerder gedaan hebt. Ik heb bij m’n eerste kind 9 maanden borstvoeding gegeven (na een hele moeilijke start). Nu ben ik weer begonnen met borstvoeding en is het weer een moeilijke start, al is het wel beter dan vorige keer. Ik geef nu drie weken borstvoeding maar begin steeds meer te twijfelen. Lijkt me wel heel makkelijk om gewoon een flesje te kunnen geven. Maar ben bang dat ik straks spijt krijg als ik overgestapt ben. Zouden jullie je voor- en nadelen kunnen noemen?

2 jaar geleden

Reactie op rosalie12

Hoi, Ik ben benieuwd waarom jullie voor flesvoeding kiezen en hoe dat beva ...
Hoi! Ik heb 2x borstvoeding gegeven. Ik viel er alleen zelf heel erg door af (en ben zelf al vrij tenger), daarnaast ook 2x borstontsteking gehad. Ik heb daarom besloten nu flesvoeding te geven om mezelf te sparen. Mijn 3e is nu 4 weken oud en krijgt vanaf het begin nu flesvoeding. Ik vind het echt een verademing. Ik kan het voeden afwisselen met mijn vriend, ik kan gaan en staan waar ik wil zonder dat ik ergens moet kolven etc. En wellicht ben ik gewoon wat preuts maar ik vond t ook niet fijn om buitenshuis overal m'n shirt omhoog te doen 😉

2 jaar geleden

Reactie op rosalie12

Hoi, Ik ben benieuwd waarom jullie voor flesvoeding kiezen en hoe dat beva ...
Hoi! Ik ben bij mijn eerste meteen met flesvoeding begonnen, dus geen ervaring met de overstap vanaf borstvoeding. Het kwam bij mij door een combinatie van: - HG zwangerschap gehad en na die strijd mijn lijf/rust nodig hebben om een fijne moeder te kunnen zijn - In beginsel al twijfelen of ik mij wel goed zou voelen bij een kind aan mijn borst. Niet echt die drang voelen van: ik moet en zal borstvoeding geven. - In mijn omgeving is direct met flesvoeding beginnen geen taboe oid, waardoor ik de optie voelde om dit te overwegen. Voor de tweede kiezen we er weer voor. Ik vond het fijn dat je precies weet wat ze binnen krijgen, we konden al snel voedingen afwisselen ‘s nachts (dus zelfs al komt ze elke 3 uur, kun je zelf 5-6 uur slapen), en voor mijn man was het direct vanaf het begin ook echt een bonding momentje. Hij geeft zelf aan dat hij dat echt heel fijn en waardevol heeft gevonden (ik zelf ook natuurlijk, maar fijn dat hij dat ook kon). Nadelen? Ik vond er niet echt grote nadelen aan zitten zelf. Het is even zoeken welke fles/speen/hoeveelheid misschien, en je moet wat weer spullen meenemen op pad. Maar kleine thermosfles van Ikea, flesje en poedertoren, dan kom je er wel. Met wat koud + kokend water heb je een fles ook echt snel paraat. Lastig dat je zo twijfelt, ik kan het mij goed voorstellen! Ik was er bij de eerste ook bang voor, maar achteraf juist blij geweest met onze keuze hiervoor. Als het voor jullie maar werkt, dat is belangrijk!

2 jaar geleden

Bij de eerste 1 maand borstvoeding maar ik had zo weinig en kreeg alleen maar ontsteking dus ben gestopt bleek ook dat de kleine echt te weinig binnen kreeg. Nu 2de aangegeven ik ga proberen is de suiker laag in ziekenhuis dan gelijk de fles. Eerste 2 dagen borst gegeven daar kwam niks uit waardoor de kleine enorme zuigbehoefte kreeg. Gelijk kloven gekregen die vroedvrouw legde hem verkeerd aan telkens terwijl ik al aangaf het pijn deed maar oke. Dus uiteindelijk al na 2 dagen aan fles. Nu komt die ook heerlijk bij. Bij de eerste had ik een gevoel van falen. Maar nu bij de tweede heb ik dat gelukkig niet.

2 jaar geleden

Hoi, Onze situatie is als volgt: Ons zoontje Fedde is nu 1,5 week oud en mijn productie (borstvoeding) is ondanks alle moeite volledig opgedroogd. Voor mij een erg moeilijk moment, maar de lactatiekundige heeft meegekeken al vanaf m’n zwangerschap en heeft moeten constateren na 2x mislukte BV pogingen dat ik dit gewoon niet kan. Fedde had ook een heel kort tongriempje en deze is gekliefd (geknipt) vorige week zaterdag. Echter blijkt deze niet voldoende gekliefd te zijn, maar doen ze hier niks aan tot de vorige poging genoeg herstelt is. Dit duurt 6 weken. Fedde heeft wel wat meer ruimte gekregen met zijn tong maar kan niet aan de borst drinken. Ook uit een fles drinkt hij erg slordig. Wij hebben een difrax fles en speen maat S krijgt hij amper wat uit. We hebben nu een 1-2-3 standen speen voor de difrax en gebruiken stand 1 (tussen S en M in). Deze is dan eigenlijk weer net te groot 😅. Fedde morst redelijk wat en drinkt niet erg rustig. Klakt en smakt veel (laat vacuüm dus los) en krijgt hierdoor heel veel lucht binnen. Gevolg: krampjes en echt bij elke voeding de hik. Voor de krampjes gebruiken we infacol, maar die hik is erg irritant. Hij raakt erdoor van streek en blijft na zo’n aanval vaak een uur huilen (of langer). Hij houdt ons dus goed wakker. We laten hem vaak pauzeren en boeren tijdens het drinken en ik houd hem nog minimaal 15 min rechtop. Heeft iemand nog een gouden tip tegen hikken of herkend de situatie met slecht drinken en korte tongriempjes?

2 jaar geleden

Toch een vraagje.. Miss moeders met ervaring.. Dochter nu 3 weken oud. Ze komt keurig om de 3 a 4 uur. Slaapt 's nachts al redelijk door.. 5 a 6 uur.. Maar om 19.30/20 uur wil ze de fles, ongeacht hoelaat de vorige was, en om 21.30/22.00 komt ze alweer voor de fles. Ik herken dit niet van mijn eerste dochter.

2 jaar geleden

Reactie op Littl-one

Toch een vraagje.. Miss moeders met ervaring.. Dochter nu 3 weken oud. Ze ...
Ik herken dit, in overleg met jeugdverpleegkundige die fles met 10 opgehoogd en nu red ze het tot 23.00.

2 jaar geleden

Reactie op C1993R1991

Ik herken dit, in overleg met jeugdverpleegkundige die fles met 10 opgehoog ...
Vergeten te melden.. Ze krijgt eigenlijk al te veel per dag.. 🙈 Zit al op 120 ml per fles.. Maar als ze om de 3 uur komt, zit ze al gauw op 800ml per dag.. En ze moet rond de 675 hebben..

2 jaar geleden

Hi! Onze dochter is nu 9 dagen oud. We doen overdags om de 3 uur geven. Hoe doen jullie dat met nacht voeding? Op verzoek? Of ook elke 3 uur?

2 jaar geleden

Reactie op Sapphire

Hier meteen flesvoeding gegeven bij onze dochter, we gaan dit nu weer doen. ...
Wanneer begon je met om de 4 uur? Hoe oud was je kleine toen?

2 jaar geleden

Reactie op Littl-one

Vergeten te melden.. Ze krijgt eigenlijk al te veel per dag.. 🙈 Zit al op ...
Soms heb je gewoon hongerige kindjes haha. Onze oudste zoon kreeg ook kunstvoeding en dronk binnen no time echt voedingen van 180cc op en werd anders gewoon boos. Op het CB hebben ze gekeken naar zijn groei en zeiden ze: hij zit keurig op zijn lijn die hij al volgde sinds de zwangerschap dus hij zal het wel nodig hebben 🤭. Toen hij eenmaal hapjes kreeg (die de flesvoeding niet mogen vervangen in het begin) heb ik gewoon die sneller opgehoogd zodat hij weer beetje binnen de norm viel met drinken. Onze baby van nu 2,5 week oud drinkt ook veel meer dan hij “mag”. Maar zeker met die kleintjes: honger = honger dus dan krijgt hij gewoon wat. Als het echt de spuigaten uitloopt even bespreken met het CB maar dan krijg je al snel dat ze je de voeding willen laten indikken oid.