4 Reacties

Ik hoor niks waardoor ik denk je moet stoppen. De eerste dag is 20 ongelukjes niet abnormaal. Als je heel dichtbij blijft de eerste dagen kun je Leo direct als je ziet dat er geplast wordt op het potje zetten. Dan plast hij daar met wat geluk verder en moet er eigenlijk direct een “beloning” komen. Juichen, klappen, liedje zingen, sticker plakken, klein cadeautje wat je zelf wil. Verder kun je beter in 1x heel veel te drinken geven van iets wat hij heel lekker vindt, het dan wegzetten. En timer aanzetten. Na 15-30-40-50 min ff op het potje en heel goed op hem blijven letten want dat drinken zal er toch uit moeten. Hier was het langste qua ophouden in die tijd 1,5 uur. Verder tussendoor zeggen dat de broek droog moet blijven.

vorige week

Hoe ik het heb aangepakt? Mijn zoontje van nu bijna 4 wilde absoluut niet zonder zijn luier. Ik ben ook met 2,5 jaar eens begonnen en het ging steeds mis, zoals bij jullie. Na 6 weken volhouden van mijn kant ben ik ermee gestopt en kreeg hij gewoon weer zijn luier om. Daarna heeft hij alleen maar gezegd dat hij niet op de wc wilde en ik heb het ook niet meer geprobeerd….ik wilde absoluut niet gaan pushen. Volgende week wordt hij 4 en de afgelopen herfstvakantie heb ik gezegd dat de luiers op waren en toen wilde hij meteen een onderbroek aan en was hij meteen poep-en plaszindelijk! Dus nu met m’n dochtertje ga ik nog anderhalf jaar wachten en dan doe ik het op precies dezelfde manier. ‘Choose your battles’….ik kies voor andere. Maar als ze het eerder wil mag dat natuurlijk wel maar ik kan het iedereen aanraden om te wachten.

vorige week

Waarom vind je nu dat hij zindelijk moet worden? Sommige kindjes zijn er gewoon nog niet aan toe. Mijn oudste was rond de 3 jaar toen hij zindelijk was. Wel eens eerder een poging gedaan maar hij was er gewoon nog niet aan toe. Mijn jongste is net zindelijk en om eerlijk te zijn heeft me dit 0.0000 moeite gekost.. zij was er echt aan toe.. sterker nog in de nacht in ze ook droog(de oudste was dit bij 3,5 jaar). Zij is nu 2 jaar en 4 maanden en eerlijk? Zij was er klaar voor en ik nog totaal niet.... Sterker nog ik heb er vlak voor die tijd nog 3 pakken luiers bij gekocht... Soms is je kindje er nog niet aan toe... En is het ook niet erg om even te stoppen en een paar maand later weer verder te gaan. Onze oudste vond het verschrikkelijk als hij in zijn broek plaste en ik vond niet dat het zindelijk worden een nare ervaring voor hem moest worden... Ik denk dat het prima is om op een speelse manier met het potje om te gaan.. dus doe een luierbroekjes aan en zet hem soms op vaste momenten op het potje mits hij dit zelfs wil.. zo niet probeer het over een paar maand weer...

vorige week

Als je ergens aan begint zou ik ook doorzetten, mits hij natuurlijk wel interesse toont en dat hij het verschil weet van poep en plas. Ik zou ten eerste het gewoon plas noemen en geen pipi.. ik weet niet of hij naar de opvang gaat? Wij zijn 2 volle weekenden van vrijdag tm maandag thuis geweest en de hele dag zonder luier laten lopen, natuurlijk ging het hier en daar mis. Het vergt veel tijd en energie van de ouder, op vaste tijden op het potje zetten en even laten zitten, lukt het niet? Dan zeg je "misschien lukt het de volgende keer wel" en loslaten. Zit er wel een plasje in? Belonen met een sticker! Dit geeft motivatie! Ze moeten echt gaan voelen wanneer ze plassen en dus ook zonder luier leren ophouden en dan pas naar de wc, deze schakeling heeft gewoon even tijd nodig. Onze dochter is nu 2j4m en helemaal plas zindelijk al 2 maanden, met poepen heeft ze af en toe nog een ongelukje. Komt goed 💪