10 Reacties

2 jaar geleden

Onze zoon hebben we in de kraamweek op de 4e dag een x voor en na de voeding gewogen op advies van de kraamhulp om te kijken hoeveel hij dronk. Dit was toen 50cc. Of 80-120cc veel is voor een baby van 1 week, durf ik niet te zeggen. Ik zou vooral kijken naar de groei van je dochter en of ze voldaan is na de voeding. Wil je op de klok voedden qua tijden of het op verzoek doen? Evt zou je deze vraag misschien kunnen stellen aan het consultatiebureau, vaak hebben ze wel een nummer dat je kunt bellen of appen voor advies.

2 jaar geleden

Iets waar ik bij mijn eerste kindje veel van hoorde is dat aan de fles drinken 'sneller' gaat en ze dus meer drinken vooraleer ze zich verzadigd voelen t.o.v. live aan de borst drinken, waar ze voor moeten werken en de melk niet gelijk en snel blijft stromen...Dat gezegd zijnde heb ik er mijn vragen bij gehad of die vlieger wel altijd opgaat... Mijn eerste dochter dronk goed zowel live aan de borst als gekolfde melk in de opvang. Ik gaf de flesjes liever "te vol" mee zodat ze zeker geen honger zou hebben en dat werkte... Als mijn 2e dochter nu teveel drinkt aan de borst (krijgt nog geen fles), geeft ze terug. Is dat iets wat je bij jouw baby ziet? Tot slot: zoals gezegd door Manoniem: als je kindje goed plast en kakt, voldaan is en goed aankomt in gewicht... Kan je niet beter doen 😉. En anders bij je kraamverzorgende of vroedvrouw even checken, die hebben meer ervaring. Succes!

2 jaar geleden

120 ml lijkt mij voor 1 week oud wel wat veel. Vooral vanwege de grootte en oprekken van het maagje. Google maar eens op 'natuurlijke maaginhoud'. Zie bijv ook deze site: https://www.borstvoeding.nl/de-eerste-dagen-met-je-baby/groei-van-de-pasgeboren-baby/#:~:text=Hoeveelheid%20voeding&text=De%20maaginhoud%20van%20een%20pasgeborene,dag%20ongeveer%2025%2D30%20ml.

2 jaar geleden

Reactie op Manoniem

Onze zoon hebben we in de kraamweek op de 4e dag een x voor en na de voedin ...
Ze geeft inderdaad zelf aan als ze genoeg heeft gehad, dan stopt ze ook met drinken ook al zit er nog wat in de fles. We hebben met borstvoeding telkens op de klok gevoed met maar met de fles neig ik nu toch meer naar op verzoek. Ik zal het consultatiebureau eens bellen, bedankt!

2 jaar geleden

Reactie op Ilse-M

Iets waar ik bij mijn eerste kindje veel van hoorde is dat aan de fles drin ...
Ja dat merk ik inderdaad ook, ze drinkt vrij snel uit de fles, maar geeft nooit melk terug. En ze poept en plast heel goed en ze groeit ook goed dus wat dat betreft komt ze niks tekort ;) Bedankt!

2 jaar geleden

Ja ze kunnen overvoed worden met afgekolfde melk. Aan de borst niet. En het is logisch dat ze er langer tussen laat omdat ze meer binnenkrijgt. Waar je op kan letten: Therapeutisch voeden Kleine speenmaat (0 of prematuur ze mogen 15-20 min over een fles doen)

2 jaar geleden

Reactie op Mama Aapie

Ja ze kunnen overvoed worden met afgekolfde melk. Aan de borst niet. En he ...
Dit! Of je het een probleem vindt, is een beetje aan jezelf. Het komt niet overeen met de natuurlijke maaginhoud van een baby, dus die rek je nu extra snel op. Dat gebeurt met het vrij snelle ophogen van flessen kunstvoeding ook, dus dat is een keuze. Het is vooral belangrijk wat jij op lange termijn wil: wil je langer borstvoeding blijven geven en ook nog weer terug naar live aan de borst? Dan zou ik hier zeker voorzichtig mee zijn. Doordat het maagje oprekt, is baby niet eerder tevreden dan wanneer hij die hoeveelheid heeft gehad. Maar doordat hij daarmee langer verzadigd is, komt hij minder snel voor volgende voeding. Voor een goede afstemming tussen baby en melkproductie heb je frequente voedingen nodig. Met 1 week is je productie wel op gang, maar nog niet gestabiliseerd. Daarnaast zou ik een beetje uitkijken ook met kolven, als je al zoveel kolft en dat in stand houd, dat je geen overproductie krijgt.

2 jaar geleden

Reactie op happy96

Dit! Of je het een probleem vindt, is een beetje aan jezelf. Het komt niet ...
Of kleine toevoeging dat je het straks niet meer bij kan houden met kolven kan ook nog (ipv overproductie). Als je productie namelijk niet meer hormoongestuurd is zoals de eerste 3-4 maanden. Wees bewust van de keuzes die je maakt!

2 jaar geleden

Mijne drinkt tussen de 80 en 120cc snachts afgekolft en is 2 weken. Doet dit al sinds 1 week. Volgens de kraamhulp en cb was dit niet teveel, borstvoeding is licht verteerbaar. Enige wat kan is dat ze buikkrampen krijgen. Dus tussendoor even pauze en goed boeren is dan wel fijn

2 jaar geleden

Dit voelt voor mij wel als erg veel voeding in 1x voor die leeftijd. Zo drinkt mn zoontje 100-110cc en is bijna 4 weken. Begon op 3600 nu 4250g. Maar belangrijker is kijken naar hoe je baby reageert en poep en plasluiers in de gaten houden (&gewicht ofc). Bij de fles moeten ze vaak minder werken dus drinken ze wat makkelijker. Het is dan belangrijk om een break ook in te lassen zodat het wat kan zakken / de verzadiging kan voelen. Ook een speentje waar ze meer voor moeten werken kan behulpzaam zijn. Echter, je baby kan te veel drinken, maar hij zal het teveel ook weer uitspugen. Voelt niet fijn voor m, maar dan weet je dat het echt te veel was. Wij hadden dit laatst toen hij hongersignalen bleef geven, heeft toen 130-140 gedronken en vervolgens 2x flink ons onder gekotst.