52 Reacties
3 jaar geleden
Ik snap het! Het kan best veel geld zijn. Met alles wat wij terugkrijgen betaal ik volgens mij nog zelf 300 euro per maand voor mijn zoontje die twee dagen naar de opvang gaat. Maar met die energie rekening van tegenwoordig en alles is dat sowieso al een grote hap geld. Hopelijk kan je er beetje uitkomen.
3 jaar geleden
Wij hebben geen kinderopvang, maar ik weet wel dat je hier toeslag voor kunt krijgen. Voor de rest krijg je nog wat kinderbijslag, en kun je het bijna zo duur maken als je zelf wilt. Een kind is nooit gratis, maar meer dan €200,- per maand hoeft het echt niet te kosten als je dat niet wilt (opvang niet meegerekend).
Luiers van de Kruidvat schijnen ook goed uit de test te komen, kleertjes verkopen ze ook bij de Zeeman, flesvoeding kan ook voor een paar euro van Etos eigen merk, tijdens je zwangerschap kun je genoeg goodies en monsters aanvragen om 5 jaar genoeg sudocreme en douchespul te hebben enzovoorts. Maak je niet druk, je redt het wel.
Ik heb bij onze eerste veel baat gehad bij een lidmaatschap van de Consumentenbond. Je wilt het beste voor je kind, maar dat hoeft niet per se het duurste te zijn.
3 jaar geleden
Wij hebben ons zoontje flexibel op de opvang en ontvangen voor de uren kinderopvang toeslag. Wij betalen niks als hij niet gaat; dit in verband met dat ik onregelmatig werk.
Verder is een kindje zo duur als je het zelf maakt. Wij geven ons zoontje Kruidvat kunst voeding. Dit kost €7,29 en hebben ongeveer 1 pak per week nodig nu, dit is aan het begin uiteraard minder. Luiers hebben we van de Etos en ik haal ze vaak in de aanbieding; 4 voordeelpakken voor 26€. Wij zijn per maand denk ik nog geen 100€ kwijt. Zijn hapjes maak ik zelf en vries ik in. Zwitsal en dergelijke vul ik ook weer aan tijdens aanbiedingen.
Het is niet dat wij het niet kunnen doen maar wil er wel "logisch" mee om gaan. Nu is spruit 2 onderweg en ook daar zullen we het hetzelfde aan gaan pakken.
3 jaar geleden
Ja het is bizar duur de kinderopvang, wij betalen ongeveer EUR 2000 per maand netto voor mijn dochter, maar dat is wel inkomensafhankelijk. Als je minder inkomsten hebt dan krijg je echt heel veel vergoed door de overheid, dat kan je ook vinden op de website van de rijksoverheid:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kinderopvangtoeslag/bedragen-kinderopvangtoeslag-2023#:~:text=De%20maximale%20vergoedingen%20per%20uur,de%20gastouderopvang%20%E2%82%AC%206%2C85.
3 jaar geleden
Ik snap je wel hoor. Wij gingen daarnaast ook allebei van 40 naar 32 uur dus je kosten gaan vooruit en je inkomen achteruit.
Maar uiteindelijk went de nieuwe situatie snel. En wij hebben allebei nog wat stappen gemaakt in salaris.
Wij hebben denk ik 1200 euro extra moeten inleggen sinds ons zoontje er is. Groot deel is kinderopvang (850 netto ong) en de rest is om de maandelijks gestegen kosten. Dit is inclusief alles: luiers verzorgingsproducten billendoekjes noem maar op.
Zijn kleding enzo betalen we van de kinderbijslag en in het begin legden we wel extra in. Nu redden we het meer dan prima op de kinderbijslag ieder kwartaal qua kleding. Heeft te maken dat we minder rompers nodig hebben (minder doorlekken qua poep) bijv. En de kleding kan langer mee qua maat (hij is nu 1.5)
Los daarvan sparen we ook paar tientjes voor hem iedere maand.
Het is even schakelen en slikken maar het went gauw! Je geeft zelf wss ook minder uit zeker in het begin!
3 jaar geleden
Reactie op Mama Aapie
Ik snap je wel hoor. Wij gingen daarnaast ook allebei van 40 naar 32 uur du ...
1200 euro??? Ik kan niet eens 600 euro extra missen hahah. Ik heb dat geld niet eens extra. Het is nu allemaal al net aan. Ik ga gewoon proberen goed te sparen en maar weinig tot niks voor mezelf uit te geven. Het is even niet anders..
3 jaar geleden
Reactie op ESom34
1200 euro??? Ik kan niet eens 600 euro extra missen hahah. Ik heb dat geld ...
Ik heb een dochter en we letten echt niet op de centen. Draagt ook merkjes. Maar echt niet dat wij 1200 per maand meer kwijt zijn. Dus ik zou je niet te druk maken. Het komt echt goed. En anders bespreken met een coach. Die kan je soms adviseren hoe aan te pakken.
3 jaar geleden
Wat ik heb gedaan in het begin van mijn zoontje (nu 2) is kleertjes die te klein waren etc op vinted gezet. Wat ik daar verkocht kon ik weer nieuwe (of op vinted)kleertjes kopen, flesvoeding, luiers etc. En nu nog koop ik veel via vinted, of in de kringloop wat in goede staat is :-) (qua kleertjes)
3 jaar geleden
Reactie op marcii
Wat ik heb gedaan in het begin van mijn zoontje (nu 2) is kleertjes die te ...
Ik verkoop ook veel via Vinted. Dat geld zet ik op de spaarrekening van onze dochter. Vinted is ideaal. En veel kleding van onze dochter ziet er nog ongedragen uit. Zonde om weg te doen
3 jaar geleden
Reactie op ESom34
Je leeft denk ook een beetje naar wat je hebt .. en ik denk dat ik gewoon n ...
Kruidvat heeft volgens mij ook goede luiers en die zijn ook niet zo duur als ze in de aanbieding zijn ☺️
3 jaar geleden
Het is veel geld inderdaad. We betalen nu 400 euro dat is een stuk duurder dan wat we eerst betaalden straks met twee kinderen zal het nog meer worden. Op de één of andere manier vind het hier wel zijn weg. Wij wonen goedkoop en mede door alle huidige prijzen gaan we nu niet verhuizen, terwijl dat wel onze ambitie was. We zorgen dat onze vaste lasten zo laag mogelijk zijn, zodat we speling overhouden. Dat hebben we gelukkig nu nog ruim. De kosten die we per maand voor onze zoon betalen vallen eigenlijk gewoon weg. Zou geen eens weten wat hij maandelijks kost. Ik koop wel goedkoop alles in zoals kleertjes, luiers, billendoekjes etc. Ohja en less is more!
3 jaar geleden
Reactie op Flowerspink
Kruidvat heeft volgens mij ook goede luiers en die zijn ook niet zo duur al ...
Supermarktluiers zijn vaak nog goedkoper en ook goed voor overdag! Altijd terug rekenen hoeveel een luier per stuk kost. We hadden op gegeven moment dat de berenluiers in de bonusbox zat waardoor ze echt spotgoedkoop waren. Zonder aanbieding zijn ze ook al niet duur.
3 jaar geleden
Je kunt ook kijken naar een gastouder! Dat is vaak wat goedkoper en flexibeler (je betaalt wat je afneemt). Dus als je 6 uurtjes afneemt, betaal je dat ook. Bij de kinderopvang betaal je áltijd een hele dag. Ook al breng je je kindje om 9 en haal je weer om 16 uur op bijv. Je betaalt voor 10/11 uur.
3 jaar geleden
Reactie op marie2211
Je kunt ook kijken naar een gastouder! Dat is vaak wat goedkoper en flexibe ...
Heb ik nu ook naar gekeken inderdaad. Via een bureau een mail gestuurd, dus hopelijk ben ik daar optijd bij. Ik gok nl dat ik niet de enige zal zijn die hier gebruik van gaat maken