20 Reacties

2 jaar geleden
In moedermelk zit ook lactose, wat eerder is aangegeven. Dus daar zou ik me geen zorgen over maken.
Palmolie vind ik ook een issue (maar dan meer mbt het milieu), maar ik zie dat dit zelfs in het ecoplaza huismerk zit.
Vetten en lactose, net als andere suikers, zijn wel echt heel erg belangrijk in het begin voor je kleine.
Flesvoeding nr. 1 is erg gebonden aan strikte regelgeving in Nederland qua ingrediënten, dus misschien zoek je ook wel het onmogelijke. Maar wellicht is dat juist ook omdat babies dat wel nodig hebben?
https://www.borstvoeding.com/artikelen/kindjeaandeborst/inhoud/invloed/#:~:text=Een%20groot%20gedeelte%20van%20de,verschilt%20van%20moeder%20tot%20moeder.

2 jaar geleden
Reactie op Jenyp
Ik en mijn vriend zijn alletwee lactose intolerant en ik vind het ook een b ...
Dan zou ik echt advies inwinnen van een lactatiekundige! Die heeft hier vast ervaring mee en tips voor.

2 jaar geleden
Reactie op Jenyp
Baby’s kunnen bij de geboorte tegen lactose. Lactoseintolerantie ontstaat op latere leeftijd. Dus om de lactose zou ik me echt geen zorgen maken.
Dat je palmolie een ding vindt kan ik goed begrijpen.. 🥴
Ik zou vol inzetten op borstvoeding. Als je al dure kunstvoeding in huis haalt is de kans groter dat je het gaat gebruiken en hoe vaker je daarnaar grijpt, hoe slechter voor je borstvoeding productie. Eventueel alvast antenataal kolven of een vriendin vragen om wat donormelk als het nodig is?
Ik zou advies inwinnen bij een goede lactatiekundige. Die weten meer van melk dan verloskundigen.

2 jaar geleden
Hypo allergene voeding heeft geen meerwaarde, je voorkomt daar niks mee helaas. Ook kindjes met een allergie zijn niet gebaat bij h.a. melk. En op voorhand een dieet voeding als pepti geven wordt echt niet geadviseerd en is ook zeker niet nodig.
Lactose intolerantie komt vrijwel nooit voor bij baby’s gezien ook moedermelk lactose bevat en een baby dus eigenlijk niet zou kunnen overleven met een lactose intolerantie. Lactose is juist een belangrijk onderdeel van de melk en het laten groeien van je kindje. Dus ik denk ook niet dat je daarom een groei melk zonder deze essentiële bouwsteen gaat kunnen vinden.
En kindjes krijgen darm krampjes de eerste periode. Dat hoort er helaas bij 🙈 piek hiervan ligt rond de 6 weken. Maar dat krijgen vrijwel alle kindjes wel in meer of mindere mate. Dat staat los van lactose maar heeft echt puur te maken met darm ontwikkeling en het moeten verwerken van melk.
Wat maakt dat je bang bent dat je na je bevalling niet direct bv kan geven? Ik zou dit vooral met een lactatiekundige ibclc bespreken en doornemen. Zij zijn goud waard wil je bv geven.

2 jaar geleden
Reactie op Jenyp
Met deze wetenschap zou ik eens de huisarts berichten. Maar ze doen eigenlijk pas testen vanaf een maand of 2...
Daarnaast, waarom zou je borstvoeding niet lukken? Positief benaderen, de eerste twee dagen hebben ze reserves, en daarna loopt je borstvoeding vast.

2 jaar geleden
Reactie op Jenyp
Ik probeer nu al te kolven en het lukt niet echt en een bekende is ook net ...
Ik had geen druppel lekkage vorige zwangerschap... maar had uiteindelijk overproductie. En al binnen twee dagen kwam het op gang. Meestal begint het pas als de placenta is losgelaten. Echt dit zegt nog helemaal niks.
Vraag een consult aan met een lactatiekundige en bespreek dit, en je andere twijfels. Weet zeker dat zij je goed kan helpen!

2 jaar geleden
Zie echt veel reacties betreft lactoseintolerantie waar ik mij totaal niet in kan vinden… onze dochter heeft 3 maanden borstvoeding gehad, eerste maand ging goed maar daarna vaak spugen, maagzuur, niet meer willen liggen tijdens voeding, etc. Wisten niet wat het was, maar op gegeven moment hypoallergene voeding van Hero gehaald om te proberen. Ineens bijna geen klachten meer en na stoppen borstvoeding helemaal geen klachten meer. Ze is niet allergisch voor koemelk maar kan nog steeds slecht tegen lactose (ze krijgt er nu eczeem van). Baby’s kunnen dit dus wel degelijk hebben

2 jaar geleden
Reactie op Jenyp
Ik probeer nu al te kolven en het lukt niet echt en een bekende is ook net ...
Prenataal kolven zegt niks over je productie. Die komt pas opgang na de geboorte.
En 4 dagen is dus heel normaal voor het opgang komt. Het kost bij de meeste vrouwen paar dagen. Bij mij ben ik na dag 4 begonnen met kolven, zoontje heeft een dag kv gehad en daarna niet meer. Ken ook vriendinnen die moesten kolven en niet hoefde bij te voeden.
Maar die tijd zou ik jezelf dus ook gunnen. En misschien beter inlezen in melkproductie en hoe het werkt. Ik vond la leche league (borstvoeding.nl) heel erg informatief.
Zou ook zorgen dat je een goeie lactatiekundige hebt die je kan bellen zodat die je kan helpen, een pro bv kraamzorg met kennis.

2 jaar geleden
Reactie op Bananiekanarie
Zie echt veel reacties betreft lactoseintolerantie waar ik mij totaal niet ...
Veel mensen halen lactose en koemelk door elkaar maar het zijn wezenlijke verschillen! Vergeet ook niet dat er nog tig andere allergenen zijn waar kindjes via borstvoeding op kunnen reageren (denk aan soja, ei etc.).
Daarnaast kan je niet allergisch zijn voor lactose! Alleen intolerant, het is een koolhydraat wat je slecht verwerkt door het gebrek aan enzymen.
Het eczeem wat jij beschrijft kan wel een allergische reactie zijn, dat wil zeggen, een reactie op een eiwit. Een voorbeeld daarvan is koemelkeiwit.
Ga geen onwaarheden verspreiden als je er geen verstand van hebt.

2 jaar geleden
Reactie op Bananiekanarie
Zie echt veel reacties betreft lactoseintolerantie waar ik mij totaal niet ...
Ingrediënt nummer 1 van Hero hypoallergene flesvoeding is ook lactose zie ik? (Helaas zit er ook palmolie in, daar keek ik eigenlijk naar)
Dus ik geloof zo dat jullie kleine allergisch is (terecht aangegeven eerder is dat echt iets anders dan intolerantie) geweest voor iets in "gewone" flesmelk, maar denk dat er beter met een lactatiekundige of andere professional gekeken kan worden naar de problemen specifiek per baby voor je zelf gaat experimenteren. Al helemaal omdat bij babies melk ook echt het enige is wat ze binnen krijgen de eerste maanden.

2 jaar geleden
Wij hebben bij onze dochter de voeding van hipp gebruikt, nadat de borstvoeding niet goed genoeg op gang kwam. Zit net te kijken, zit wel palmolie in, maar van biologische oorsprong, weet niet of dat nog verschil maakt voor je. Als ik zo verder lees, denk ik niet dat je er onderuit komt, helaas 😔

2 jaar geleden
Hoi, wij zijn zelf Vegan en gaan als bv niet lukt over op plantaardige voeding.
Dit gebruikt mijn schoonzus: in NL verkrijgbaar. Het heet Novalac https://www.newpharma.nl/novalac/315472/novalac-novarice-poeder-800g.html?utm_campaign=cha%20%7C%20strat%20known%20for%20%7C%20shop%20google%20%7C%20algo%20g%20%7C%20nl%20nl&utm_source=google&utm_medium=cpc&mtm_cid=19030751935&utm_term=&utm_content=637125652458&mtm_adtype=mpla&mtm_productad=315472&mtm_group=shopping%20nl%20nl_strat%20known%20for%20%2526%20novalac&mtm_placement=315472&gclid=Cj0KCQjw2eilBhCCARIsAG0Pf8vvtY03caNK_iLSiyl7iBe5lWEo96ZuGDnHj1f0_Fda2HprlKZaaT8aAkmyEALw_wcB
en wijzelf gaan als bv niet lukt deze gebruiken. Bij onze 1e alleen als bijvoeding gebruikt:
Humana SL
https://duitsedrogisterij.nl/products/humana-eerste-speciale-melkvoeding-sl-expert-vanaf-de-geboorte-600-g?currency=EUR&variant=42428903129239&utm_medium=cpc&utm_source=google&utm_campaign=Google%20Shopping&gclid=Cj0KCQjw2eilBhCCARIsAG0Pf8uBUcn0zxZkhfLIz05roaIqFZi34ZPVkJb3Y16cekOt-4zF9W8G2DIaAgIWEALw_wcB

2 jaar geleden
Reactie op Jenyp
Het eerste jaar reageren ze eigenlijk niet op lactose, het zit zoals gezegd ook in moedermelk. Ik snap het, ben zelf ook intolerant, maar zou je kindje gewoon goed in de gaten houden, zeker rond een jaar leeftijd