12 Reacties

2 jaar geleden
Hm, ik ben absoluut gewend dat dit verschil wordt aangevuld door de werkgever. Ik werk in de HR.
Je mag wettelijk geen onderscheid maken tussen mannen en vrouwen als werkgever en zwangerschap of een WAZO zouden daarin dus geen reden mogen zijn waarom je minder verdient. In zou dat een vorm van zwangerschapsdiscriminatie vinden.
Ik zou in gesprek gaan met HR hierover. Mochten zij niet willen aanvullen... heb je een rechtsbijstandverzekering? Of misschien het juridisch loket bellen. De vraag is wel of je voor dat bedrag een "gevecht" wilt starten met je werkgever ook... Of bel het UWV, ik denk dat zij deze vraag wel eens eerder gehad hebben.
https://www.salarisvanmorgen.nl/2020/11/24/zwanger-en-werk-wat-moet-de-werkgever-weten-en-niet-doen/

2 jaar geleden
Meeste werkgevers betalen zelf het salaris gewoon door, zij krijgen dan de WAZO ter compensatie vanuit het UWV. Is veel minder gedoe voor zowel werkgever als werknemer. Als dit bij jouw bedrijf niet zo werk zou ik wel vragen om aanvulling -- desnoods bij de eerste salarisrun wanneer je terugkomt van verlof. Je krijgt anders alleen een salarisverhoging op papier maar niet op je rekening, dat mag niet.

2 jaar geleden
Reactie op tbd
Ik maak ook een stap, net te laat voor de uitkering, en bij mij betaalt ind ...
Voor mij, en ik heb bij verschillende bedrijven HR werk gedaan, is dit ook een standaard iets.
Mocht dit als extra onderbouwing naar je werkgever helpen:
"Ook het uitblijven van salarisverhoging omdat je zwanger bent, of na je verlof ineens een andere functie moeten vervullen, zijn vormen van zwangerschapsdiscriminatie. (....)
Dat is wettelijk verboden: onderscheid op basis van geslacht mag niet en alleen vrouwen kunnen nou eenmaal zwanger raken. "
Bron: https://www.oudersvannu.nl/themas/opa-en-oma/zwangerschapsdiscriminatie-ik-kon-de-helft-van-mijn-salaris-inleveren-of-vertrekken/

2 jaar geleden
Hi Sole.
Ook hier iemand die op HR werkt. Mijn advies is overleg even wat je kan verwachten. Dan weet je waar je staat en zo kan de je de vraag ook netjes brengen. Je bedrijf ontvangt het geld van het uwv en waarschijnlijk vullen zij dit aan. Mocht dit niet het geval zijn dan kan je altijd nog het gesprek aangaan over de eerlijkheid van hun keuze.
Termen als zwangerschaps discriminatie etc zou ik niet zomaar noemen. Kan de relatie onbewust flink verstoren. (Dit is maar een advies)
Succes ermee en nog een fijne zwangerschap gewenst!

2 jaar geleden
Korte update: inmiddels gesprek gehad met mijn leidinggevende en die zei dat ik me hierom geen zorgen hoef te maken. Ze zorgt ervoor dat ik tijdens mijn verlof gewoon het nieuwe salaris krijg :) Waarschijnlijk gaan ze het verschil tussen uwv en nieuwe salaris gewoon aanvullen.
Zo zie je maar weer, druk gemaakt om niets.