86 Reacties
21 dagen geleden
Reactie op Coco_Flanel
Wat fijn dat de opa's en oma zo graag bij willen springen! Ik ga ook weer w ...
Ja, er zijn heel veel culturen waarin kinderen door een hele gemeenschap worden opgevoed. Echt leuk en mooi om je daar over in te lezen.
Mijn man is in het Midden Oosten opgegroeid en heeft het geregeld over zijn "melkzusje". Toen ik de eerste keer dat hij dat zei vroeg wat dat was, zei hij gewoon, zij heeft ook melk gehad van mijn moeder, hoe heet dat in het Nederlands? Letterlijk vertaald was het blijkbaar melkzus. Wij hebben daar geen woord voor (niet dat ik weet) en ken ook geen vergelijkbare situatie. Zijn melkzusje is eigenlijk een nichtje, zij is een van een tweeling. De andere baby had het zwaar (ernstig ondergewicht) en moeder had ook complicaties. Omdat mijn vriend op dat moment vier maanden was en borstvoeding kreeg, werd dit nichtje naar m'n schoonmoeder gebracht. Zij gaf haar de borst en lette op haar. Ze heeft daar ongeveer een maand gewoond (wel geregeld op bezoek geweest bij haar moeder) en is daarna weer terug gegaan naar haar biologische gezin, maar nog heel vaak bij hun logeren geweest ook. Hij vertelde het alsof dat een heel vanzelfsprekende situatie was; ik vond dat zelf echt heel mooi.
21 dagen geleden
Wat jammer van die oordelen van je vriendinnen en sommige reacties hieronder.
Zit zelf sinds maart thuis, volledig ziekgemeld. Kleine gaat 3 middagen in de week naar opa en oma zodat ik aan mezelf kan werken en op kan laden. Vond het een hele moeilijke stap. Maar 'even doorzetten' en meer tijd met de kleine betekent niet dat ik meer energie heb. Dan kan ik beter 3 middagen aan mezelf werken zodat ik de tijd waarin we samen zijn niet zo moe, afgeleid en overprikkeld ben.
21 dagen geleden
Reactie op RFOB
Geen idee hoe het zit bij anderen. Maar hier logeren ze nooit. Ik vind ze d ...
Wat een mooie en fijne reacties om te lezen. Doet me erg goed, en ik zal mij zeker eens inlezen over bepaalde punten. Met mijn eigen moeder heb ik een hele sterke speciale band en ik vind het prachtig om te zien dat zij nu ook zoveel liefde geeft aan mijn meisje.
21 dagen geleden
Reactie op RFOB
Geen idee hoe het zit bij anderen. Maar hier logeren ze nooit. Ik vind ze d ...
Bedankt dat je jouw kant van het verhaal deelt. Het laat zien dat iedereen op zijn eigen manier het beste probeert te doen voor haar kinderen.
Puur uit interesse en absoluut niet aanvallend bedoeld: wat zie jij als een belemmering bij logeren als kinderen nog jong zijn en wat is te jong? Denk je dat dit verandert als ze ouder worden?
21 dagen geleden
Nou ik weet nog bij de eerste die mocht nergens logeren ook niet bij mijn moeder tot ik in het ziekenhuis terecht kwam. Toen moest hij bij mijn moeder hij was toen 15 maanden. Nou ik huilen terwijl kind had de tijd van zijn leven. Nu bij de 2de nou die is al bij 6 maanden gaan logeren. Ik vind dat je vriendinnen eerlijk gezegd niet moeten oordelen. In mijn familie krijg ik te horen ik ze wat meer bij familie moet achtergelaten bij ons word je letterlijk wat iemand schreef in de reactie door een dorp opgegroeid haha. Wat goed is maar waar ik minder fan van ben. Maar iedereen heeft zijn eigen inkijk in het leven van zijn eigen kind. Ik vind eigelijk dat niemand hierover hoort te oordelen.
21 dagen geleden
Ik zie helemaal niet in waarom dat jou een slechte moeder zou maken? Zo bouwt ze ook een mooie band op met haar opa's en oma's en ze lijkt er zelf niet ongelukkig door te zijn. Als iedereen happy is, waarom zou dat gelijk iets slechts zijn? Hebben jouw vriendinnen kinderen? Zo nee, dan weten ze al niet eens waar ze het over hebben. Zo ja, zijn ze misschien jaloers omdat ze zelf de luxe misschien niet hebben? Je weet zelf denk ik wel wat voor jullie goed werkt en waar iedereen gelukkig van wordt. Voor iedereen is de situatie en meningen anders, maar ze hebben zich niet met jouw zaken te bemoeien. Mijn ventje blijft 1x in de week bij mijn schoonmoeder en afgelopen nacht heeft hij een nachtje geslapen bij mijn ouders en hij vindt het fantastisch en dan geniet ik ook alleen maar van het feit dat hij het zo naar zijn zin heeft 🥰
21 dagen geleden
Ons dochter slaapt ook één avond in de week bij haar grootouders, eerder uit praktische redenen. Toen ik het uitlegde aan een vriendin en dat ik met wat schuldgevoel zat, zei ze dat ze jaloers was, dat ze dat graag ook zou willen en dat ze het fantastisch vindt dat onze dochter zo goed overeenkomt met haar oma en opa. Je ziet je kind doodgraag maar het is een illusie als men beweert dat alles altijd perfect is. :) en mijn hart smelt zo hard als ik zie hoe hard ze het daar leuk vindt.
21 dagen geleden
Och, hier is het logeren bij opa en oma ook een feestje en voelt ook voor de allerjongste van 1 gewoon als iets normaals. Ik zie dat ook echt als een tweede thuis. Onze situatie is precies hetzelfde verder qua oppasdagen. Zie dit om mij heen ook wel gebeuren wanneer de gezinssituaties dit toelaten. Dus lekker van genieten en loslaten wat een ander daarvan vindt hoor!
20 dagen geleden
Onze kinderen logeren praktisch nooit. Gewoon omdat dat zo loopt.
En voor ons werkt dit prima.
Maar dat wil niet zeggen dat jullie systeem niet goed zou zijn.
Zolang je dochter, jullie zelf, en opa en oma blij zijn met regelmatig logeren, zou ik het gewoon blijven doen. Geen schuldgevoel. Het is ook een manier van zorgen, jullie manier van inrichten van jullie gezin.
Mocht één van de partijen niet meer blij zijn hiermee, overweeg dan alles opnieuw
20 dagen geleden
Reactie op JetaxLeo
Lets start there, Mijn reactie op je vriendinnen:
Vind het eigenlijk een t ...
Amen. 🔥
20 dagen geleden
Reactie op Bobby1331
Bedankt dat je jouw kant van het verhaal deelt. Het laat zien dat iedereen ...
Ik vind ze persoonlijk te jong om te gaan logeren. Het is ook niet nodig hier, dus dat scheelt ook. Wanneer ze ouder zijn en echt zelf vragen om ergens te logeren vind ik het toch anders. Ik ben vroeger zelf regelmatig gaan logeren bij mijn oma met mijn zus. Dit vonden we altijd heel gezellig. Maar toen wilde ik het ook zelf, en waren we 6,7,8 jaar oud. Dat vind ik anders dan Mijn kind van 1,5 ergens brengen terwijl die daar niks over te zeggen heeft. Misschien vind die het hartstikke leuk, top, maar misschien vind die het verschrikkelijk.. zolang ze er geen mening over kunnen hebben of echt kunnen beseffen en aangeven dat ze zelf willen logeren en het leuk vinden vind ik het onnodig en overbodig. Ik kan niet echt een leeftijd noemen wanneer ik dit wel zou doen want dat ligt gewoon echt aan de kinderen zelf. Wanneer zij daar klaar voor zijn en er echt zelf om vragen zou het voor mij goed zijn.
Maar dit is MIJN MENING! dus trek je daar vooral niks van aan als je het anders doet of het er niet mee eens bent, ik bedoel het niet oordelend of aanvallend dat is zeker niet mijn bedoeling.
20 dagen geleden
Reactie op DaniBeer
Ben wel benieuwd hoe je het voor je ziet als “konijntje” straks naar school ...
Wie zegt dat "konijntje" straks naar school gaat? Die tape ik aan mij vast tot haar 18 de hoezo 🤨🤣
Ze voelt zich zeker veilig zonder mij, dat is het probleem niet hoor 😉 en naar school gaan zal ze geweldig vinden, net zoals ze spelen met anderen nu ook geweldig vind. Maar naast mij slapen vind ze ook geweldig, net als samen boodschappen doen. Een kind hoeft niet van jongs af aan uit logeren om zich veilig te voelen bij anderen en om naar school te gaan. Dit gaat specifiek over uit logeren. En je reageert ook nog op een reactie die ik plaatste op iemand die vind dat mijn kinderen het lastig zullen hebben als er iets met mij zal gebeuren. Ik denk dat dat voor een kind al traumatisch genoeg is, ongeacht waar hij slaapr of met wie hij boodschappen doet en of die nu wel of niet uit logeren gaat. Mijn kind heeft een goede hechting en dat is het belangrijkste. Ik doe het op mijn manier, doe jij het lekker op jou manier 👋
20 dagen geleden
Reactie op RFOB
Niet gezond? Mijn kind is hartstikke blij dat ze altijd dicht bij mama is.. ...
Omg.. wat een nare reactie.. vgm bedoeld ze dit ook hellemaal niet gemeen of zo ? Zoals jij opgevat hebt precies.. ik vind het ook niet altijd gezond puur om het sociaal ontwikkeling van mijn kindje maar als jij zegt dat daar geen gebrek aan is , prima dan toch ? Waarom geef jij zo een gemeen opmerking?? Wauw 😮
20 dagen geleden
Er is al zoveel gezegd… wat ik je zou willen meegeven: probeer te stoppen met het zoeken naar goedkeuring of bevestiging en blijf dicht bij jezelf en waar jij je goed bij voelt..
Zoals hieronder ook te lezen, zoveel verschillende meningen en iedere studie , professional , cultuur zal je mening bevestigen als je er naar op zoek gaat - want ook onder deze mensen zijn verschillende meningen…
Uiteindelijk zijn er volgens mij een paar dingen belangrijk:
- ben jij gelukkig
- zijn je kinderen gelukkig
En hoe je dit vorm geeft dat bepaal je zelf. Of ze 3x in de week gaan logeren of nooit is een kwestie van je persoonlijke gevoel en je eigen opvatting mbt opvoeden..
Dit zegt niets over zelfstandigheid of sociaal ontwikkeld etc.
De moeder maffia waar altijd over wordt gesproken zal altijd aanwezig zijn omdat mensen elkaar proberen te overtuigen van zijn/haar eigen mening om bevestigd te krijgen dat het opvoeden wat ze doen goed is..
Dus of je altijd samen bent met je kind, je kind 5 dagen in de week naar de opvang brengt, je kind nooit laat logeren of je kind iedere week laat logeren… de keuze die we maken is uit liefde voor de kids en wat we zelf goed vinden..
En als je achter je eigen ideeën blijft staan en ziet dat jij en de kids gelukkig zijn - dan moet je daar trots op zijn en dit voor niemand aan passen!
Laten we elkaar steunen ipv veroordelen. Leven en laten leven!
20 dagen geleden
De vraag die je stelt of het uitzonderlijk is, 1x per week logeren. Ja, dat is uitzonderlijk, ik denk dat niet veel kinderen zo vaak gaan logeren. Maar of dat iets raars of slecht? Nee lijkt me niet als je kindje en jullie zelf het fijn vinden. Ik zou het heerlijk vinden als wij dat ook vaker konden doen met onze kindjes! 😄